تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردین 1402 - 13:52
کد خبر : 120493

مختصات فرآیندی طلاشویی، پنجره نوین پولشویان بین المللی

مختصات فرآیندی طلاشویی، پنجره نوین پولشویان بین المللی

به گزارش اقتصاددان مهرداد حاجی زاده فلاح تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: طلا در مسیر خود از زمین عبور کرده و به حلقه ازدواج یا تلفن همراه شما راه می یابد و در زنجیره ای از معاملات و تغییرات رنگ می گیرد. از جمع آوری، خلوص، حمل و نقل یا قاچاق

به گزارش اقتصاددان مهرداد حاجی زاده فلاح تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

طلا در مسیر خود از زمین عبور کرده و به حلقه ازدواج یا تلفن همراه شما راه می یابد و در زنجیره ای از معاملات و تغییرات رنگ می گیرد. از جمع آوری، خلوص، حمل و نقل یا قاچاق و تجارت قانونی از طریق مرزها می گذرد و سپس پالایش می شود.

یکی از چالش‌های ناشی از پیچیدگی زنجیره‌های تامین این است که طلایی که ما می‌خریم به راحتی با هر جرمی یا غیراخلاقی که ممکن است در گذشته اتفاق افتاده باشد، قطع ارتباط می‌ کند.
هدف ما در این نوشتار، روشن کردن محدودیت‌ها و الزامات مختلف مربوط به خرید و فروش طلا است.
بنابراین می توان از تجارت طلا به روش های مشابهی استفاده کرد که مجرمان از معاملات مالی پیچیده برای پنهان کردن منشاء پول در جنایت و فساد استفاده می کنند.

 

خطرات بالقوه در زنجیره تامین طلا چیست؟

خطرات زیست محیطی در صنعت طلا از جنگل زدایی تا آلودگی زمین، هوا و آب تا جیوه و سیانور متغیر است . هنگامی که مین ها از رده خارج می شوند، خطر تراوش آب اسید و رادیواکتیو به بیرون و آلوده شدن منطقه محلی وجود دارد. در اغلب موارد، حوادثی نیز رخ می دهد که شامل ریزش یا نشت استخرهای شیمیایی می شود.
سود حاصل از استخراج غیرقانونی طلا می تواند بیشتر از سود قاچاق مواد مخدر باشد. به عنوان مثال، طلا در جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان به درگیری ها و جنگ های زیادی جدی دامن زده است . طلا همچنین برای تأمین مالی جرایم سازمان یافته خشونت آمیز ، به ویژه در آمریکای لاتین، مورد استفاده قرار گرفته است .

تخمین زده می شود که یک میلیون کودک به طور غیرقانونی در صنعت معدن کار می کنند، از استخراج طلای زیر آب در فیلیپین تا حفاری در میان گرد و غبار و جیوه سنگین در تانزانیا و اوگاندا .
یکی دیگر از خطرات بالقوه مرتبط با انواع استخراج معدن، جابجایی جوامع بومی است. این مساله می تواند پس از تلاش دولت ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی با اعطای مجوزهای استخراج معدن یا صرفاً از طریق فساد و ارعاب اتفاق بیفتد.
جدا از قوانین مربوط به رفتار تجاری مسئولانه و مواد معدنی درگیری، صنعت طلا عمدتاً خود تنظیم می شود. شرکت ها ممکن است متعهد به استانداردهای داوطلبانه توسعه یافته توسط انجمن های صنعتی از جمله LBMA ، شورای جواهرات مسئول و شورای جهانی طلا باشند . این سیستم داوطلبانه به حسابرسی های شخص ثالث متکی است و توسط قانون اجرا نمی شود.

با این حال انگیزه های غیر قانونی قوی برای کاهش خطرات در زنجیره تامین طلا وجود دارد.
نسل‌های جوان مصرف‌گرایی اخلاقی را پذیرفته‌اند و محصولاتی را می‌طلبند که به کره زمین یا مردم آن آسیبی نرسانده است.

برخی از جواهرسازان و ساعت‌سازان، مانند Chopard و A. Favre & Fils، که مالک آنها لوران فاور یکی از اعضای مؤسس انجمن طلای بهتر سوئیس است ، شروع به تعهد کرده‌اند که طلا را فقط از منابع معتبر «سبز» یا «اخلاقی» تهیه می‌کنند. .

سرمایه گذاران همچنین به طور فزاینده ای به خطرات زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی تجارت طلا توجه می کنند.

در کتاب «شستشوی طلا» نقش پالایشگاه‌ها برجسته می‌ شود، به‌ویژه در سوئیس، جایی که بیشتر طلای جهان در آن تصفیه می‌شود. این به این دلیل نیست که پالایشگاه ها درگیر فعالیت های غیرقانونی هستند، بلکه به این دلیل است که آنها در نقطه حساسی از زنجیره تامین طلا قرار دارند.

پس از پالایش طلا، ردیابی منشأ واقعی آن تقریبا غیرممکن است. این مساله باعث می شود پالایشگاه های طلا به طور بالقوه بازیگران قدرتمندی در تلاش برای اطمینان از تمیز بودن زنجیره های تامین طلا تا حد ممکن باشد.

 

تمیز کردن نقطه راه حل نیست

هنگامی که شرکت ها به تنهایی برای فرار از یک مشکل رایج اقدام می کنند، اقدامات آنها ممکن است عواقب منفی پیش بینی نشده و بالقوه ای برای دیگران و در دراز مدت داشته باشد.

به عنوان مثال، اقدام یکی از پالایشگاه های سوئیسی است که با هدف تضمین زنجیره تامین طلای قابل ردیابی تر و شفاف تر، ممنوعیت کلی طلای معدنچیان کوچک را اعمال کرد.

با این حال، تحریم استخراج معادن در مقیاس کوچک به ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان که برای امرار معاش خود به آن متکی هستند آسیب خواهد رساند و کمکی نخواهد کرد. همچنین این اقدامی نیست که به صنعت یا مصرف کنندگان نگران حقوق بشر کمک کند. استخراج در مقیاس کوچک حدود ۲۰ درصد از طلای تازه استخراج شده در جهان را تشکیل می دهد و استخراج طلا در مقیاس بزرگ بدون خطر نیست.
اکثر ذینفعان به داه حل فوری و تقویت ممیزی های شخص ثالث که قرار است سیستم خود تنظیمی را اعمال کنند، توافق دارند. OECD و سایر کشورها از این ممیزی ها به عنوان ضعیف انتقاد کرده اند و کل رویکرد خود تنظیمی صنعت را زیر سوال می برند.

زمینه‌های دیگر همکاری و پشتیبانی بالقوه می‌تواند فناوری‌هایی برای حذف استفاده از فناوری‌های جیوه یا بلاک چین برای افزایش شفافیت زنجیره‌های تامین باشد. توسعه استانداردها و فرآیندهای مشترک بررسی دقیق برای کاهش بار بر دوش معامله گران قانونی طلا دارای اهمیت زیادی است.

بسیاری از تلاش های مفید در حال حاضر توسط بازیگران مختلف در نقاط مختلف جهان در حال انجام است.
باید توجه داشت اطمینان از تمیز بودن زنجیره های تامین طلا تا حد امکان زمان و تلاش زیادی را می طلبد.

همچنین محدودیت هایی برای آنچه که بخش خصوصی به تنهایی می تواند انجام دهد وجود دارد. طرح‌های اقدام جمعی توسط پالایشگاه‌ها و شرکت‌های معدنی باید مکمل تلاش‌های هماهنگ دولت‌ها مانند مقررات سخت‌تر، بازرسی‌های گمرکی قوی‌تر و اجرای قانون علیه جرایم سازمان‌یافته از این دست کارهاست. سازمان های غیردولتی و سازمان های جامعه مدنی هنوز نقش مهمی را ایفا می کنند.

باید توجه داشت روز، «شستشوی» طلا از طریق زنجیره‌های تأمین، خطرات را از بین نمی‌برد، بلکه شناسایی و کاهش آن‌ها را سخت‌تر می‌کند. اقدام جمعی می‌تواند به آشکار کردن خطرات و مشکلات و یافتن راه‌هایی برای پاکسازی واقعی آنها کمک کند تا بتوانیم جواهرات خود را بپوشیم و با وجدان درخشان از تلفن‌هایمان استفاده کنیم.
شناسه مورد نیاز برای خرید طلا

 

محدودیت های تراکنش

محدودیت معاملات در انگلیس به شرح زیر است:

مشتریان می توانند تا ۱۰۰۰۰ پوند در هر سفارش با پرداخت آنلاین با کارت نقدی یا اعتباری خریداری کنند.
مشتریان می توانند تا ۲۰۰۰۰ پوند در هر سفارش با پرداخت آنلاین از طریق حواله بانکی خریداری کنند.
لطفاً توجه داشته باشید که ما یک آستانه تراکنش ۱۰۰۰۰ پوندی در تمام حساب‌های مشتریان داریم – این می‌تواند با ارائه دو شکل شناسه نامحدود باشد. مشتریانی که دو نوع شناسه ارائه می کنند، می توانند سفارشات نامحدودی را تا سقف ۲۰۰۰۰ پوند در هر سفارش آنلاین خریداری کنند.

مشتریان می توانند تا ۷۵۰۰ پوند به صورت نقدی در هر سال خرید کنند . این محدودیت از تاریخ اولین خرید نقدی شما به بعد است .
مشتریان می توانند مقدار نامحدودی را با تراشه و پین با کارت بدهی خریداری کنند (مجاز انگلستان/فقط پوند ) البته کارت اعتباری پذیرفته نیست.
مشتریان می توانند مبلغ نامحدودی را با انتقال بانکی خریداری کنند (فقط بانک نهادی انگلستان / پوند)
چرا محدودیت معاملاتی وجود دارد؟
تعهد قانونی وجود دارد که از مقررات دولت و اتحادیه اروپا در مورد مبارزه با پولشویی، کلاهبرداری و تروریسم پیروی شود. به عنوان یک کسب و کار مسئولیت ما انجام بررسی های لازم و ایجاد سیستم هایی برای محافظت در برابر پولشویی و مبارزه با جرایم مالی است. مقررات پول شویی ۲۰۰۷ نیاز به اخذ شناسه مناسب هنگام انجام معاملات خاص دارد. مقررات بیان می‌کند که دقت لازم باید در جایی که هستیم کامل باشد.
مشتریانی که بیش از ۵۰۰۰ پوند در یک سفارش خرید می کنند – دو نوع شناسه دریافت می شود:
مشتریانی که تا سقف ۱۰۰۰۰ پوند در چندین سفارش خرید می کنند و
مشتریانی که مایل به خرید بیش از ۱۰۰۰۰ پوند هستند .دو فرم شناسه درخواست می شود تا حساب محدود شود.
ضمنا هر تراکنش از طریق یک فرآیند غربالگری کلاهبرداری ارائه شده توسط دروازه امن تأیید می شود و در صورت لزوم ممکن است از طرف معامله درخواست شناسایی می شود تا خود را به عنوان مشتری تأیید کند. این اقدامی است که درگاه پرداخت در هنگام غربالگری کلاهبرداری توصیه می کند. شناسه مورد نیاز برای تأیید شما در آدرس استفاده می شود. چندین تراکنش را شامل چندین سفارش در یک دوره ۴۸ ساعته می‌دانیم. برای چندین تراکنش که مشتریان از یک آدرس واحد انجام می دهند، ممکن است برای شناسایی با شما تماس بگیرند.

اما در فروشگاه مشتریانی که تا سقف ۵۰۰۰ پوند خرید می کنند، به یک فرم شناسه عکاسی نیاز است.
مشتریانی که بیش از ۵۰۰۰ پوند خرید می کنند، به دو شکل شناسه نیاز است.
این محدودیت ها به طور کلی برای خرید یا فروش با کارت نقدی، انتقال یا نقدی اعمال می شود.

چه ابزار شناسایی قابل قبول است؟
-گذرنامه
-گواهینامه رانندگی کامل انگلستان
وفرم های شناسه زیر به عنوان اثبات نشانی پذیرفته می شود:

-صورت حساب بانکی (در ۶ ماه گذشته)
-قبض آب و برق (در ۶ ماه گذشته)
-اظهارنامه مالیاتی شورا
-گواهینامه رانندگی کامل انگلستان (اما فقط در صورتی که به عنوان شناسه عکس استفاده نشود)
تکلیف شناسه ای که ارائه می کنم چه می شود؟
مدارکی که از شما درخواست شده، مطابق با دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی، برای تأیید هویت گرفته شود. این اطلاعات فروخته نمی شود یا برای بازاریابی مجدد استفاده نمی شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....