تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1402 - 14:33
کد خبر : 131943

پیشنهادات اتاق بازرگانی برای تحقق برنامه هفتم توسعه

پیشنهادات اتاق بازرگانی برای تحقق برنامه هفتم توسعه

  به گزارش اقتصاددان محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در نشست دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه در دو سال گذشته و در مرحله تدوین برنامه هفتم، اتاق ایران پیشنهادات خود درباره این برنامه را به مراکز مربوطه ارسال کرده است، گفت: تقویت تولید رقابت‌پذیر در اقتصاد باید در

 

به گزارش اقتصاددان محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در نشست دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اینکه در دو سال گذشته و در مرحله تدوین برنامه هفتم، اتاق ایران پیشنهادات خود درباره این برنامه را به مراکز مربوطه ارسال کرده است، گفت: تقویت تولید رقابت‌پذیر در اقتصاد باید در ۱۰ سال آینده به‌عنوان هدف اصلی در کشور دنبال شود.

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، «گسترش رقابت در فعالیت‌های اقتصادی، ثبات بخشی به اقتصاد، ارتقای سرمایه‌گذاری، کاهش فقر و بازتعریف نظام توزیع، بهبود محیط کسب‌وکار» از پیش‌نیازهای اصلی تحقق این هدف است که بخش خصوصی چند پیشنهاد اساسی برای عملیاتی کردن آنها دارد.

به گفته قاسمی،عدم دخالت دولت در سازوکار بازار و به‌ویژه قیمت‌گذاری، تعیین تکلیف سیاست ارزی کشور،تعیین سیاست نرخ سود بانکی، تعیین مشخص سهم ۵۰ درصدی بخش خصوصی از جمله پیشنهادهای بخش خصوصی برای برنامه هفتم توسعه است.

بندهای فاقد ماهیت برنامه‌ای، از لایحه برنامه هفتم توسعه حذف شود

در نشست اخیر شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، لایحه برنامه هفتم توسعه، نقاط مثبت و منفی آن مورد بررسی قرار گرفت.

حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران در این نشست بر خروجی‌محور شدن و اثربخش‌تر کردن، جلسات شورای روسای اتاق‌ها تاکید کرد.

در بخش نقد برنامه هفتم توسعه، به اعتقاد روسای اتاق‌های استانی در بخشی از مطالب مطرح شده در این لایحه، ماهیت برنامه‌ای ندارد و باید حذف شود و این اقدام به کاهش حجم برنامه و اجرایی شدن آن کمک می‌کند.

نقش بخش خصوصی واقعی در برنامه هفتم توسعه تقویت شود

در نشست اخیر شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور بر تقویت نقش بخش خصوصی واقعی در برنامه هفتم توسعه تاکید شد.

محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق شیراز در این نشست تصریح کرد: متأسفانه هر آنچه به عنوان برنامه تدوین و اجرایی شد، به دلیل آرمانی بودن و فاصله داشتن از واقعیت‌ها، نتیجه نداشت و باید رویکرد خود را در نظام برنامه‌نویسی تغییر دهیم.

فرج‌الله معماری، رئیس اتاق سمنان نیز معتقد است سهم بخش خصوصی واقعی در اقتصاد کاهش یافته است، در حالی که باید این سهم افزایش پیدا کند.

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران نیز  خواستار جلوگیری از اعمال قیمت‌گذاری‌های دستوری در این برنامه، جهت ایجاد رقابت در بازار شد.

امیر کشانی، رئیس اتاق اصفهان هم گفت: کوچک‌سازی دولت که سعی شده با فروش اموال دنبال شود، بی‌فایده است چراکه فروش اموال مؤجل کوچک شدن نمی‌شود و دولت باید تصدی‌گری‌ها را واگذار کند.

روسای اتاق‌ها همچنین توجه بیشتر به جایگاه و نقش بخش خصوصی واقعی در برنامه هفتم توسعه را خواستار شدند.

گزارشگر : فاطمه عارفی

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....