تاریخ انتشار : دوشنبه 12 اردیبهشت 1401 - 20:08
کد خبر : 86462

مهمترین رخدادهای امروز بورس تهران

مهمترین رخدادهای امروز بورس تهران

رویه معاملات بورس تهران امروز نیز در ادامه روزهای گذشته با استقبال از سهام کوچک‌تر و وضعیت نسبتا باثبات سهام کوچک‌تر دنبال می‌شود. همچنان سهام شرکت‌های کوچک‌تر به واسطه اخباری که پیرامون افزایش قیمت مصوب منتشر می‌شود با رشد قیمت همراه هستند. امروز بورس تهران و کل اقتصاد کشور بر اساس تقویم رسمی باید تعطیل می‌بود اما

رویه معاملات بورس تهران امروز نیز در ادامه روزهای گذشته با استقبال از سهام کوچک‌تر و وضعیت نسبتا باثبات سهام کوچک‌تر دنبال می‌شود. همچنان سهام شرکت‌های کوچک‌تر به واسطه اخباری که پیرامون افزایش قیمت مصوب منتشر می‌شود با رشد قیمت همراه هستند.

امروز بورس تهران و کل اقتصاد کشور بر اساس تقویم رسمی باید تعطیل می‌بود اما ناگهان شب گذشته اعلام شد که امروز آخرین روز ماه مبارک رمضان است و در نتیجه فردا روز عید عنوان شد. در نتیجه امروز آخرین معاملات این هفته است. علاوه بر این عدم حضور خریداران در ساعت نخست معاملات بورس تهران چندان عجیب نیست و حتی انتظار معاملات پرشوری برای امروز وجود نداشت.

مهمترین رخداد اقتصاد جهانی برای بازار سهام

امروز نخستین روز از یک هفته طوفانی در بازار جهانی است. مهمترین رخداد این هفته را باید جلسه فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره عنوان کرد. نتیجه جلسه فد چهارشنبه‌شب اعلام می‌شود و گرچه بازارها انتظار افزایش نیم درصدی نرخ بهره آمریکا را از چند هفته قبل می‌کشند و به نوعی خود را با تصمیم احتمالی منطبق ساخته‌اند اما همچنان چنین تصمیم ضربتی از سوی بانک مرکزی آمریکا می‌تواند موجی از فروش را به خصوص در بازار سهام آمریکا به راه اندازد که می‌تواند بر سایر بازارها اثرگذار باشد.

اما نکته جالب توجه اینکه بازار انرژی به واسطه تنگنای موجود نه‌تنها قصد عقب‌نشینی ندارد بلکه حتی چشم‌انداز رشد بیشتر مشاهده می‌شود. احتمال قطعی شدن تحریم نفت روسیه توسط اروپا یا احتمال قطعی گاز اروپا توسط روسیه بر تب بازار انرژی افزوده است و احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها در این بازار وجود دارد. این موضوع در برابر تصمیم انقباضی فدرال رزرو برخی کارشناسان را به دیدگاه رکود تورمی نزدیک‌تر ساخته است.

برخورد سلیقه‌ای ناظر در بازگشایی سهام

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ، یکی از مشکلات قابل توجهی که سال‌های گذشته بورس تهران با آن مواجه بود برخورد سلیقه‌ای ناظر با سهام از شرکت‌های مختلف بود. مثلا مشخص نبود که چرا معاملات سهام یک شرکت برای چند هفته می‌تواند متوقف بماند و چرا سهام یک شرکت می‌تواند بعد از یک شفاف‌سازی بازگشایی شود. این موارد خیلی در بورس تهران کم‌رنگ‌تر از گذشته است. اما هنوز در برخی از موارد رویه برخورد سلیقه‌ای مشخص نیست.

گرچه ممکن است که ناظر بازار سهام به واسطه دغدغه‌هایی که دارد چنین سیاستی را در پیش گرفته باشد اما برخورد سلیقه‌ای علاوه بر بر هم زدن مکانیزم بازار می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد رانت باشد. چه کسی اطلاع دارد که کشف قیمتی سهام پس از بازگشایی چه زمانی رخ می‌دهد. پیش از این مدت زمان یک ساعته تعیین می‌شد یا این‌که باید در سمت عرضه و تقاضا حجم قابل توجهی به نسبت شناوری سهام وجود داشته باشد تا امکان کشف قیمتی فراهم شود.

این روزها دوباره در بازار سهام کشور شاهد عدم کشف مناسب قیمتی سهام از گروه‌های مختلف هستیم. برای بار دوم امروز معاملات سهام پالایشگاه نفت تبریز تایید نشد. روز گذشته قیمت در سطح حدود ۲۰ درصد نسبت به قیمت صفر تابلو معاملات بیش از ۲۰ میلیارد تومانی رقم خورد امروز میزان رشد قیمت از ۳۰ درصد عبور کرد و اما هنوز معاملات تایید نشده است. شاید تشدید هیجان در سمت خرید و فروش در نتیجه همین برخورد سلیقه‌ای بوده است.

این موضوع برای گروه‌های دیگر نیز مشهود است و به نظر می‌رسد باید دستورالعمل مشخص‌تری برای کشف قیمت سهام تعیین شود تا از ابهامات احتمالی جلوگیری شود. یا حداقل توضیحات در خصوص عدم تایید معاملات ارائه شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....