تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 دی 1401 - 21:35
کد خبر : 111748

مزد و تورم مثل مرغ و تخم‌مرغ

مزد و تورم مثل مرغ و تخم‌مرغ

چیستان مشهور اول مرغ بوده بعد تخم‌مرغ آمده یا اول تخم‌مرغ بود بعد مرغ آمده را همه شهروندان جهان از جمله ایرانیان می‌دانند و پاسخی هم برایش ندارند. داستان حقوق و مزد کارمندان و کارگران و تورم نیز به ویژه در ایران در شرایط امروز ایران داستان و معمای مرغ و تخم‌مرغ شده است. به

چیستان مشهور اول مرغ بوده بعد تخم‌مرغ آمده یا اول تخم‌مرغ بود بعد مرغ آمده را همه شهروندان جهان از جمله ایرانیان می‌دانند و پاسخی هم برایش ندارند.
داستان حقوق و مزد کارمندان و کارگران و تورم نیز به ویژه در ایران در شرایط امروز ایران داستان و معمای مرغ و تخم‌مرغ شده است. به این معنی که اول تورم پدیدار می‌شود و پس از آن کارفرمایان برای جبران و کاهش قدرت خرید، حقوق مزدبگیران را از سر ناچاری افزایش می‌دهند یا برعکس. رییس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم دو سال است که می‌گوید اول حقوق و مزدها اضافه می‌شوند و پس از آن نرخ تورم شتاب می‌گیرد. بنابراین و از دیدگاه نفر اول بودجه‌ریزی کشور و کسی که خوب می‌داند در ماه و در سال چقدر از بودجه عمومی دولت باید به حقوق‌بگیران دولت پرداخت شود …
… کوشش می‌کند نرخ رشد حقوق و مزد کارمندان و کارگران دولتی را بسیار پایین‌تر از نرخ تورم رسمی در لایحه بودجه بگنجاند و تا جایی که می‌شود روی آن اصرار کند و در چانه‌زنی‌های بعدی اندکی بر این میزان که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به صورت پلکانی و میانگین ۲۰ درصد است اضافه کند.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان صنعت،    او شاید تصور می‌کند با این تصمیم می‌تواند دخل و خرج دولت در سال آینده را به تعادل برساند و یکی از موتورهای رشد تورم را نیمه‌خاموش کند. از سوی دیگر میلیون‌ها کارگر و کارمند دولت در صدها دستگاه و سازمان و بنگاه و شرکت و وزارتخانه نیز درست می‌گویند و باور دارند اگر دولت بخواهد این میزان افزایش را به هر ترتیب اعمال کند با توجه به نرخ تورم رسمی که شاید در پایان سال به ۵۰ درصد برسد آنها فقیرتر خواهند شد. کارمندان و کارگران شاغل در بنگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها به درستی می‌گویند مسوول کسری بودجه آنها نیستند و این نهاد دولت است که به هر دلیل نمی‌تواند به میزان کافی منابع مالی واقعی و پایدار برای خود تدارک ببیند و به همین دلیل است که نرخ تورم با شتاب بالا می‌رود.
حالا باید معلوم شود که آیا برای مهار تورم باید مزد و حقوق را سرکوب کرد یا اینکه اول از راه افزایش درآمد پایدار برای دولت کسری بودجه را مهار کرد و پس از آن افزایش حقوق و مزدها را تعدیل کرد. اینجا داستان مرغ و تخم‌مرغ به شکل دیگری در جریان است. در سال ۱۴۰۱ دولت و سازمان برنامه ناگزیر به قبول درخواست نامه زیر فشار نهادهای گوناگون و افکار عمومی و بیم و هراس از رویکرد ناشناس حقوق و مزد‌بگیران شد. حالا در شرایطی که لایحه بودجه با همان روش پارسال از نظر میزان افزایش حقوق کارمندان به مجلس ارائه شده است به نظر می‌رسد باید مجادله‌ای بزرگ را از ابعاد گوناگون شاهد باشیم. شهروندان حق دارند به دولت بگویند حالا که به هردلیل نرخ تورم فزاینده را تحمیل کرده‌اید، نمی‌توانید ما را فقیرتر کنید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....