تاریخ انتشار : دوشنبه 7 خرداد 1403 - 0:31
کد خبر : 167505

چرا توکیو و سئول باید همکاری چین-ژاپن-کره جنوبی را ارج نهند؟

چرا توکیو و سئول باید همکاری چین-ژاپن-کره جنوبی را ارج نهند؟

روزنامه «گلوبال تایمز» با انتشار گزارشی تحت عنوان «ژاپن و کره جنوبی باید همکاری چین-ژاپن-کره را ارج نهند» به برگزاری نشست سه جانبه‌ای که در سئول برگزار می‌شود، پرداخته است. برگزاری نشست سه جانبه سران چین، ژاپن و کره جنوبی به موضوعی داغ در توکیو و سئول تبدیل شده است. کلید همکاری سه جانبه بیشتر

روزنامه «گلوبال تایمز» با انتشار گزارشی تحت عنوان «ژاپن و کره جنوبی باید همکاری چین-ژاپن-کره را ارج نهند» به برگزاری نشست سه جانبه‌ای که در سئول برگزار می‌شود، پرداخته است.

برگزاری نشست سه جانبه سران چین، ژاپن و کره جنوبی به موضوعی داغ در توکیو و سئول تبدیل شده است. کلید همکاری سه جانبه بیشتر در اینجا نهفته که آیا ژاپن و کره جنوبی می‌توانند با چین کنار بیایند و به مسیر توسعه و منافع اصلی همدیگر احترام گذارند تا یک محیط مطلوب برای از سرگیری این نشست سه جانبه فراهم شود؟

ژاپن و کره جنوبی اخیرا به دلیل عوامل داخلی و خارجی شدیدا به دنبال برگزاری نشست سه جانبه سران چین-ژاپن-کره جنوبی بوده‌اند. دو دلیل اصلی برای این ماجرا وجود دارد. حزب لیبرال دموکرات ژاپن در ماه سپتامبر انتخابات عمومی برگزار خواهد کرد اما حمایت عمومی از کابینه «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن همچنان کاهشی بوده حتی با وجود دیدار مهمش از آمریکا که در ماه آوریل اتفاق افتاد. کیشیدا که به دنبال انتخاب مجدد است، باید راهی دیگر برای تحریک محبوبیت عمومی از طریق همکاری با چین و کره جنوبی پیدا کند.

کیشیدا امیدوار به بهبود روابط با چین و ارتقاء تماس‌های سطح بالا از طریق این نشست سه جانبه است. ژاپن به عنوان یک متحد آمریکا، از راهبرد آسیا-اقیانوسیه ایالات متحده شدیدا پیروی کرده است.

با این وجود ایالات متحده و چین همچنان تماس‌های سطح بالای خود را در میانه رقابت شدید، حفظ کرده‌اند در حالی که سران ژاپن و چین چنین ارتباطی با هم ندارند.

ژاپن نگران است که اگر تغییری قابل توجه در روابط چین-آمریکا رخ دهد در یک وضعیت انفعال گیر خواهد افتاد. بنا بر این کیشیدا مستاق برگزاری این نشست سه جانبه برای تسهیل بهبود روابط دوجانبه میان چین و ژاپن است.

کره جنوبی، امسال رئیس چرخشی «نشست سران چین-ژاپن-کره جنوبی» است. از سرگیری این نشست سه جانبه به تقویت جایگاه محبوبیت دولت «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی کمک خواهد کرد. به علاوه، ژاپن و کره جنوبی نیز به خوبی می‌دانند که روابط ژاپن-چین و روابط کره جنوبی-چین به درجات مختلف به دلیل سیاست‌های طرفداری آنها از آمریکا، تحت تاثیر قرار گرفته است. ژاپن و کره جنوبی از طریق این گفتگوی سه جانبه می‌توانند دستکم همکاری اقتصادی و تجاری با چین را بهبود بخشند.

امسال مصادف است با بیست و پنجمین سالگرد آغاز سازوکار همکاری چین-ژاپن-کره جنوبی. همکاری این سه کشور طی ۲۵ سال اخیر نتایج مفیدی به همراه داشته و به چارچوب همکاری چندجانبه با بالاترین درجه نهادینه شدن، گسترده‌ترین پوشش و غنی‌ترین مفهوم در شرق آسیا بدل گشته به گونه‌ای که به شکلی موثر توسعه سه کشور را تسهیل کرده و به نفع مردم منطقه است.

متاسفانه «نشست سران چین-ژاپن-کره جنوبی» به مدت چهار سال و نیم یعنی از برگزاری هشتمین نشست در دسامبر ۲۰۱۹، به تعویق افتاد.

طی این بازه زمانی، به دلیل شیوع بیماری کرونا همکاری و تبادلات میان چین، ژاپن و کره جنوبی محدود شده بود. با این وجود، مانع بزرگتر این بود که ژاپن و کره جنوبی نتوانستند به طور عینی و معقولانه به توسعه چین نگاه کنند و سیاستی مستقل در قبال چین در پیش گرفتند.

ژاپن چین را به عنوان «بزرگترین چالش راهبردی» خود تعیین کرد و کره جنوبی چین ائتلافش با آمریکا را تقویت نمود و به بلوک‌های انحصاری در آسیا-اقیانوسیه پیوست و حتی از ایالات متحده و ژاپن در اتهام زنی در امور داخلی چین پیروی کرد.

دقیقا بخاطر سیاست‌های منفی ژاپن و کره جنوبی در قبال چین است که همکاری سه جانبه راکد مانده است. بنا بر این ژاپن و کره جنوبی باید نه فقط در خصوص سیاست منفی قبلی خود در قبال چین بازنگری کنند بلکه این همکاری سه جانبه را ارج نهند.

چین، ژاپن و کره جنوبی همسایگان نزدیک و شرکای سودمند متقابل هستند. ژاپن و کره جنوبی در روابطشان با چین باید به مسیر صحیح همکاری و دوستی پایبند باشند،‌ از خط کشی‌های ایدئولوژیکی پرهیز کنند،‌در مقابل مداخله نیروهای خارجی بایستند، خودمختاری راهبردی خود را حفظ کنند و در مقابل تمام انواع رویکردهای ضدجهانی سازی و «ریسک زدایی و جدا شدن» مقاومت نمایند.

علاوه بر این ژاپن و کره جنوبی باید بر اساس توسعه صلاح آمیز منطقه آسیا-اقیانوسیه و منافع مردم این منطقه با چین همکاری کنند، به منطقه گرایی باز پایبند باشند، چشم انداز امنیت مشترک، همه جانبه، مشارکتی و پایدار را عملی کنند و بر حل اختلافات و منازعات از طریق گفتگو و رایزنی تاکید ورزند.

این تنها راهی است که چین-ژاپن-کره جنوبی می‌توانند از طریق آن همکاری سالم، ثابت و پایدار را حفظ کنند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − هفت =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....