تاریخ انتشار : دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 22:48
کد خبر : 166758

تجدید زندگی محلات در «چونگ‌چینگ» با نوسازی شهری

تجدید زندگی محلات در «چونگ‌چینگ» با نوسازی شهری

«هوبائو» نام یک محله در منطقه «نان‌آن» واقع در کلانشهر «چونگ‌چینگ» (جنوب غربی چین) است که پیشتاز انقلاب نوسازی شهری محلی به حساب می‌آید. این محله که بیش از دو هزار شهروند سالمند دارد نه تنها نواحی مسکونی قدیمی را متحول کرده بلکه زندگی روزمره ساکنان را نیز تحول بخشیده است. هوبائو از سال ۲۰۲۱

«هوبائو» نام یک محله در منطقه «نان‌آن» واقع در کلانشهر «چونگ‌چینگ» (جنوب غربی چین) است که پیشتاز انقلاب نوسازی شهری محلی به حساب می‌آید. این محله که بیش از دو هزار شهروند سالمند دارد نه تنها نواحی مسکونی قدیمی را متحول کرده بلکه زندگی روزمره ساکنان را نیز تحول بخشیده است.

هوبائو از سال ۲۰۲۱ علاوه بر نوسازی ساختمان‌ها، خیابان‌ها و دیگر زیرساخت‌ها، پذیرای ۱۲ خرده فروش جدید و جالب از کافه‌ها گرفته تا رستوران‌های هات‌پات شده و بیش از ۶۰ داوطلب را برای طراحی، رسانه و دیگر حوزه‌ها دعوت کرد تا مجموعه‌ای از فعالیت‌ها مثل نمایشگاه‌ها، رقص‌ها و شعرخوانی را برگزار کنند.

در «اتاق نشیمن» این محله که یک ساختمان بلااستفاده تغییر کاربری داده شده است، کارت پستالی از «یانگ دارن» ۷۸ ساله، و دوستش «هوانگ لیهوی» ۷۴ ساله، در حال رقصیدن در یک مهمانی سبک قدیمی به نمایش گذاشته شده است.

یانگ گفت: من آن مهمانی را خیلی دوست داشتم. این جوانان خلاق واقعا به مثابه هوای تازه هستند.

به گفته او پیش از این نوسازی شهری، خیابان‌ها ناهموار بود و برای قدم زدن آنها [سالمندان] مناسب نبود. حالا خیابان‌ها یکدست و هموار شده و چراغ‌ خیابان‌ها نصب شده و این محله امکانات و فعالیت‌های فراوانی برای ارائه دارد.

یانگ اشاره کرد که او هر روز تعداد زیادی جوان را می‌بیند و همین احساس پویایی به محله می‌دهد و فرصت‌هایی را برای یادگیری چیزهای جدید فراهم آورده مثل قهوه نوشیدن یا شرکت در جلسات شعرخوانی.

«پنگ یین» ۳۴ ساله، که مسئول عملیات محله است عامل شتاب تمام این تغییرات است. او می‌گوید: می‌خواستم «الگوی زندگی» جدیدی  در هوبائو ایجاد کنم که سرگرم کننده، دوستانه و آرامش‌بخش باشد به جای اینکه کسل‌کننده، رقابتی و خسته‌کننده باشد. فکر می‌کنم به همین دلیل است که افراد زیادی جذب آن شده‌اند و حتی برخی هم رایگان فعالیت کرده‌اند.

«لی لی» نام مستعار یکی از علاقه مندان دوچرخه سواری است که ۴۰ سال دارد و جزو تازه واردانی است که تصمیم به افتتاح یک مغازه در محله هوبائو گرفته است. این خانم بیش از ۱۰ سال در حوزه مسکن و املاک کار کرده اما تصمیم گرفت در سال ۲۰۲۲ عشق واقعی اش—دوچرخه سواری— را دنبال کند.

اولین اقدام شجاعانه او تامین مالی یک باشگاه دوچرخه سواری در چونگ‌کینگ بود، شهری کوهستانی که به ندرت دوچرخه  در آن دیده می‌شود.

لی لی گفت: نگران بودم که شاید این باشگاه شکست بخورد چرا که چونگ‌چینگ سراشینی و تپه‌های زیادی دارد. با این حال مردم علاقه شگفت انگیزی نشان دادند و باشگاه  من الان بیش از چهار هزار عضو دارد.

او همچنین «برامپتون» یک برند دوچرخه مشهور انگلیسی را در چونگ‌چینگ معرفی کرد. در حالی که بسیاری از مراکز خرید بزرگ برای داشتن این برند در مراکز خرید خود رقابت می‌کنند، او نوامبر سال گذشته این محله تک افتاده را انتخاب کرد.

خانم لی لی گفت: مراکز خرید به دنبال ارزش تجاری هستند؛ با این حال هوبائو تمرکزش روی افراد است. آنها می‌خواهند گروهی از افراد را گرد هم بیاورند که دارای اشتیاق، عشق و علاقه به زندگی هستند. من تحت تاثیر آن قرار گرفتم.

«لیو جی‌پنگ» ۴۲ ساله و صاحب کسب و کار تهیه غذا (کیترینگ) هم تجربه مشاهی دارد. او پس از یک دهه کار در حوزه بیمه این کار را کنار گذاشت و در سال ۲۰۱۸ یک رستوران‌دار شد. این ساکن محله هوبائو در سال ۲۰۲۰ یک مغازه افتتاح کرد تا زندگی آرام‌تری داشته باشد و خاطرات دوران کودکی‌اش را زنده کند.

لیو در این باره گفت: من با پنگ و دیگران طی مجموعه فعالیت‌های محله آشنا شدم و احساس کردم نگاه‌های ما یکی است. بنا بر این وقتی از من دعوت کردند تا به آنها ملحق شوم و یک رستوران هات‌پات دیگر افتتاح کنم، هیچ تردیدی نداشتم.

به غیر از لی لی و لیو، یک صاحب لبنیاتی که ۲۶ سال سن دارد و خود را «مائو مائو» معرفی کرد، فرد دیگری بود که از کار سخت و زیاد خسته شده بود. دیگری بود که از آسیاب کردن خسته شد. او کار اداری را رها کرده و مغازه ایده آلش را در هوبائو افتتاح کرد.

پنگ گفت: فکر می‌کنم عنوان مجله محله ما، که «بازنشسته پیش از موعد» است، طرز فکر مشترک این مالکان مغازه‌ها را نشان می‌دهد.

وی افزود بازنشستگی به معنای بیکار نشستن و دراز کشیدن نیست بلکه یادگیری لذت بردن از زندگی با پرداختن به چیزهایی است که علاقه واقعی در آنها قرار دارد. این چیزی است که هوبائو می‌خواهد در این دنیای پرشتاب ارائه دهد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....