تاریخ انتشار : دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 8:33
کد خبر : 165307

اعتراض علیه پنهان کاری در قرارداد با چین

اعتراض علیه پنهان کاری در قرارداد با چین

در پی بالا گرفتن انتقادهای برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به مدیریت علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت، حتی نشست هم اندیشی هفته گذشته اعضای برای انسجام درونی شورا نیز موثر واقع نشد، به گونه‌ای که دیروز ۷ عضو شورای شهر تهران به آغاز سخنرانی زاکانی صحن علنی شورا را ترک کردند و حدنصاب جلسه

در پی بالا گرفتن انتقادهای برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به مدیریت علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت، حتی نشست هم اندیشی هفته گذشته اعضای برای انسجام درونی شورا نیز موثر واقع نشد، به گونه‌ای که دیروز ۷ عضو شورای شهر تهران به آغاز سخنرانی زاکانی صحن علنی شورا را ترک کردند و حدنصاب جلسه به ۱۳ عضو رسید.

در جلسه صبح دیروز شورای شهر محسن هرمزی معاون حمل و نقل شورای شهر تهران گزارشی از وضعیت حمل و نقل عمومی و ورود ناوگان جدید ارایه کرد که سوالاتی از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد و اعضای شورا در مورد چرایی عدم رویت قراردادها و نحوه ورود ناوگان سوالاتی را مطرح کردند. محمد آخوندی رییس کمیسیون بودجه شورای شهر در واکنش به سوالات و اعتراضات اعضای در مورد قراردادهای چین و نحوه ورود اتوبوس و واگن مترو، سایر اعضای شورا را به دینداری توصیه کرد. تعدادی از اعضای شورا همچون شربیانی، امانی، اقراریان، سروری و … درخواست پاسخگویی به جو ایجاد شده در شورای شهر را داشتند که مهدی چمران رییس شورای شهر با تأکید بر اینکه باید سخنان و تذکرات درباره گزارش باشد و نباید اعضا جواب یکدیگر را بدهند و بر همین اساس اعضای شورای شهر به احترام چمران از بیان نظرات انتقادی خود پیرامون سخنان آخوندی عضو شورای شهر تهران اجتناب کردند. در ادامه شهردار تهران که در جلسه حضور داشت، خواستار پاسخگویی به اعضای شورای شهر شد که تعدادی از اعضای شورا از جمله عباسی، اقراریان، امانی، قائمی، تشکری هاشمی، نجفی و شربیانی جلسه را ترک کردند که شهردار تهران در واکنش به این رفتن گفت، حرف درست زدید، بشینید و بشنوید که اعضای شورا جلسه را ترک کردند. مهدی چمران همچنین در خلال پاسخ اعضا به یکدیگر پس از ارایه گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و ایجاد تشنج در صحن شورای شهر تهران گفت: نباید اعضا جواب یکدیگر را بدهند. اگر می‌خواهید جواب یکدیگر را بدهید در اتاق‌هایتان بنشینید، خوش و بش کنید یا دعوا کنید و جواب یکدیگر را بدهید. این دوستان در صحن شورا ننشستند که شاهد پاسخ اعضا به یکدیگر باشند. وی خطاب به شربیانی که قصد ارایه تذکر داشت، اظهار کرد: شما حق ندارید در مورد دیگران صحبت کنید. باید در مورد موضوعات حمل و نقلی صحبت کنید و در مورد موضوعات دیگر نباید صحبت کنید. در ادامه شربیانی در وقت ارایه تذکر خود گفت: تقارن بسیار تلخی است که ریاست شورا اعلام کند شما نباید صحبت کنید. اصل شورا تضارب آرای است. اگر به عنوان رییس می‌فرمایید من صحبت نکنم سکوت می‌کنم و تشکر می‌کنم. در ادامه بار دیگر چمران خطاب به اعضای شورا گفت: شلوغ نکنید، هر چیزی در جای خود و به موقع خود درست است. اگر قرار باشد هر کسی پاسخ عضو دیگر را بدهد باید تا شب جواب یکدیگر را بدهیم. باید با هم مشورت درست انجام دهید.

با طرف خارجی قرارداد بسته‌ایم یا خیر؟

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: هنوز متوجه نشده‌ایم در حوزه اتوبوسرانی در تهران با طرف خارجی قرارداد بسته‌ایم یا خیر؟ و باید صراحتاً گفته شود اگر قراردادی بسته شده، برنامه زمانبندی آن به چه ترتیب و شکلی است و اگر هنوز منعقد نشده باید مشکلات آن گفته شود. تشکری هاشمی در دویست و سی یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بعد از ارایه گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: در آخرین روزهای سال گذشته شورای شهر تهران مجوز ترک تشریفات ۲ میلیارد تومانی را به شهرداری تهران داد تا در بستر آن شهرداری بتواند خریدهای لازم در حوزه تاکسیرانی، اتوبوسرانی و سیستم‌های هوشمند حمل و نقل شهری و به‌طور کلی خریدهای لازم در حوزه حمل و نقل عمومی را انجام دهد. وی افزود: در زمان تخصیص مجوز ترک تشریفات، معاون مالی شهرداری تهران اعلام کرد که به دلیل محدودیت زمان و بیم از دست رفتن فرصت نمی‌توان به جزئیات ورود پیدا کرد؛ اما اکنون که فرصت پیش آمده باید جزئیات این مجوز مشخص شود تا هم ابهامات و سوءتفاهمات رفع شوند و هم بتوانیم در فرصت یک ساله باقیمانده، کارهای قابل قبول از نظر همشهریان عزیز را انجام دهیم. رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خرید اتوبوس‌ها گفت: به یاد داریم که آقای شهردار در جلسه شورای شهر اعلام کرد که چهار ماهه اتوبوس‌ها را می‌آورد که البته حرف درست و تخصصی بود؛ اما هنوز با گذشت زمان زیادی از این صحبت، تردید داریم که آیا این قراردادها منعقد شده است یا خیر؟.

از نقد ما ناراحت نشوید

مهدی اقراریان رییس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه معاون حمل و نقل هر بار سعی می‌کند گزارش دقیق و مبتنی بر واقعیت ارایه دهد، افزود: برخی نواقص ناشی از این است که افرادی که باید پاسخگوی اعضای شورا به ویژه بنده به عنوان منتقد باشند، پاسخ نمی‌دهند. وی خطاب به شهردار تهران گفت: شما به عنوان شهردار نباید از نقد ما ناراحت شوید. آیا باید مدیران از همکاری با بنده منع شوند و اطلاعات را به ما ارایه ندهند. عضو شورای شهر تهران افزود: ما چند بار اعلام کردیم که مباحث مطرح شده در قراردادها مبهم است و شفافیت ندارد. آنچه که امروز در صحن شورا می‌بینید بخشی از آن به رفتار شما با برخی اعضا بر می‌گردد. شهردار وعده داد تا پایان سال۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس به شهر اضافه می‌شود. اشکالی ندارد شاید آن روز فکر می‌کردید که می‌توانید این تعداد را تأمین کنید ولی می‌شود بابت این موضوع عذرخواهی کرد و مساله را روان و شفاف مطرح کرد. اقراریان با بیان اینکه شهردار چند دوره نماینده مجلس بوده و چطور است که از انتقادات ما ناراحت می‌شود، افزود: سوال ما این است که جز تجهیزات و وسایل حمل و نقل عمومی آیا قراردادهای دیگری نیز در چین منعقد شده یا خیر؟ آیا تجهیزات دیگری در حال ورود به کشور است؟ رفتار شهردار به پای مجموعه شورا نوشته خواهد شد. اینگونه تصور شود که شورا وعده‌های بزرگ می‌دهد و شهرداری کارهای کوچک انجام می‌دهد، صحیح نیست. تقاضا می‌کنیم وعده‌ها متناسب با واقعیت‌ها و امکانات مطرح شود. در ادامه این جلسه مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه وظیفه شورا مشخص است و شامل قانون، سیاستگذاری و نظارت است، افزود: وقتی دو میلیارد یورو بدون پیوست در شورا مصوب می‌شود به معنای کمک است. کسی که می‌خواهد از مردم حمایت کند نباید تکفیر شود و دو قطبی انقلابی و غیر انقلابی ایجاد کرد. وی ادامه داد: مگر می‌شود مجموعه‌ای با ساختار ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر کار نکنند. با میزان درآمد حوزه شهرسازی، تغییر مدیریت‌ها و مواردی از این قبیل شهرداری موفق نیست. من نماینده شدم که نظر خود را مطرح کنم. حتی اگر ۲۰ نفر عضو نیز مخالف باشند. هر دوره برای خودش بوده و نباید وارد مقایسه شویم. عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نباید خیلی هم دنبال امیدآفرینی بود. فساد و ناکارآمدی به دنبال این موضوع ایجاد خواهد شد. مردم در کف میدان خواهند دید که مجموعه‌ای کارآمد است یا ناکارآمد، سالم است یا ناسالم، اینکه از کنار قرارداد بزرگ بین‌المللی بگذریم درست نیست. یک نقص در قرارداد ۱۲ میلیون یورویی یکی از دانشگاه‌ها وجود داشت که باعث شد با وجود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی معطل باقی بماند و به نتیجه نرسد. باید به کسانی که ناراحت هستند حق بدهیم. باید ناراحت باشیم که یک خبرنگار اسنادی را دارد که ما به عنوان عضو شورا نداریم.

عملا اتفاق خاصی نیفتاد

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز گفت: در مورد واردات وسایل حمل و نقل عمومی وعده‌های زیادی شنیدیم و عملا اتفاق خاصی نیفتاد. نرجس سلیمانی در دویست و سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری با بیان اینکه باعث تأثر است که پس از گذشت نزدیک به سه سال از دوره مدیریت شهری به اندازه هزینه‌های سفر به چین، وسایل حمل و نقل عمومی اضافه نشده است، گفت: شرکت‌ها در تمام دنیا انواع مختلفی دارند. به‌طوری که یا تک نفره یا سهامی عام، یا سهامی خاص، یا تعاونی و یا زیر مجموعه دولت هستند. شهرداری با یک شرکت قرارداد بسته که زیرمجموعه یک شرکت خصوصی است. وی ادامه داد: اولین امضای کننده قرارداد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری است و با توجه به سند امضاء شده، گاهی اوقات قرارداد و گاهی تفاهمنامه، گاهی موافقتنامه و گاهی قرارداد تکمیلی عنوان شده است. به نظر می‌رسد این مسیر صعب العبور است. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نکته دوم در قرارداد در مورد تأمین کننده مالی است، افزود: چرا از میان این همه تأمین کننده منابع مالی در چین، شرکتی با مسوولیتی محدود در جایگاه تأمین کننده مالی در نظر گرفته می‌شود؟ عدم توجه به نکات بدیهی در اصول حقوقی همچون مکان انعقاد قرارداد را شاهد هستیم. در بررسی‌ها چه به عنوان عضو شورا و چه به عنوان عضو کمیسیون از شهردار سوال کردیم و قانع کننده نبوده است. وی با اشاره به نامه بانک مرکزی به تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ در خصوص رقم مالی قرارداد، گفت: با این حجم از موضوع مالی ابهاماتی وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود. نرخی به عنوان مبنا در نظر گرفته شده و ۵ درصد انتفاع و ضرر را تا پنج سال به دلیل نوسانات مالی برای طرفین ایجاد خواهد کرد. تهاتر نیاز به کارشناسی دقیق دارد تا آنچه تحویل داده می‌شود و آنچه می‌گیریم در تعادل باشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....