تاریخ انتشار : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 20:46
کد خبر : 165254

کاهش دستمزد و افزایش قیمت ها به نفع دولت است

کاهش دستمزد و افزایش قیمت ها به نفع دولت است

اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت) روز جهانی کارگر است. روزی که بسیاری از کارگران در سراسر دنیا دور هم جمع می‌شوند تا ضمن پیدا کردن یکدیگر بر بهتر شدن شرایط کاری و حقوقی خود تاکید کنند؛ اما در ایران مساله به شکل دیگری رقم می‌خورد. امسال با توجه به اینکه در آخرین نشست شورای عالی

اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت) روز جهانی کارگر است. روزی که بسیاری از کارگران در سراسر دنیا دور هم جمع می‌شوند تا ضمن پیدا کردن یکدیگر بر بهتر شدن شرایط کاری و حقوقی خود تاکید کنند؛ اما در ایران مساله به شکل دیگری رقم می‌خورد.

امسال با توجه به اینکه در آخرین نشست شورای عالی کار و نمایندگان دولت و کارفرمایان، دولت به صورت یک‌طرفه افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران را اعلام کرد و نمایندگان کارگری این جلسه را بدون امضای توافقنامه ترک کردند، مساله حقوق کارگران به معضلی تازه در سال جدید تبدیل شده است. در حالی که کارگران منتظر تغییر نظر دولت و برگزاری جلسه‌ای به منظور تغییر مصوبه دستمزد هستند هیچ سیگنالی از سوی دولت مبنی بر اینکه عزمی برای تغییر این مصوبه داشته باشد به جامعه کارگری نرسیده است.

این در حالی است که وزیر کار در اظهارنظری تهدیدآمیز اعلام کرد از سال جدید تصمیم‌گیری برای حقوق کارگران را به مجلس واگذار می‌کند و به این ترتیب نشان داد در مقابل اعتراض‌ها و خواست‌های کارگری بسیار عجولانه رفتار کرده و تحمل شنیدن سخنان و خواسته‌های این جامعه را ندارد. همان‌طور که بسیاری از فعالان کارگری معتقدند، چنین اظهارنظری بیشتر از سر استیصال و ناآگاهی وزیر کار از حقوق کارگران بیان شده است.

اراده‌ای برای اصلاح مصوبه دولت نیست

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز   ،   حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس مسائل کارگری، دراین‌باره  می‌گوید: متاسفانه از شواهد این‌طور برمی‌آید که هیچ اراده‌ای در دولت برای اصلاح مصوبه دستمزد کارگران وجود ندارد چراکه اگر قرار بود اتفاقی در این زمینه رخ دهد تاکنون حداقل باید یک جلسه در این زمینه با نمایندگان کارگری برگزار می‌شد.

او می‌افزاید: بر اساس قانون تعیین دستمزد باید یک روند چانه‌زنی و بر سر میز مذاکره بین کارگران، دولت و نمایندگان کارفرمایی ایجاد شود که متاسفانه در دولت ما چنین روندی جریان ندارد در حالی که استانداردهای بین‌المللی نیز بر همین اساس است و ماهیت شورای عالی کار هم بر این چانه‌زنی سه‌جانبه استوار شده اما متاسفانه در عمل شاهد چنین اتفاقی نیستیم. در واقع این جلسات تشکیل می‌شود، نمایندگان کارگری و کارفرمایی حضور دارند اما همه چیز با اراده و نظر دولت و بر اساس شرایط زمانی که دولت اراده کرده است صورت می‌گیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....