تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 خرداد 1403 - 20:48
کد خبر : 167292

بزرگترین انحراف در سرمایه گذاری در ایران اتفاق افتاده

بزرگترین انحراف در سرمایه گذاری در ایران اتفاق افتاده

مجید گودرزی  با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : ایران یک کشور غنی و یا بهتر بگوییم بسیار غنی است. ایران حدود ۸ درصد منابع کل جهان را در اختیار دارد، اما هر روز فقیر تر می شود. تقریبا هیچکدام از روندها در اقتصاد ایران منطقی و علمی نیست. از گمرک و مالیات گرفته تا

مجید گودرزی  با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : ایران یک کشور غنی و یا بهتر بگوییم بسیار غنی است. ایران حدود ۸ درصد منابع کل جهان را در اختیار دارد، اما هر روز فقیر تر می شود.

تقریبا هیچکدام از روندها در اقتصاد ایران منطقی و علمی نیست. از گمرک و مالیات گرفته تا بانکداری و قانونگذاری.

هیچکدام از بخشهای اقتصاد ایران در تعادل نیست و هر کس که بتواند بخشی از تعادل‌ها را به نفع خود و گروهش منحرف می کند. تعادل ناموس اقتصاد است و باید بیشترین مراقبت و محافظت از آن صورت گیرد. در یک تعریف گفته می شود :«اقتصاد علم تعادل‌ هاست ».

ما سود را جایگزین ارزش افزوده کردیم و تقریبا از تمام کشورها جا ماندیم و پول ما یکی از بی ارزش ترین پول های دنیا شد. اما اگر سود چیز خوبی بود، کشورهای پیشرفته تماما تلاش نمی کردند به سمت سود و بهره صفر و حداکثر بهره وری و ارزش افزوده حرکت کنند.

ما با وجود تورم دو رقمی سالهاست که الزامی به تجدید ارزیابی دارایی ها در بورس نداریم و هر سال به اندازه تورم دارایی مردم در بورس از بین می رود و بعلت بروز نبودن بورس مردم ترجیح می دهند در بازارهایی سرمایه گذاری کنند که ارزش افزوده صفر اما نرخ های بروز دارند. مثل بازار ارز و طلا.

هیچ کجای دنیا خروج سرمایه از اقتصاد معاف از مالیات و جریمه نیست . اما در ایران سرمایه مشمول بیشترین مالیات و سرمایه گذاری در پول و ارز معاف از مالیات است.

ما با رها کردن بخش مسکن و ضروری بودن و کم کشش بودن این نیاز ، بازار مسکن را به وحشی ترین بازار تبدیل کردیم که همانند یک آهن ربای بزرگ عمل می کند و قادر است تمام سرمایه های کشور را بخاطر تورم ۸۱ درصدی جذب و رسوب کند.
حتی خود صنعت ساختمان هم بخاطر این قیمت‌گذاری های رها شد کاملا قفل و فلج شده است.

تورم صرفه اقتصادی را از بین می برد اما تقریبا تمام فعالین اقتصادی ما تلاش می کنند تورم بیشتری به اقتصاد تزریق کنند. اکنون تا رقم ۳۸/۸ درصدی تورم بازدهی تمام فعالیتهای اقتصادی منفی است و باید کل درامد تا این نرخ صرف جبران هزینه تورم شود . جالب تر اینکه دولت از این هزینه، مالیات می گیرد.

بی اعتمادی و بی قانونی باعث خروج سرمایه های هنگفتی از کشور شده است. تقریبا تمام ذینفعان از شفاف سازی امتناع می کنند. جذابیت ها در اقتصاد ایران بسیار بیشتر از کشورهای مقصد سرمایه های ایران است. اما برداشت های دولت در بسیاری از موارد بی حساب و کتاب است.

بسیاری از جذابیت ها در اقتصاد ایران سمی، کاذب و موهوم هستند. مثل قیمت بازار و کارخانه در خودرو سازی. این موضوع باعث عقب ماندگی صنعت خودرو سازی شده است.
رمز ارزها بیشترین جذابیت و بدترین عملکرد را در اقتصاد دارند.

رفتار غلط با سرمایه گذاران مسکن و صنعت ساختمان، بخصوص باستی هیلز، باعث شد سرمایه های زیادی از کشور خارج و در صنعت ساختمان ترکیه، گرجستان، کانادا و … جذب شود. آبادترین شهر های جهان در ضلع جنوبی خلیج‌فارس است اما در بخش شمالی روستای آبادی هم نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....