تاریخ انتشار : دوشنبه 7 خرداد 1403 - 0:29
کد خبر : 167502

احیای «ابتکار چین» در کنگره آمریکا؛

بازتاب «مک‌کارتیسم» و نژادپرستی

بازتاب «مک‌کارتیسم» و نژادپرستی

روزنامه «گلوبال تایمز» با انتشار یادداشتی به مطرح شدن دوباره «ابتکار چین» در کنگره ایالات متحده پرداخته و آن را بازتابی از ذهنیت مغشوش «مک‌کارتیسم» دانسته است. کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه هفته گذشته قانونی را به تصویب رساند که احیای «ابتکار چین» قلمداد می‌گردد. کارشناسان چینی در این باره معتقدند این مصوبه منعکس

روزنامه «گلوبال تایمز» با انتشار یادداشتی به مطرح شدن دوباره «ابتکار چین» در کنگره ایالات متحده پرداخته و آن را بازتابی از ذهنیت مغشوش «مک‌کارتیسم» دانسته است.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه هفته گذشته قانونی را به تصویب رساند که احیای «ابتکار چین» قلمداد می‌گردد. کارشناسان چینی در این باره معتقدند این مصوبه منعکس کننده این حقیقت است که ایالات متحده شاهد احیای مجدد و بدتر شدن «مک‌کارتیسم» است و نژادپرستی ریشه‌دار این کشور را نشان می‌دهد. به گفته ناظران این رویکرد مسموم فقط اثر عکس برای خود ایالات متحده به همراه خواهد داشت.

طبق یک نسخه از این لایحه که روی وب‌سایت مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته و «محافظت از امنیت نوآوری و فناوری آمریکا از قانون CCP» نام دارد، برای مقابله با به اصطلاح «تهدیدهای دولت-ملت حزب کمونیست چین برای ایالات متحده، جلوگیری از جاسوسی حزب کمونیست چین از مالکیت معنوی و موسسات دانشگاهی در آمریکا» طرح شده است.

این لایحه همچنین اهداف قانون CCP را اینگونه معرفی می‌کند که شامال شناسایی موارد سرقت اسرار تجاری اولویت دار، توسعه یک راهبرد اجرایی برای جمع آوری کنندگان غیر سنتی اطلاعات و در نظر گرفتن اقدامات قانونی لازم برای محافظت از دارایی‌های آمریکا مقابل تهاجم اقتصادی خارجی. لایحه مذکور پس از تبدیل شدن به قانون ۶ سال باید اجرایی شود.

«لنس گودمن»، «رندی وبر»، «بیل پوئسی» و چند دیگر از اعضای کنگره این لایحه را پیشنهاد کرده‌اند. لایحه مذکور با ۱۵ رای موافق و هشت رای مخالف در کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده به تصویب رسید.

«لو شیانگ» پژوهشگر «آکادمی علوم اجتماعی چین» به روزنامه گلوبال تایمز گفت: هر کشوری رابطه خود با کشور دیگر را بر اساس اقدامات خارجی‌اش قضاوت می‌کند، اما این سیاستمداران آمریکایی با قرار دادن عمدی یک کشور در برابر یک حزب سیاسی مشکل تراشی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ مبنای حقوقی برای مخالفت یک کشور با یک حزب سیاسی وجود ندارد. اگر چنین لایحه هرج و مرج طلبانه‌ای نهایتا به تصویب برسد و اجرایی شود تاثیری مخرب برای روابط خارجی ایالات متحده خواهد داشت.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ ابتکار بدنام چین را با هدف تحقیقات درباره به اصطلاح جاسوسی اقتصادی و سرقت اسرار تجاری توسط چین اجرایی کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد اجرای ابتکار چین را متوقف می‌کند چرا که با انتقادات روزافزون از جانب گروه‌های حقوق مدنی مواجه شده بود که می‌گفتند این قانون شرایط را برای ایجاد ترسو وحشت در میان آمریکایی‌های آسیایی‌تبار فراهم کرده است.

«محافظت از امنیت نوآوری و فناوری آمریکا از قانون CCP» هم به محض مطرح شدن در مجلس نمایندگان با انتقادات شدیدی روبرو شد. «جری نادلر» نماینده مجلس نمایندگان طی نطقی در کمیته قضایی در روز چهارشنبه به این حقیقت اشاره کرد که لایحه مذکور «صرفا ابتکار چین را به اسم دیگری دوباره احیا می‌کند.»

نادلر در این باره گفت: ابتکار چین فقط منابع ارزشمند را به هدر نداد. این قانون به جای آنکه آمریکایی‌ها را در امنیت نگه دارد، محل‌های کار را تقسیم کرد، مشاغل را نبود نمود و به نفرت ضدآسیایی دامن زد.

به همین نحور، «مجمع دانشمندان آسیایی-آمریکایی» نیز «قانون CPC» را محکوم کردند.

این نهاد اعلام کرد «قانون CPC» هدفش فقط احیای «ابتکار چین» است، برنامه‌ای که نگرانی‌های جدی در خصوص دسته‌بندی‌های نژادی و هدف قرار دادن آمریکایی‌های آسیایی‌تبار و مهاجران، به‌ویژه آنهایی که تبار چینی دارند، به وجود آورد.

مجمع دانشمندان آسیایی-آمریکایی خاطرنشان کرد: احیای دوباره «ابتکار چین» عواقب نابودکننده‌ای به ویژه برای دانشمندان آمریکایی آسیایی‌تبار به دنبال خواهد داشت چرا که بسیاری از آنها در نتیجه این ابتکار آسیب‌زننده زندگی خود را از دست دادند.

«لی های‌دونگ» استاد «دانشگاه امور خارجی چین» به گلوبال تایمز گفت: نمایندگان کنگره و نخبگان سیاستگذاری آمریکا از تاثیر منفی «ابتکار چین» طی دوره ترامپ درس که نیاموخته‌اند هیچ، بر تلاش‌هایشان نیز افزوده‌اند. این مثال دیگری از رویکرد بشدت بی مهابای آمریکای سیاستش در قبال چین محسوب می‌شود.

به عقیده لی «ابتکار چین» و «قانون CPC» غده ریشه‌دار نژادپرستی را در جامعه آمریکا نشان می‌دهد.

به عقیده او این اقدامات نشان‌دهنده مقاومت و تعصب واشنگتن مقابل علیه متوفیان چینی در آمریکا و تبادلات علمی و فناوری دو کشور است که تجلی نژادپرستی قلمداد می‌گردد.

کارشناسان چینی می‌گوند گرچه صدهای معقولی نیز در محافل سیاسی آمریکا وجود دارد اما مهار چین همچنان به جریان اصلی در واشنگتن بدل شده و این کشور شاهد بدتر شدن رویکرد «مک‌کارتیسم» است.

به عقیده این کارشناسان رویکرد مذکور مانع از کمک دانشمندان چینی در آمریکا می‌شود و نهایتا نتیجه عکس به همراه خواهد داشت.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × دو =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....