تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آبان 1400 - 21:29
کد خبر : 64662

استقبال از موج ششم کرونا با بازگشایی مدارس

استقبال از موج ششم کرونا با بازگشایی مدارس

در حالی که خبرها از اوج‌گیری مجدد کرونا در برخی شهرهای کشور با وجود واکسیناسیون گسترده خبر می‌دهد، دولت در تلاش است که با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها امور را به شرایط پیش از همه‌گیری باز گرداند.   موج ششم کرونا آغاز شده است؟ آنطور که اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد در ۱۷ مهرماه تعداد شهرهایی

در حالی که خبرها از اوج‌گیری مجدد کرونا در برخی شهرهای کشور با وجود واکسیناسیون گسترده خبر می‌دهد، دولت در تلاش است که با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها امور را به شرایط پیش از همه‌گیری باز گرداند.

 

موج ششم کرونا آغاز شده است؟

آنطور که اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد در ۱۷ مهرماه تعداد شهرهایی که در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند، ۷ عدد بود اما این تعداد امروز به حدود ۲۲ مورد رسیده است. علاوه بر این تعداد شهرهای نارنجی نیز از ۱۰۸ مورد به ۱۲۸ مورد افزایش یافته است. این در حالی است که تعداد شهرهای زرد و آبی به ترتیب از ۲۴۷ و ۸۵ مورد به ۲۱۵ و ۸۳ مورد کاهش یافته است.

با این حال این موضوع هنوز در آمار کرونایی کشور منعکس نشده و به نظر می‌رسد در مجموع هنوز تعداد آمار مبتلایان و قربانیان کرونا افزایشی نشده است.

طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۷۵۰۰ مورد کرونای جدید در کشور شناسایی شده و ۱۴۰ نفر از شهروندان قربانی این بیماری شده‌اند. با این حال در روزهای پیش تا بیش از ۱۳ هزار مورد تعداد مبتلایان رسیده بود.

باید دید در روزهای آتی روند تعداد مبتلایان و قربانیان به کدام سو می‌رود.

 

بیش از ۶۰ درصد یک دز واکسن تزریق کرده‌اند

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،   این در حالی است که واکسیناسیون در شرایط مطلوبی قرار دارد. تا امروز بیش از ۸۱ میلیون دُز واکسن کرونا در ایران تزریق شده است و ۶۰ درصد از مردم ایران حداقل یک دُز واکسن دریافت کرده‌اند.

تاکنون ۵۱ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۸۵۸ نفر دُز اول، ۳۰ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۴۰۰ نفر دُز دوم و ۶۲ هزار و ۵۱۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌‌اند. بنابراین بیش از ۳۱ درصد از جمعیت کشور دو دز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

در شبانه روز گذشته، ۹۵۳ هزار و ۹۸۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

 

وضعیت کرونایی پایتخت

در این میان اما وضعیت کرونایی پایتخت مطلوب به نظر می‌رسد. به گفته استاندار تهران تاکنون ۷۷ درصد ساکنان استان یک دز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

محسن منصوری اما می‌گوید میزان واکسیناسیون باید به ۸۵ درصد برسد و از همین رو واکسیناسیون باید سرعت بیشتری بگیرد. به گفته منصوری، هم اکنون هیچ شهرستان قرمز و نارنجی در استان وجود ندارد و باید از این شرایط مراقبت کرد.

 

زمان بازگشایی مدارس در مقاطع تحصیلی مختلف اعلام شد

به گفته سرپرست دفتر سلامت آموزش و پرورش، از نیمه دوم آبان مقدمات بازگشایی مدارس متوسطه اول فراهم می‌شود و از آذر مدارس این مقطع تحصیلی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تاییدیه‌های لازم از اداره آموزش و پرورش آن منطقه بازگشایی می‌شوند.

برای بازگشایی مدارس ابتدایی مطابق با هشتاد و هفتمین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در آینده این موضوع تصمیم گیری خواهد شد.

مدارس در صورتی که تاییدیه شورای مدرسه و مجوز منطقه برای بازگشایی را داشته باشند، می‌توانند برای این امر اقدام کنند.

 

اجبار دانشجویان برای دریافت واکسن

در این میان مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی از اجبار دانشجویان برای دریافت واکسن خبر داده است. به گفته او، تکمیل واکسیناسیون دانشگاهیان، از الزامات شروع آموزش حضوری است. تا پایان آبان هم واکسن دانشجویان به حدود ۱۰۰ درصد می‌رسد. دانشجوی واکسن‌نزده نیز غایب حساب خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی همچنین گفته است، در صورت آغاز آموزش حضوری، امتحانات هم حضوری برگزار خواهد شد و اگر واکسیناسیون تکمیل نشود، تصمیم‌گیری درباره شیوه برگزاری امتحانات، به وضع پیک بیماری در هر استان و شهر بستگی خواهد داشت.

 

محدودیت‌های ترددی رفع می‌شود؟

اما در شرایطی دولت به دنبال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است و جمعه هفته پیش بعد از ماه‌ها نماز جمعه در شهرهای سراسر کشور برگزار شد که همچنان محدودیت‌های ترددی در سطح شهرها بعد از ساعت ۱۰ شب و در بین شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود.

این در حالی است که دکتر زالی، فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونای تهران بر این باور است که طرح ممنوعیت ترددهای شبانه در تهران اثربخش نیست. به گفته او، منع تردد شبانه کاربردی در کنترل کرونا ندارد و محدودیت منع تردد شبانه در کاهش تجمعات خانوادگی تاثیر نداشته است. زالی گفته است که پیشنهاد ما حذف این محدودیت است.

استاندار تهران نیز اعلام کرده است که پیشنهاد حذف محدودیت تردد شبانه را به علت اینکه اثربخشی ندارد، به ستاد ملی مقابله با کرونا می‌دهیم.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....