تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1402 - 19:59
کد خبر : 145784

افزایش ۱۴٫۹ درصدی رشد پایه پولی

افزایش ۱۴٫۹ درصدی رشد پایه پولی

در تیرماه سال جاری پایه پولی با رشد ۴۱٫۱ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شد و نقدینگی نیز با رشد ۲۷٫۵ درصدی به ۶ هزار و ۶۹۴ هزار میلیارد تومان رسید.  بانک مرکزی که در ماه‌های اخیر تاخیری طولانی در انتشار داده‌های متغیرهای پولی داشت، در طول یک هفته اخیر آمار و ارقام مربوط

در تیرماه سال جاری پایه پولی با رشد ۴۱٫۱ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شد و نقدینگی نیز با رشد ۲۷٫۵ درصدی به ۶ هزار و ۶۹۴ هزار میلیارد تومان رسید.

 بانک مرکزی که در ماه‌های اخیر تاخیری طولانی در انتشار داده‌های متغیرهای پولی داشت، در طول یک هفته اخیر آمار و ارقام مربوط به سه ماه را منتشر کرده است. آخرین مورد از این آمارها نیز مربوط به داده‌های تیرماه است که روز گذشته از طریق وبسایت رسمی بانک مرکزی افشا شد. این در حالیست که بانک مرکزی پیش‌تر کلیات برخی از این متغیرها را تا پایان شهریورماه اعلام کرده و این آمارهای جدید، شامل جزئیات داده‌های متغیرهای پولی و اعتباری تا پایان خردادماه است.

بر اساس این گزارش، نرخ رشد نقطه به نقطه پایه پولی در تیرماه نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش قابل توجهی مواجه شده اما در مقایسه با خردادماه امسال روندی نزولی را طی کرده است. این در حالیست که سرعت رشد نقدینگی در هر دو بازه زمانی ذکر شده، کاهشی شده است.

ترمز نقدینگی در تیرماه

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، داده‌های گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن هستند که حجم نقدینگی در نخستین ماه تابستان سال ۱۴۰۲ به ۶ هزار و ۶۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. بررسی روند تغییرات نقدینگی نیز نشان می‌دهد که رشد نقدینگی از ابتدای سال جاری که در خردادماه امسال ۳٫۹ درصد بوده در پایان تیرماه به ۵٫۶ درصد رسیده است. این در حالیست که رشد چهارماهه نقدینگی در سال گذشته معادل ۸٫۶ درصد ثبت شده بود.

به علاوه، رشد ۱۲ ماهه نقدینگی نیر در حالی در تیرماه امسال به ۲۷٫۵ درصد رسیده که این رقم در خردادماه سال جاری معادل ۲۹ درصد بوده و در تیرماه سال گذشته نیز رقم ۳۷٫۴ درصدی را به ثبت رسانده است.

افزایش اندک ضریب فزاینده نقدینگی

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، مربوط به ضریب فزاینده نقدینگی است. این ضریب نشان می‌دهد که شبکه بانکی چند برابر سپرده‌های در اختیار خود، خلق پول کرده است. به عبارت دیگر، هر واحد پایه پولی، چه میزان نقدینگی ایجاد کرده است.

با استناد به داده‌های بانک مرکزی، ضریب فزاینده نقدینگی در تیرماه به روند نزولی خود ادامه داده و از ۷٫۲۵۳ واحد در خردادماه به ۷٫۲۶۵ واحد افزایش یافته است. البته این ضریب در مقایسه با تیرماه سال گذشته ۹٫۶ درصد و نسبت به اسفند سال ۱۴۰۱ معادل ۱٫۴ درصد کاهش یافته؛ علت افت سرعت رشد نقدینگی نیز کاهش همین ضریب در نتیجه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی است.

رشد پایه پولی به ۴۱٫۱ درصد رسید

گزارش بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که پایه پولی که در پایان تیرماه سال ۱۴۰۱ معادل ۶۵۳ هزار میلیارد تومان بود، در طی یک سال اخیر با افزایش ۴۱٫۱ درصدی همراه شده و در تیرماه امسال از رقم ۹۲۱ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. به این ترتیب رقم رشد نقطه به نقطه پایه پولی در مقایسه با تیرماه سال گذشته رشدی ۱۴٫۹ واحد درصدی را تجربه کرده است.

از سویی دیگر، پایه پولی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه سال جاری، بیش از ۷٫۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که رشد ماهانه پایه پولی در خرداد سال ۱۴۰۱ معادل ۸٫۱ درصد رقم خورده بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....