تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1403 - 14:19
کد خبر : 163926

مهرداد حاجی زاده فلاح، تحلیلگر اقتصادی

۱۰ سازمان پیشگام مبارزه با جرایم مالی و پولشویی

۱۰ سازمان پیشگام مبارزه با جرایم مالی و پولشویی

به گزارش اقتصاددان، مهرداد حاجی زاده فلاح عضو شورای سردبیری اقتصاددان در یک یادداشت اختصاصی در مورد ۱۰ سازمان پیشگام مبارزه با پولشویی نوشت: پولشویی یک موضوع جهانی است و بسیاری از سازمان ها بی وقفه برای مبارزه با جرایم مالی و مبارزه با پولشویی تلاش می کنند. کلاهبرداری های مالی در حال افزایش است

به گزارش اقتصاددان، مهرداد حاجی زاده فلاح عضو شورای سردبیری اقتصاددان در یک یادداشت اختصاصی در مورد ۱۰ سازمان پیشگام مبارزه با پولشویی نوشت:

پولشویی یک موضوع جهانی است و بسیاری از سازمان ها بی وقفه برای مبارزه با جرایم مالی و مبارزه با پولشویی تلاش می کنند. کلاهبرداری های مالی در حال افزایش است زیرا مجرمان از روش های نوآورانه برای پولشویی استفاده می کنند. این سازمان‌ها به‌عنوان ناظر عمل می‌کنند و شامل متخصصان پیروی از قوانین مبارزه با پولشویی( AML) می‌شوند که برای مبارزه با پولشویی، جرایم مالی و تأمین مالی تروریسم مشارکت دارند.
۱٫ گروه ویژه اقدام مالی (FATF):
Financial Action Task Force یک سازمان بین المللی معروف است که از جرایم مالی و پولشویی جلوگیری می کند. این سازمان به مقامات در مبارزه با فعالیت های مجرمانه مختلف مانند تجارت بی رویه مواد مخدر، اخاذی، قاچاق انسان و غیره و تامین مالی تروریسم کمک می کند. برای پیشگیری از جرایم مالی سیاست هایی را اتخاذ می کند اما برای اجرای این سیاست ها به حمایت دولت ها نیاز دارد. توصیه های FATF به مبارزه با جنایات سازمان یافته، فساد و تروریسم کمک می کند. بیش از ۲۰۰ کشور متعهد به پیروی از توصیه های این سازمان هستند.
۲٫ انجمن متخصصان رسمی جرائم مالی (CFCS) :
این سازمان راه حل های مختلفی را با تمرکز بر آموزش، عضویت و صدور گواهینامه در مورد جرایم مالی ارائه می دهد. این گواهینامه ای ارائه می کند که مهارت ها را در کل طیف جرایم مالی تأیید می کند و برای متخصصان انطباق در بیش از ۸۰ کشور استاندارد طلایی محسوب می شود. افراد می توانند در موضوعات مختلف مرتبط با امور مالی و انطباق مانند AML و انطباق با رمزنگاری آموزش ببینند و خود را در مورد سایر خطرات جرم مالی آموزش دهند. جامعه CFCS قابل توجه است و اعضا می توانند تعامل داشته باشند، خود را با اخبار به روز کنند و با دسترسی به بهترین فرصت های شغلی در شبکه، رشد شغلی خود را تسریع بخشند .

۳٫ موسسه مبارزه با پولشویی و جرایم مالی (AMLFC):

موسسه AMLFC برای مبارزه با جرایم مالی با دانشگاه ها و سازمان های حرفه ای همکاری می کند. این موسسه گواهینامه هایی برای AML، مقابله با تامین مالی تروریسم، امنیت سایبری، قانون اقدامات فساد خارجی (FCPA)، فین تک، و انطباق با مقررات مرتبط ارائه می دهد. همچنین از تحقیقات برای بهبود شیوه های AML و تقویت چارچوب های انطباق AML حمایت می کند.

۴٫ شفافیت بین المللی :
شفافیت بین‌الملل در راستای افشای فساد گسترده در سطح بین‌المللی و در عین حال تمرکز بر سه فعالیت اصلی – حمایت، تحقیق و مبارزات انتخاباتی تلاش می‌کند. این سازمان میزبان کنسرسیوم جهانی مبارزه با فساد است و در فعالیت‌های مختلفی مانند تأمین مالی روزنامه‌نگاری تحقیقی و تحلیل جرایم مالی مشارکت دارد.
۵٫ شبکه بین المللی اطلاعات پولشویی (IMoLIN) :

شبکه بین المللی اطلاعات پول شویی ( IMoLIN ) یک شبکه مبتنی بر اینترنت است که به دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) وابسته است. IMoLIN منابع آموزش الکترونیکی، دوره های آموزشی، و دسترسی به پایگاه داده حقوقی را فراهم می کند. این شبکه به دولت ها، سازمان ها و افراد کمک می کند تا با موضوع پول سیاه، پولشویی و تامین مالی تروریسم مبارزه کنند.

۶٫ طرح بازیابی دارایی سرقت شده (StAR):

UNODC و بانک جهانی ابتکار بازیابی دارایی های دزدیده شده ( STAR ) را تأمین مالی می کنند. این موضوع یک نمونه کامل از یک ابتکار و تلاش بین المللی برای مبارزه با اعمال فساد است. این سازمان نقش مهمی در بازیابی دارایی های قربانیان کلاهبرداری و سایر جرایم مالی انجام شده توسط مقامات فاسد ایفا می کند. دانش و منابع استار مقامات مربوطه را در بازیابی دارایی های دزدیده شده یا گم شده راهنمایی می کند. این سازمان با رهبران کشورهای در حال توسعه برای شناسایی و جلوگیری از اقدامات پولشویی همکاری می کند.

۷٫ انجمن متخصصان خبره مبارزه با پولشویی (ACAMS) :
این سازمان یکی از بزرگترین سازمان های جهانی است که با جرایم مالی مبارزه می کند. جدا از ارائه گواهینامه ها، این سازمان میزبان کنفرانس هایی است که به انطباق AML و چارچوب های نظارتی اختصاص داده شده است. افرادی که در زمینه انطباق AML کار می کنند می توانند دانش و مهارت های خود را با تبدیل شدن به متخصصان خبره مبارزه با پول شویی ( ACAMS )، بهبود چشم انداز شغلی خود و کمک به کاهش جرایم مالی و تأثیر آنها افزایش دهند.

۸٫ سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) :
قدرت اصلی برای جلوگیری از جرایم مالی در اختیار دولت است و OECD از توانایی همکاری دولت بین المللی برای مبارزه با جرایم مالی استفاده می کند. سازمان‌ها نقش مهمی در شکل‌دهی سیاست‌هایی دارند که موجب رفاه و جلوگیری از سوء استفاده مالی می‌شوند.

۹٫ کنسرسیوم بین المللی خبرنگاران تحقیقی (ICIJ):
ICIJ یک سازمان خبری غیرانتفاعی مشهور با اتاق خبر مستقر در ایالات متحده و یک شبکه جهانی از روزنامه نگاران تحقیقی است . این به دلیل افشای شبکه گسترده بین المللی جرایم مالی، که باعث آگاهی عالی در مورد این موضوع می شود و توجه جهانی را به خود جلب می کند، شناخته شده است. این سازمان با سازمان‌های خبری رایج همکاری می‌کند و به کشف پیچیده‌ترین جنایات در تاریخ جرایم مالی، مانند اسناد پاناما، اعتبار داده می‌شود.
۱۰٫ انجمن بازرسان خبره تقلب (ACFE):
انجمن بازرسان خبره تقلب یک سازمان جهانی است که با کلاهبرداری مالی مبارزه می کند. این مواد آماده سازی آزمون و گواهی برای تبدیل شدن به امتحان کنندگان تقلب خبره (CFE) را ارائه می دهد. این گواهی بیان می کند که شرکت کنندگان مهارت هایی برای شناسایی و جلوگیری از کلاهبرداری مالی دارند. اعضا می توانند به مجموعه بزرگی از منابع آنلاین از جمله دوره ها، آمار و مطالعات موردی دسترسی داشته باشند. آنها می توانند با سایر اعضایی که می توانند از کنفرانس سالانه کلاهبرداری که توسط کنفرانس جهانی تقلب ACFE میزبانی می شود، بسیار سود ببرند، ارتباط برقرار کنند.

القصه روشهای مبارزه جهانی با جرایم مالی و پولشویی بی پایان است زیرا مجرمان روش های نوآورانه ای را برای ارتکاب جرایم مالی اتخاذ می کنند. بسیاری از شبکه‌های جنایی در سراسر جهان پخش شده‌اند و به تلاش برای پولشویی و سوء استفاده از سیستم‌های اقتصادی داخلی و بین‌المللی ادامه می‌دهند. بنابراین سازمان‌هایی که با قاطعیت برای مبارزه با پولشویی کار می‌کنند، باید برای شناسایی و بازدارندگی مجرمان و جلوگیری از موفقیت آنها در ارتکاب جرایم مالی، بیشتر تلاش کنند و هوشیار باشند.
ماهیت جرایم مالی در حال تغییر است، بنابراین سازمان ها به طور مداوم باید برای شناسایی جرایم مالی و مبارزه با آن تلاش کنند. نقش تشکل های سازمان های ذکر شده در بالا و بسیاری از سازمان های دیگر در مبارزه با پولشویی و جرایم مالی بسیار قابل تقدیر است. بهترین راه برای پیشگیری از این گونه جرایم مالی، آگاهی از قوانین و مقررات AML و رعایت آنهاست. سازمان ها باید جلسات آموزشی منظم AML را برای کارکنان خود برگزار کنند، آنها را در مورد آخرین قوانین AML به روز کنند، و آنها را با ابزارهایی برای شناسایی فعالیت های مالی مشکوک توانمند کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....