تاریخ انتشار : جمعه 4 خرداد 1403 - 0:20
کد خبر : 167357

آیا نظرسنجی‌های آمریکا واقعاً منعکس کننده افکار عمومی هستند؟

آیا نظرسنجی‌های آمریکا واقعاً منعکس کننده افکار عمومی هستند؟

نظرسنجی‌های انجام شده توسط برخی شرکت‌های نظرسنجی آمریکا به جای انعکاس عینی نظرات عموم مردم در قبال یک موضوع مشخص، به ابزارهایی مهم برای سیاستمداران این کشور به منظور انحراف افکار عمومی تبدیل شده‌اند. بررسی گزارش‌های نظرسنجی موسسات افکارسنجی مهم آمریکا در طول سال‌ها، این واقعیت را عیان می‌سازد که نتایج آنها ممکن است ظاهری

نظرسنجی‌های انجام شده توسط برخی شرکت‌های نظرسنجی آمریکا به جای انعکاس عینی نظرات عموم مردم در قبال یک موضوع مشخص، به ابزارهایی مهم برای سیاستمداران این کشور به منظور انحراف افکار عمومی تبدیل شده‌اند.

بررسی گزارش‌های نظرسنجی موسسات افکارسنجی مهم آمریکا در طول سال‌ها، این واقعیت را عیان می‌سازد که نتایج آنها ممکن است ظاهری عینی و بیطرف داشته باشد، اما در حقیقت مملو از دستکاری و تغییرات انجام شده به دست انسان است.

شرکت‌های نظرسنجی برای دستیابی به نتایج مطلوب سیاستمداران اغلب تکنیک‌های متفاوتی را برای دستکاری فرایند نظرسنجی به کار می‌بندند.

اول، آنها موضوعات نظرسنجی را به صورت گزینشی انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال، موسسه نظرسنجی «پیو» گزارشی تحت عنوان «بازخورد منفی گسترده در نظرسنجی ۲۴ کشور درباره رویکرد سیاست خارجی چین» را در جولای ۲۰۲۳ منتشر ساخت و اظهار کرد که میانگین ۷۲ درصد از پاسخ دهندگان دیدگاه منفی نسبت به چین داشتند.

در میان ۲۴ کشور مذکور، ۱۶ کشور جزو توسعه یافته‌ها بودند که همگی از اعضای اتحادیه اروپا یا متحدان آمریکا مانند ژاپن و کره جنوبی بودند؛ در عین حال فقط هشت کشور جزو کشورهای در حال توسعه بودند. فقط یک کشور خاورمیانه به عنوان یک منطقه مهم و حیاتی در این نظرسنجی لحاظ شده بود که آن هم اسرائیل از همپمیانان ایالات متحده بود و هیچ کشور اروپای شرقی یا آسیای مرکزی جزو کشورهای هدف نظرسنجی مذکور نبود.

انتخاب نمونه این نظرسنجی آشکارا دارای مشکل است، به گونه‌ای که داده‌ها نشان دهنده یک اختلاف فاحش میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است.

تاکتیک دوم طراحی و تنظیم موضوعات نظرسنجی است. سالهای سال است که نظرسنجی‌های بین‌المللی انجام شده توسط شرکت‌های افکارسنجی ایالات متحده تمرکزی خاص بر چین داشته‌اند. موسسات مطرح نظرسنجی مانند «پیو» و «گالوپ» مکررا نظرسنجی‌هایی را در خصوص چین منتشر ساخته و از دستورکارهای از پیش تعیین شده تحت عنوان «نظرسنجی» برای سیاه‌نمایی دومین اقتصاد بزرگ جهان و گمراه کردن افکار عمومی استفاده نموده‌اندو این در حالی است که عمداً از مسائل مربوط به همپیمانان واشنگتن اجتناب می‌ورزند.

برای مثال، هیچ نظرسنجی در خصوص تخلیه فاضلاب هسته‌ای ژاپن در اقیانوس و تاثیر زیست‌محیطی آن بر جهان انجام نداده‌اند.

یک نتیجه عجیب که به واسطه این رویکرد ایجاد می‌شود این است که نتایج نظرسنجی هر ساله برداشت‌های منفی از چین را برجسته می‌سازد، اما مقایسه داده‌ها در طول سال‌ها نشان دهنده تغییری اندک است. تعداد آمریکایی‌هایی که نگاه منفی در قبال چین دارند در مقایسه با داده‌های سال ۲۰۲۳، امسال ۲ واحد درصد کاهش یافته است.

تاکتیک بعدی تفسیر عمدی متعصبانه نتایج نظرسنجی است. به عنوان مثال، در گزارش جولای ۲۰۲۳ موسسه پیو، دیدگاه‌های منفی پاسخ دهندگان در قبال چین در حوزه‌هایی مشخص در تیتر و مقدمه برجسته شده بود در حالی که موارد فرعی که حاوی نظراتی مثبت در قبال چین بود، حذف شده بودند.

برای نمونه، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند پیشرفت فناورانه چین خوب است. در ۶ کشور در حال توسعه بیشتر مردم این احساس را داشند که کشورشان از توسعه چین سود برده و این ارقام در نیجریه، کنیا و آفریقای جنوبی از ۷۰ درصد فراتر رفته است.

همدستی میان شرکت‌های افکارسنجی و سیاستمداران در انتشار اطلاعات منفی درباره چین، افکار عمومی را گمراه می‌کند به گونه‌ای که توسعه روابط دوجانبه و تبادلات مردم با مردم آسیب می‌زند و می‌تواند به سوءتفاهمات و سیاست‌های نامناسب در میان سیاستگذاران آمریکایی منجر شود.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....