تاریخ انتشار : جمعه 7 خرداد 1400 - 6:11
کد خبر : 48473

گنج سوزی، به نام آتش زدن کاه و کلش در خوزستان

گنج سوزی، به نام آتش زدن کاه و کلش در خوزستان

در آند (جامعه آند از پنج کشور ونزوئلا ، کلمبیا ، اکوادور ، پرو و ​​بولیوی تشکیل شده است )قبل از ورود اسپانیایی ها و معرفی گاوآهن ، عمل سوزاندن مزارع مجازات اعدام داشت زیرا به خاک آسیب می رساند ، در هیمالیا ، جوامع محلی از کاه و کلاش به عنوان یک منبع مهم

در آند (جامعه آند از پنج کشور ونزوئلا ، کلمبیا ، اکوادور ، پرو و ​​بولیوی تشکیل شده است )قبل از ورود اسپانیایی ها و معرفی گاوآهن ، عمل سوزاندن مزارع مجازات اعدام داشت زیرا به خاک آسیب می رساند ، در هیمالیا ، جوامع محلی از کاه و کلاش به عنوان یک منبع مهم از مواد خرد شده قلمداد می شدند که پس از برداشت محصول برای ملافه های دام ، غذا یا سوخت برای منازل خانگی جمع می شدند.

مضررات سوزاندن مزارع بعد از برداشت در بلندمدت ؛کاهش عملکرد محصول به دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر (آفات- بیماری ها- سرما -گرما) به دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش نفوذپذیری و افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کودهای شیمیایی را در پی دارد.

در حقیقت ، سوختن با از بین بردن هوموس (ماده آلی) و ساختار خاک برای تولید خوب ، به خاک آسیب می رساند و ظرفیت تولید آن را کاهش می دهد.

از سوی دیگر این اقدام جدای از اینکه باعث تلف و از بین رفتن موجودات زنده موجود در خاک و نیز ایجاد خطر وقوع حریق در اراضی مجاور می‌شود، باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای و اثرات نامطلوب بر اکوسیستم منطقه و الودگی محیط زیست می‌شود.

با توجه به مشکلات بی شمار سوزاندن زمینهای کشاورزی برای زمین ، محیط زیست و سلامت شهروندان نیاز به تعدد بازیگران و آموزش گران به کشاورزان ، از جمله شامل خدمات سنتی مشاوره ای و ترویجی کشاورزی ، برای تولید و انتقال اطلاعات ، دانش و فناوری برای پشتیبانی و جایگزینی برای سوختن و معرفی راههای بهتر و منطقی تر یک پیش نیاز کشاورزی است هم اکنون در کشورهای دیگر برای جلوگیری از این کار – ابزارهایی مانند جریمه ، مالیات ، یارانه ها و مداخلات رفتاری در نظر می گیرند تا در نهایت کشاورزان خودشان تصمیم بگیرند تا کدام راه را انتخاب کنند.

سوزاندن کاه در صورتی که امسال خشکسالی بیشتر مناطق کشور را فراگرفته و قیمت کاه برای کشاورز خوب و یک سرمایه ای که با سوزاندن آن به گنج سوزی تعبیر می شود.

متاسفانه رسالت آموزش جهاد کشاورزی به خوبی انجام نمی گیرد، چندروز پیش در بازدید از اداره جهاد کشاورزی اهواز مشاهده شد که علف های هرز باغچه و فضای سبز این اداره به جای جمع آوری آتش زده شده که این اوج بی تدبیری و عدم انجام فرهنگ سازی در آموزش کشاورزان را می رساند.

جواد الهایی سحر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....