تاریخ انتشار : جمعه 24 تیر 1401 - 20:12
کد خبر : 94450

پیش بینی بورس فردا ۲۵ تیر ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۲۵ تیر ۱۴۰۱

بورس تهران در هفته گذشته دو اتفاق نامطلوب را به ثبت رساند؛ اولی از دست دادن سطح ۱.۵ میلیون واحدی شاخص کل بود و دیگری عقب‌نشینی ارزش معاملات خرد به کف ۴ ماهه. عوامل متعددی در بی‌رمقی این روزهای بورس تهران دخیل‌اند. از ریزش‌های سنگین در بازار جهانی گرفته تا روند تخریب‌گر سیاست‌گذاری‌ها، همه باعث

بورس تهران در هفته گذشته دو اتفاق نامطلوب را به ثبت رساند؛ اولی از دست دادن سطح ۱.۵ میلیون واحدی شاخص کل بود و دیگری عقب‌نشینی ارزش معاملات خرد به کف ۴ ماهه. عوامل متعددی در بی‌رمقی این روزهای بورس تهران دخیل‌اند. از ریزش‌های سنگین در بازار جهانی گرفته تا روند تخریب‌گر سیاست‌گذاری‌ها، همه باعث شده تا سرمایه‌گذاران خرد مقصد دیگری را برای پول‌های خود جستجو کنند. در این میان سوال اصلی آن است که وضعیت این روزهای بورس پایان می‌یابد یا خیر؟

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان دیگر از پول‌های حقیقی راه خروج را از بازار سهام در پیش گرفتند. نکته قابل‌توجهی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت آن است که در یک ماه اخیر در هیچ جلسه معاملاتی خالص ورود پول‌های حقیقی به بورس مثبت نشده است. این در حالی است که شاخص کل بورس به این نسبت ریزش را تجربه نکرده است. برآیند این عوامل به نوعی نشان می‌دهد ریسک‌های حاکم بر بازار بازیگران کوچک را کلافه کرده؛ آن هم در شرایطی که تورم و بازارهای دیگر روی آرام گرفتن ندارند. اما ریسک‌های بازار کدامند؟

سایه‌های تردید بر بازار سرمایه

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، آن چیزی که این روزها ذهن فعالان بازار را به شدت درگیر کرده ریزش‌های سنگین در بازار جهانی است. غیر از نفت و گاز باقی کامودیتی‌های مرتبط با بورس تهران سقوط‌های سنگینی را طی دو ماه اخیر ثبت کرده‌اند. فلزاتی مانند روی و آلومینیوم به کف یکساله خود رسیده‌اند. با این حال هنوز مشخص نیست که روند نزولی به پایان خود رسیده است یا خیر.
اقتصادهای بزرگ دنیا هنوز نشانه‌های مشخصی از رکود به دست نداده‌اند. با این حال داده‌های تورمی همچنان رو به بالاست و احتمال اقدامات شدیدتر انقباضی از سوی بانک‌های مرکزی دنیا را تقویت می‌کند. به نظر می‌رسد کشورهایی مانند ایالات متحده قصد دارند حتی به بهای رکود اقتصادی آتش تورم را کندتر کنند و این موضوع برای بورس کالایی و کامودیتی‌محور تهران خبر خوبی نیست.

دست‌انداز‌های قانون‌گذاری

یکی از بزرگترین مواردی که سرمایه‌گذاری در محیط‌های شفاف اقتصادی در کشور را پرریسک می‌کند دخالت‌های گاه و بیگاه و نسنجیده قانون‌گذاران است. اعمال عوارض صادراتی آن هم زمانی که قیمت‌های جهانی در اوج خود بودند، باعث شد که کشور و شرکت‌ها قسمت مهمی از درآمد بالقوه خود را از دست بدهند و حال که قیمت‌ها به کمترین سطوح یک ساله رسیده مسئولان به تکاپو افتاده‌اند تا بازارهای صادراتی را تقویت کنند.

به عنوان مثالی دیگر تقریبا تمامی تحلیلگران معتقدند که شرکت‌های پالایشی در فصل بهار سود قابل‌توجهی شناسایی خواهند کرد. با این حال آن چه باعث نگرانی این عده است احتمال دست‌اندازی دولت و تغییر فرمول درآمدزایی پالایشگاه‌هاست. اگر چه یک سال هم از تصویب دستورالعمل جدید نگذشته، با این حال رویه سیاست‌گذاری‌ها نشان داده است که احتمال چنین رفتاری را نباید نادیده گرفت و این همان مساله‌ای است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در محیط‌های شفاف‌تر اقتصاد ایران تا چه اندازه می‌تواند پرریسک باشد.

مواردی از این دست را بسیار می‌توان نام برد. نحوه برگزاری معاملات سیمان در بورس کالا در هفته‌های اخیر تنها یکی دیگر از این مثال‌هاست. در آخرین اتفاق هم که تلاش مجلس برای سپردن سرپرستی بورس کالا به وزارت صمت خبرساز شده است.

چه اتفاقاتی پیش روی بورس است؟

با تمام این اوصاف برخی عواملی وجود دارند که ممکن است بتوانند حال و هوای بورس را در کوتاه‌مدت تغییر دهند. اول از همه باید به انتشار صورت‌های مالی بهاری اشاره کرد. به رسیدن به روزهای پایانی تیر ماه مهلت ناشران برای ارسال گزارش‌های فصل بهار به پایان می‌رسد. در رابطه با برخی گروه‌ها همچون پالایشی‌ها انتظار انتشار عمکلرد مطلوب وجود دارد. در رابطه با صنایع کالاهای اساسی که اخیرا با تغییرات عمده مواجه شده‌اند این گزارش‌ها می‌تواند اهمیت دوچندانی داشته باشد.

دومین مورد که می‌تواند تب و تاب معاملات را افزایش دهد از سرگیری عرضه خودرو در سامانه بورس کالاست. این اتفاق امیدواری به بهبود عملیات خودروسازان را بیشتر می‌کند. در همین حال همچنان انتظار برای اعلام قیمت بلوک‌های خودروسازان وجود دارد. باید دید که این هفته بالاخره از این قیمت‌ها پرده‌برداری خواهد شد یا خیر.

اما مهم‌ترین عاملی که می‌تواند ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری را در کشور تقویت کند تعیین تکلیف برجام است. اگر چه این انتظار وجود ندارد که این مهم در یک هفته پیش رو حاصل شود نمی‌توان از اثر فوق‌العاده آن بر بازار چشم‌پوشی کرد.

به صورت خلاصه، جریان ضعیف پول و نقدینگی در بازار سبب می‌شود تا انتظار برای صعود همه‌گیر و پرقدرت برای بورس این هفته نداشته باشیم. با این حال انگیزه‌های موقت و گروهی همچون انتشار صورت‌های مالی می‌تواند وضعیت برخی صنایع را متفاوت کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....