تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 خرداد 1403 - 23:33
کد خبر : 167245

تزلزل‌ناپذیر بودن اصل چین واحد

تزلزل‌ناپذیر بودن اصل چین واحد

«لای چینگ ته»، که خود را «کارگر عملگرای استقلال تایوان» می نامد، اخیراً به عنوان رهبر تایوان چین روی کار آمد. او در سخنرانی مراسم تحلیف خود آشکارا اعلام کرد که دو طرف تنگه تایوان «تحت تبعیت یکدیگر نیستند» و با مطرح کردن موضوع «تهدید نظامی» علیه سرزمین اصلی چین، قصد دارد از طریق «تکیه

«لای چینگ ته»، که خود را «کارگر عملگرای استقلال تایوان» می نامد، اخیراً به عنوان رهبر تایوان چین روی کار آمد. او در سخنرانی مراسم تحلیف خود آشکارا اعلام کرد که دو طرف تنگه تایوان «تحت تبعیت یکدیگر نیستند» و با مطرح کردن موضوع «تهدید نظامی» علیه سرزمین اصلی چین، قصد دارد از طریق «تکیه به کشورهای خارجی به جدایی طلبی» ادامه دهد و « از زور برای این جدایی‌طلبی بهره ببرد.»

در عین حال، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روی کار آمدن لای چینگ ته را تبریک گفته و افرادی را برای شرکت در مراسم تحلیف وی فرستادند. این آخرین نمونه اقدامات ایالات متحده و تایوان در مقابله با اصل چین واحد است. با این حال، آنها هر چه قدر هم که تلاش کنند، نمی توانند پایبندی جامعه بین المللی به اصل چین واحد را تغییر دهند.

مسئله تایوان به منافع اصلی چین مربوط می‌شود و در عین حال شالوده سیاسی روابط چین و آمریکا و اولین خط قرمز غیرقابل عبور در روابط دو طرف است. ایالات متحده نیز قطعا از این موضوع آگاه است. در جریان دیدار نوامبر سال گذشته رؤسای جمهور چین و آمریکا در سانفرانسیسکو، رئیس جمهور ایالات متحده متعهد شد که از «جدایی تایوان» حمایت نکند. در اولین تماس تلفنی سران چین و ایالات متحده در آوریل سال جاری، ایالات متحده بار دیگر بر تعهد خود بر سیاست چین واحد تاکید کرد. این سخنان آمریکایی‌ها هنوز در گوش مردم چین طنین‌انداز می‌شود، اما طرف آمریکایی پیمان‌شکنی می‌کند و با ریاکاری نشان داده که حرف و عملش یکی نیست.

در روزهای اخیر نیز این اقدامات بدخواهانه به صورت دامن زدن به موضوع «حل نشده ماندن وضعیت تایوان» در قطعنامه ۲۷۵۸ سازمان ملل، تصویب لایحه کمک خارجی توسط کنگره آمریکا شامل در نظر گرفتن کمک نظامی به تایوان و همین طور پشتیبانی مجدد ایالات متحده از تایوان برای شرکت در هفتاد و هفتمین مجمع سازمان بهداشت جهانی به عنوان عضو ناظر را نشان داده‌اند. برخی در ایالات متحده سخت در تلاش هستند تا به مقامات حزب دموکرات پیشروی تایوان برای گسترش حضور خود در «فضای بین المللی» کمک کنند. البته، ایالات متحده این کار را به عنوان یک موسسه خیریه انجام نمی دهد و دلیلش آن است که می خواهد تا با سوءاستفاده از مسئله تایوان، روند توسعه چین را مهار کند.

از منظر فضای بین المللی نیز تایوان در هشت سال گذشته روابط به اصطلاح دیپلماتیک خود با ۱۰ کشور را از دست داده و با وجود حمایت و تشویق ایالات متحده، فضای موجود برای حضور و فعالیت‌ مقامات تایوان در عرصه بین‌المللی پیوسته در حال « کوچک شدن » است. این موضوع به طور کامل نشان می دهد که تمام اقدامات ایالات متحده و تایوان نیز نتوانسته این واقعیت اساسی را تغییر دهد که تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان نیز بخشی از سرزمین چین است. برقراری روابط دیپلماتیک ۱۸۳ کشور جهان با چین کاملاً ثابت می کند که اصل چین واحد بخشی از آرمان مردمی، عدالت بشری و روند کلی زمانه است.

در حال حاضر، سرزمین اصلی چین در کنار ابتکار عمل توسعه روابط بین دو سوی تنگه تایوان، عزم و توانایی لازم برای حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را دارد. ایالات متحده باید فوراً هرگونه ارتباط در سطح مقامات رسمی با تایوان را متوقف کند و به تعهدات سیاسی خود پایبند باشد، چرا که در غیر این صورت مقامات حزب دموکرات پیشرو و نیروهای جدایی‌طلب تایوان تاوان شدید اقدامات خود را خواهند دید. یکپارچه شدن سرزمین چین یک امر ضروری است و در یک روند تاریخی غیرقابل توقف بدون شک اتفاق خواهد افتاد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + یازده =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....