تاریخ انتشار : جمعه 2 دی 1401 - 23:24
کد خبر : 110484

ممنوع کردن تحصیلات عالی برای بانوان توسط طالبان

ممنوع کردن تحصیلات عالی برای بانوان توسط طالبان

بنام خدا اصول حکمرانیخسارت احکام مذهبی اشتباه نظیر ممنوع کردن تحصیلات عالی برای دختران توسط طالبان همانگونه که دفاع اشتباه یک وکیل ناپخته در دادگاه میتواند خسارت سنگینی برای شما در پی داشته باشد ، برداشتهای اشتباه و افراطی مذهبی نیز بزرگترین خطر برای دین خداست.در حکومتهای غیر مذهبی این نظرات در سطح مراکز مذهبی

  • بنام خدا
    اصول حکمرانی
    خسارت احکام مذهبی اشتباه نظیر ممنوع کردن تحصیلات عالی برای دختران توسط طالبان

    همانگونه که دفاع اشتباه یک وکیل ناپخته در دادگاه میتواند خسارت سنگینی برای شما در پی داشته باشد ، برداشتهای اشتباه و افراطی مذهبی نیز بزرگترین خطر برای دین خداست.
    در حکومتهای غیر مذهبی این نظرات در سطح مراکز مذهبی باقی مانده و آثار نامطلوبی در جامعه نخواهد داشت اما زمانی که با تشکیل یک حکومت مذهبی مانند طالبان این برداشتها نظیر ممنوعیت تحصیلات عالی برای دختران بنام اسلام در جامعه اجرا میگردد باعث صدمات و خسارات فراوانی در رویگردانی مردم از دین خدا میشود.
    شاید فکر کنیم این مشکلات تنها متعلق به حکومتهای مذهبی داعش و طالبان است ولی مطالعه تاریخ نشان میدهد هر حکومت مذهبی در معرض چنین اتفاقاتی قرار دارد.
    بعنوان مثال در طول حکومت کلیسا بر اروپا، عالمان مذهبی مسیحی با صدور احکام مذهبی اشتباه چنان عرصه را بر مردم تنگ و روزگار مردم را سیاه نمودند که همه را بر علیه حکومت مذهبی مسیحی شوراندند.

    در قران نیز یکی از اهداف ارسال رسولان مخصوصا حضرت محمد (ص) بعنوان پیامبر و منجی مردمی فرستاده شده از سوی خدا حذف احکام اشتباه مذهبی که مانند غل و زنجیر به دور پیکر جامعه پیچیده شده و مانع از توسعه میگردد ،بیان شده است.

    در حال حاضر تعداد زیادی مذاهب بسیار متفاوت و حتی ضد هم وجود دارد که همه مدعی اسلام هستند.
    مگر میشود در اسلام این همه اختلاف وجود داشته باشد؟؟!!
    جالب اینجاست که هر کدام از این مذاهب نیز مدعی هستند که فقط نظرات آنها اسلام است !!!!!

    سران انواع مختلف حکومتهای مذهبی برای کسب مشروعیت نام حکومت خود را اسلامی عنوان میکنند و با صدور انواع احکام اشتباه و بدلیل عدم مهارت در حکمرانی با گسترش فقر ، فساد و بروز انواع عقب افتادگی اجتماعی ، خسارتهای زیادی به دین اسلام وارد آورده اند.

    با رویکار آمدن حکومتهای مذهبی مردم به سه گروه تقسیم میشوند:

    – گروهی که از عقاید اشتباه مذهبی با گمان حمایت از دین خدا و اسلام پیروی میکنند.
    – گروهی که با استناد به این رفتارهای اشتباه ، اصل دین خدا را انکار مینمایند.
    – گروه قلیلی که عاقلانه به بررسی کتاب خدا و هدف دین پرداخته و متوجه راه درست میشوند.

    نتیجه گیری :
    ما هم مانند بسیاری از مؤمنان امید داریم با ظاهر شدن آقای دین و رسول خدا و روح اسلام با توجه به بن بست رسیدن حکومتهای مذهبی و نیاز به احیای دین و احکام عاقلانه متناسب با شرایط روز ، توسط موعود جهان، همان نابغه توأم دینداری و حکمرانی ، همه مردم بتوانند در کمال آسایش و آرامش در کنار یکدیگر بصورت مسالمت آمیز زندگی نمایند اما تا آن زمان پیشنهادات زیر برای حکومتهای مذهبی میتواند از بروز خسارتهای بیشتر برای مردم و دین جلوگیری نماید:
    – بهتر است حکومت های مذهبی برای نامگذاری حکومت از نام مذهب خود استفاده نمایند تا اشتباهاتشان بنام اسلام گذارده نشود.
    – با توجه به اختلاف بسیار زیاد در احکام مذهبی حتی نظیر طرز وضو گرفتن و نماز خواندن که پیامبر نزدیک به ۴۲۰۰۰ بار آن را در بین همه انجام داده و باز به استناد روایات مورد اختلاف واقع شده ، نبایستی در صحت احکام مذهبی اصرار و تعصب ورزید.
    – از اجرای احکامی نظیر سنگسار و ختنه اجباری پسران یا دختران (کندن و بریدن پوست و بافتهای زنده ناحیه حساس بدن نوزاد) که هیچ استناد قرانی و عقلانی نداشته و یا طرز حفظ حجاب که با روش ذکر شده در قران تطابق ندارد، بجهت جلوگیری از تنش و بحران در جامعه خودداری نمود.
    – از سپردن مسئولیتهای جامعه به اشخاص افراطی و عصبانی بجهت جلوگیری از بروز درگیری با مردم ،بروز تنش اجتماعی و نهایتا سست شدن پایه های ثبات و آرامش کشور، جددا خودداری گردد.
    – از ممنوع کردن یا محدود کردن آزادیهای مشروع ، وسایل سرگرمی و شاد نمودن مردم نظیر شطرنج ، موسیقی ، آواز خوانی و ….. بدون استناد قرانی و عقلانی بنام اسلام خودداری گردد.
    – قران پژوهی و خردورزی با توجه به «زمان» و «عصر» فعلی توسط افرادی نیکوکار و شکیبا، بهترین وسیله برای صدور احکام صحیح دین خدا خواهد بود.

    ۷/۱۵۷
    الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِی التَّوْرَاهِ وَالْإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

    همانان که از این فرستاده پیام آور مردمی که او را نزد خود در تورات و انجیل نوشته مى‏یابند پیروى کنند ، آنان را به کار پسندیده فرمان مى‏ دهد و از کار ناپسند باز مى دارد و براى آنان چیزهاى پاکیزه را حلال و چیزهاى ناپاک را بر ایشان حرام مى‏ گرداند و از [بر و دوش] آنان (احکام مذهبی اشتباه) و قید و بندهای (بی جهت) را برمى دارد پس کسانى که به او ایمان آوردند و بزرگش دارند و یاریش کنند و نورى را که با او نازل شده است پیروى نمایند، آنان همان رستگارانند

    فرشاد فرهادی
    آدینه ، الجمعه ، Friday
    ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    ۱۴۴۴/۰۵/۲۸
    ۲۰۲۲/۱۲/۲۳

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....