تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 20:28
کد خبر : 138748

اختلال اینترنت در استان‌های شمال غربی

اختلال اینترنت در استان‌های شمال غربی

نت بلاکس، از اختلال اینترنت در بخش‌هایی از ایران خبر داده است. یک مسئول دولتی این اختلال را از پیش برنامه‌ریزی شده خوانده اما کاربران از عدم اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول گله‌مند هستند.  یکی از موسسات پایش وضعیت اینترنت جهانی به‌نام «نت بلاکس» در صفحه مجازی خود در شبکه X از اختلال اینترنت در بخش‌هایی از ایران

نت بلاکس، از اختلال اینترنت در بخش‌هایی از ایران خبر داده است. یک مسئول دولتی این اختلال را از پیش برنامه‌ریزی شده خوانده اما کاربران از عدم اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول گله‌مند هستند.

 یکی از موسسات پایش وضعیت اینترنت جهانی به‌نام «نت بلاکس» در صفحه مجازی خود در شبکه X از اختلال اینترنت در بخش‌هایی از ایران خبر داد. براساس داده‌های نت بلاکس، بیشترین اختلال در استان‌های شمال غرب کشور رخ داده و کاربران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

مظفری، مدیر فنی شرکت ایران سرور در واکنش به این پست در شبکه X نوشت: «این اختلال مربوط به یک برنامه تغییرات از پیش برنامه ریزی شده در خصوص اصلاح سیستم برق دیتاسنتر زیرساخت بوده است.»

عدم رعایت حقوق شهروندی کاربران اینترنت/ مسئولان از بهبودی اینترنت گفته بودند

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز  ،   اما برخی کاربران در واکنش به پست مدیر فنی شرکت ایران سرور از عدم اطلاع‌رسانی عمومی گلایه کردند که مظفری در پاسخ چنین نوشت: «تغییرات به شرکت‌هایی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اطلاع‌ داده می‌شود و آنها می‌توانند به مشتریان خود اطلاع‌رسانی کنند. در حال حاضر شرکت زیرساخت اطلاع‌رسانی عمومی ندارد.»

اما با وجود این، عدم اطلاع‌رسانی اختلال در اینترنت صدای بسیاری از کاربران را به دلیل ضرورت کارشان با اینترنت درآورده است و اطلاع رسانی و هماهنگی را حق شهروندی خود می‌دانند.

این اتفاقات در حالی افتاد که هفته گذشته، معاون وزیر ارتباطات از بهبودی وضعیت اینترنت در کشور گفته بود.

امیر لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات با انتشار پستی در «ویراستی» نوشته بود: پس از دستور ریاست جمهور با بررسی شبکه کشور از هسته تا شبکه اپراتورها و انجام اقدامات فنی و تنظیم‌گری، نرخ تاخیر در شبکه داخل (IR-RTT) و بین‌الملل (RTT) در مجموع، کیفیت شبکه بهبود پیدا کرده است.

اختلال اینترنت به اعتماد مشتریان صدمه می‌زند

اما این اختلالات و قطعی‌های ناگهانی و همچنین فیلترینگ گسترده‌ای که در ایران وجود دارد، سبب می‌شود که بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین ضررهای مادی و معنوی زیادی ببینند.

چندی پیش حسین یاراحمدی، مدیرعامل استارتاپ آریامدتور  گفته بود: یکی از جنبه‌های منفی که اختلالات اینترنت و فیلترینگ برای کسب‌وکارهای آنلاین ایجاد می‌کند، عدم اعتماد مشتری به صاحبان کسب‌وکار است زیرا ناگهان در هنگام مکالمات یا خرید محصول ارتباط قطع می‌شود و این برای وجهه کسب‌وکار آنلاین که بر پایه اعتماد است، ضرر جبران ناپذیری به همراه دارد.

گفتنی است که از سال ۹۸ همزمان با اوج‌گیری کرونا و تعطیلی کسب‌وکارهای حضوری، کسب‌وکارهای آنلاین رونق بسیاری گرفتند و براساس گزارشی که یکتانت در سال ۱۴۰۱ منتشر کرده بود، ۹۴درصد کسب‌کارها در بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند.

همچنین براساس گزارش استارتاپ پادرو، در نیمه دوم تابستان ۱۴۰۱، با شروع اختلال در اینترنت و کاهش پهنای باند اینستاگرام، میزان فروش فروشندگان اینستاگرام به ۵۰درصد کاهش یافت. این کاهش فروش در پاییز ۱۴۰۱ و با شروع فیلترینگ به ۹۰درصد هم رسید. این کاهش فروش باعث شده بود که مشتریان پادرو تا هفته‌ای ۵۰میلیون تومان هم ضرر کنند.

میزان فروش روزانه در شبکه‌های اجتماعی در فصل قبل از فیلترینگ بیش از ۱۲۰میلیارد تومان بوده که پس از فیلترینگ تا ۹ ماه به میزان ۱۷میلیارد تومان رسیده بود.

ضررهای ۵۰۰ میلیون تومانی به‌وسیله اختلال اینترنت

از سوی دیگر در گزارشی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از نتیجه یک نظرسنجی از کسب‌وکارهای آنلاین در مهر ۱۴۰۱ منتشر کرد، نشان می‌دهد ۵۳درصد کسب‌وکارهای عضو این مجموعه روزانه ۵۰ میلیون تومان، ۲۱درصد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، حدود ۱۸درصد بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و قریب به ۸درصد روزانه بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند. اگر تعداد کارکنان را شاخصی برای بزرگی شرکت‌ها بدانیم می‌شود گفت تقریبا همان ۸درصدی که بالای ۲۰۰ نفر نیرو دارند احتمالا روزانه بالای ۵۰۰ میلیون تومان خسارت خواهند دید و همان ۷۳درصدی که زیر ۵۰ نفر نیرو دارند روزانه ۵۰ میلیون تومان خسارت خواهند دید. این اعداد نشان می‌دهند هیچ بخشی از صنعت کسب وکارهای آنلاین از گزند این خسارات مصون نمانده‌ است.

سوالی که وجود دارد این است که آیا با وجود آمار و ارقام گفته شده از ضرر اختلال و همچنین قطعی و فیلترینگ اینترنت، می‌توان تا پایان برنامه هفتم توسعه اقتصاد دیجیتال ۷درصدی کشور را به ۱۵درصد رساند؟

یکی از مهمترین و پایه‌ای ترین موضوع در بحث اقتصاد دیجیتال، اینترنت است. اینترنتی که بنا به گفته بسیاری از سایت‌‎های پایش جهانی، در ایران وضعیت مطلوبی ندارد و به‌خصوص گریبان شرکت‌های استارتاپی را گرفته است.

اما سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود مشکلات عدیده در اینترنت کشور، مسئولان این حوزه، مشکلات را انکار می‌کنند. آیا اگر فیبر نوری که در حال حاضر توسعه آن نقل محافل است، به‌جای اینترنت فعلی استفادهشود، مشکلات حل می‌شود؟ آیا کسب‌وکارهای آنلاین تا آن زمان می‌توانند صبر کنند؟ یا اینکه مسئولان با ایجاد اختلال سعی در عادت‌دهی مردم به اینترنت نامطلوب دارند؟

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....