تاریخ انتشار : یکشنبه 24 بهمن 1400 - 8:49
کد خبر : 77648

سفته الکترونیکی و ماجرای گم شدن آن !

سفته الکترونیکی و ماجرای گم شدن آن !

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: اقدام وزارت امور اقتصادی و دارایی برای الکترونیکی شدن سفته، می تواند تحولی جدید به نفع آحاد جامعه باشد و افزایش اعتماد مردم را به نظام اقتصادی و حضور مطمئن تر در بازار را به همراه دارد و از طرفی یکی از

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

اقدام وزارت امور اقتصادی و دارایی برای الکترونیکی شدن سفته، می تواند تحولی جدید به نفع آحاد جامعه باشد و افزایش اعتماد مردم را به نظام اقتصادی و حضور مطمئن تر در بازار را به همراه دارد و از طرفی یکی از روشهای دقیق برای تبت و ضبط و افزایش درجه اعتماد به اشخاص و شرکتها به شمار می رود.
این در حالی است که این مساله از سالیان قبل در کشورهای توسعه یافته جهان مرسوم شده است.
بسیاری از ما با امضای الکترونیک به عنوان ابزاری سریع و آسان پیشبرد امور آشنا هستیم. چه چیزی سفته را بسیار متمایز می کند؟

وقتی وام مسکن یا هر نوع وام دیگری می گیرید، قانون از شما می خواهد که سندی را امضا کنید که نشان دهنده موافقت شما برای بازپرداخت پول است. سفته یک سند قانونی الزام آور است که در دادگاه قابل اجراست. سفته به همراه حق وصول بازپرداخت قابل فروش و انتقال است. اگر یادداشت گم شود، ممکن است صاحب وام مشکل داشته باشد.

هنگامی که وام دهنده وام را می بندد، وام گیرنده یادداشتی را امضا می کند که قول بازپرداخت پول را می دهد. سفته حاوی مبلغ و شرایط وام، تاریخ وام و امضای طرفین است. وام دهنده یادداشت را با سایر اسناد ارزشمند در یک پرونده کاغذی نگه می دارد. بانک ها و سایر مشاغل تجاری معمولاً تصویر یادداشت را در یک فایل رایانه ای اسکن می کنند و یادداشت را در یک مکان ذخیره سازی امن مانند گاوصندوق قرار می دهند.

در بازار مدرن وام مسکن، سفته اغلب از وام دهندگان اصلی به خریداران ثانویه راه پیدا می کند. بازار اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن که در دهه ۱۹۹۰ به وجود آمد، باعث شد شرکت‌های مالی بتوانند وام‌های مسکن را با هم جمع کنند، سپس آنها را به عنوان سرمایه‌گذاری‌های درآمدزا به خریداران نهادی بفروشند. در این فرآیند، اسناد اصلی مانند سفته اغلب در میان کاغذها گم می شوند و ممکن است در این خصوص سلب مالکیت صورت گیرد.

سلب مالکیت و اقدامات حقوقی

حتی در صورت مفقود شدن سفته، تعهد قانونی بازپرداخت وام باقی می ماند.

سوگندنامه یادداشت گمشده

وام‌دهنده همچنان می‌تواند سفته گمشده را با اجرای تعهدنامه مفقودالاثر اجرا کند. این یک بیانیه امضا شده و محضری است مبنی بر مفقود شدن یادداشت فیزیکی و این یادداشت را از نظر قانونی لازم الاجرا می کند .با فرض اینکه وام دهنده می تواند ثابت کند که وام گیرنده با وام و شرایط آن موافقت کرده است. در مبایعه نامه باید مبلغ، نرخ بهره و شرایط بازپرداخت وام، تاریخ امضای یادداشت اصلی و نام حقوقی مناسب همه طرف های درگیر به وضوح ذکر شود. وام دهنده باید سوگندنامه را به همراه هر گونه مدرک پشتیبان، مانند فتوکپی اصل یادداشت، در دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد، تسلیم کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....