تاریخ انتشار : جمعه 17 آذر 1402 - 20:26
کد خبر : 149661

نامی بزرگ با سهمی اندک از اقتصاد ایران !

نامی بزرگ با سهمی اندک از اقتصاد ایران !

   اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران اقتصاددان : اتاقی که بعد از یکصد و اندی سال بعلت عدم ساماندهی و سازماندهی هنوز نتوانسته است ، سهم مناسب و حق خود را از اقتصاد ایران بگیرد و نسبت به احیاء آن اقدام نماید ! اتاقی که پس از همه این سالها نتوانسته

 

 اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران

اقتصاددان : اتاقی که بعد از یکصد و اندی سال بعلت عدم ساماندهی و سازماندهی هنوز نتوانسته است ، سهم مناسب و حق خود را از اقتصاد ایران بگیرد و نسبت به احیاء آن اقدام نماید !
اتاقی که پس از همه این سالها نتوانسته است ؛ زمینه ورود عموم یا اکثریت بزرگان و بازرگانان کشور را جهت عضویت در اتاق فراهم نماید !
اتاقی که حالا ساختمانی جدید و بزرگ دارد و تعداد مدیران و کارمندان خود را مرتب افزایش داده است ، امّا برای بالا بردن سهم خود از کیک اقتصاد کشور ؛ طرح ، برنامه و نقشه راه ندارد و هدف گذاری مناسب نکرده است .
اتاقی که بایستی سند چشم انداز و جامع خود را با کمک نخبگان بخش تهیه میکرد و در مورد کلیات آن با سیاستگذار به توافق رسیده و آنرا منتشر نمود..
این سند می توانست برای یک یا دو دوره هیئت رئیسه ؛ بمدت چهار یا هشت ساله و یا بعنوان برشی از سند توسعه پنجساله کشور در حوزه تجارت کشور مورد توجه قرار گیرد و طی آن وظایف و اهداف هر دو بخش مشخص شده و تقسیم کار ملّی صورت گرفته باشد .

طبیعی است که حق گرفتنی است و دادنی نیست !
اتاقی که خود همواره منتقد خوبی بوده است و علیرغم انتقاد از بخش سیاستگذار ؛ برای اداره خود جهت تصدیگری ؛ طرح و برنامه جامع ندارد و با آزمون و خطا ؛ ایام را به روز مره گی می گذارند !
اتاقی که هر چه سریعتر نیاز به تهیه و انتشار این سند چشم انداز و برنامه جامع بخش خصوصی دارد و چنانچه اتاق سند جامع داشته باشد و تکالیفش مشخص باشد ؛ احقاق حقوق حقه بخش خصوصی بمراتب کار ساده تری خواهد بود.

اتاق بازرگانی متعلق به همه اعضاء است و شرکت سهامی هیچکس و هیچ گروهی نیست.

بعنوان عضوی از اعضای اتاق بازرگانی که همواره دغدغه سرنوشت بخش خصوصی کشور را داشته ؛ با توجه به اتفاقات اخیر به بخشی از مشکلات تجاری حاکم بر دو بخش سیاستگذار و تصدیگر کشور اشاره نموده و پیشنهاد آتش بس و خاتمه اختلافات را ارائه نمودم.

متاسفانه در آستانه انتخابات جدید اتاق ایران مجددا” مجادله و نامه پراکنی شروع شده است!

همانطور که گفته شد ؛ طبق قانون اتاق ایران به همه اعضاء که حق عضویت و هزینه های قانونی را پرداخت می نمایند، تعلق دارد و در دهه اخیر خصوصا” در دوران تشدید محدودیتها و تحریم های تجاری انتظار بر این بود ؛ مسئولین منتخب با ساماندهی و سازماندهی اتاق نسبت به تشکل سازی کارآمد ، همگرا ، مطالبه گر و ایجاد صدای واحد سخنگوی همه اعضاء باشند و اقدامات تاثیر گذار در فضای کسب و کار بوجود آورند تا بتواند بخشی از انواع مشکلات ریز و درشت بر سر راه کسب و کارِ همه کارآفرینان و اعضای خود را با حاکمیت در میان گذاشته ، جهت حل و فصل تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کرده و نقش خود را در اقتصاد کشور پُر رنگ تر از گذشته نمایند که متاسفانه تا کنون چنین نشده و بهترین فرصت ها خصوصا” در شرایط تشدید تحریم های تجاری ، به ویژه پس از ادغام و تشکیل وزارت صمت و انتقال وظایف قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی از دست رفته و اتاق نتوانسته است ؛ نسبت به ایفای نقش واقعی در بخش های بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی در کنار حاکمیت با همدلی و درک متقابل از شرایط موجود اقدام نماید و با کمک وزرائی که عضو شورای عالی نظارت بر اتاق هستند ، نسبت به رفع ابهام ، تقسیم کار ملّی و تعیین وظایف هر کدام از طرفین عمل نمایند .
-همچنین اتاق موفق نشده فضای مثبت تعامل وهمکاری  را با حاکمیت ایجاد بنماید و خود را برای پذیرش مأموریت های جدید آماده کند تا در نهایت بتواند ؛ مطابق قانون سهم بخش خصوصی را از اقتصاد کشور افزایش دهد .

اتاقی که پس از دهها سال هنوز برای انجام انتخابات خود قانون کامل ، بدون تفسیر و جامعی ندارد !

متاسفانه عده ای قیم ، پدر خوانده و زیاده خواه که اعتقادی به مشارکت عمومی اعضاء در سرنوشت اتاق ندارند و در عمل با شفاف سازی ، شایسته سالاری ، اطلاع رسانی بموقع و تقسیم عادلانه اطلاعات تجاری بنفع همه اعضاء مخالفند و معتقدند که هرچه اهداف گروه خاص و متبوع آنان است ، می بایست محقق شود ، باعث شده اند تا اتاق از ماموریت ها و اهداف اصلی خود دور بماند و سیاستگذار هم با توجه به شائبه سیاسی شدن اتاق ، از این ناپختگی و ناکارآمدی استفاده کرده و از واگذاری و ایفای نقش جدید به بخش خصوصی خودداری نموده و در این راستا بیش از گذشته مقاومت و کوتاهی نموده است تا بجایی که در شش ماهه اخیر حتی برای تصمیم

گیری های مهّم اقتصادی که سرنوشت کسب و کار اعضاء اتاق به آن بستگی داشته است در هیچیک از جلسات حاکمیتی دعوتی از اتاق ایران بعمل نیاورده است و بسیاری از تصمیمات مهّم و سرنوشت ساز اقتصادی کشور بدون مشارکت بخش خصوصی صورت پذیرفته است و در نهایت دود این ناهماهنگی به چشم همه اعضای اتاق بازرگانی رفته و در این رهگذر کشور متضرر شده است .

لذا بنظر میرسد مجادله و نامه پراکنی کافی است! و با ادامه این وضعیت مشکلی از انبوه مشکلات اعضاء خصوصا” در وضعیت تجاری فعلی حل نشده و ادامه این روند بنفع هیچکس نیست !

اتاق نیازمندِ حضور بزرگان ریش سفید ، کار آزموده ، امتحان پس داده که منافع ملّی و نه منفعت شخصی برایشان در اولویت باشد و اشراف کامل به مناسبات ، اطلاعات ، ارتباطات و فرصتهای تجاری موجود در هر دو بخش دولتی و خصوصی داشته و همچنین از روابط تجاری در صحنه بین الملل مطلع باشند ، دارد و با توجه به شرایط حاضر لازم است ؛ مسئولین اتاق جهت سر و سامان دادن انبوه مشکلات موجود ، فرصت کافی داشته و بدور از حواشی ، فاقد تضاد منافع شخصی باشند.

امید است در دوره پیش رو ، انتخابات اتاق با مراقبت و مشارکت عمومی تشکل‌های واقعی و هیئت نمایندگان آگاه با مشارکت همه جانبه و تعیین کننده همه اعضاء ، برگزار گردیده و هرچه سریعتر به نابسامانی ها خاتمه داده شود و با برنامه و نقشه راه ، تکلیف مسیر پُر صعوبت کار آفرینان و فعالان این حوزه بمنظور ایفای نقش سازنده بیش‌از گذشته هموار گردد.

با داشتن برنامه ، روزهای بهتر و حضور هدفمند و افزایش سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور مطابق قانون ، دور از دسترس نخواهد بود..

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....