تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1400 - 20:24
کد خبر : 71128

قمار بزرگ روی لیر ترکیه

قمار بزرگ روی لیر ترکیه

اردوغان راه نجات زندگی سیاسی خود را پیدا کرده است؟ ارزش هر لیر در ترکیه امروز نیز به مسیر نزولی خود ادامه داد. اصرار اردوغان به نرخ‌های سود پایین‌تر به عقیده کارشناسان سقوط لیر را تشدید کرده است. گرچه اردوغان با هدف افزایش صادرات و کاهش سطح بیکاری مسیر کاهشی نرخ سود را در پیش

اردوغان راه نجات زندگی سیاسی خود را پیدا کرده است؟

ارزش هر لیر در ترکیه امروز نیز به مسیر نزولی خود ادامه داد. اصرار اردوغان به نرخ‌های سود پایین‌تر به عقیده کارشناسان سقوط لیر را تشدید کرده است. گرچه اردوغان با هدف افزایش صادرات و کاهش سطح بیکاری مسیر کاهشی نرخ سود را در پیش گرفته است اما حالا این موضوع مطرح می‌شود که بانک مرکزی ترکیه تا کجا می‌خواهد این رویه را ادامه دهد. نگرانی از عدم کنترل شرایط با ادامه رویه کنونی وجود دارد که فشار مضاعفی بر عموم ایجاد کند. با این حال به نظر می‌رسد اردوغان تمرکز خود را روی انتخابات ۲۰۲۳ متمرکز کرده است زیرا با وضعیت اخیر تنها راه نجات خود را بهبود حال اقتصاد می‌بیند.

 ارزش هر دلار در ترکیه به ۱۵ لیر رسید. دلار در یک ماه گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است. رویترز در گزارشی به بررسی اقتصاد ترکیه در وضعیت کنونی پرداخته و بانک مرکزی ترکیه را زیر سوال برده است.

ادامه کاهش نرخ سود؟

بانک مرکزی ترکیه طی سه ماه گذشته نرخ سود را ۴ واحد درصد کاهش داده و به سطح ۱۵ درصد رسانده است. جالب توجه است که انتظار برای ادامه کاهش نرخ بهره در روزهای باقیمانده از امسال میلادی نیز وجود دارد و همین موضوع می‌تواند سقوط لیر را تشدید کند. نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که این هفته نیز بانک مرکزی ترکیه یک‌ واحد درصد دیگر نرخ بهره معیار خود را کاهش می‌دهد. در حالی‌که بر عمق نرخ بهره واقعی منفی در اقتصاد ترکیه افزوده می‌شود اصرار اردوغان برای کاهش نرخ بهره و انتخاب شخصی به عنوان رئیس بانک مرکزی که ایده وی را دنبال کند توجه اقتصاددان‌ها را به خود جلب کرده است. رویه کنونی باعث شده که شاخص قیمت تولیدکننده در یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته باشد و احتمال تورم ۳۰ درصدی نیز در اقتصاد ترکیه پررنگ شود. شاخص قیمت مصرف‌کننده (شاخص تورم عمومی) در ترکیه حالا به سطح ۲۱ درصد رسیده است.

دلارپاشی بانک مرکزی ترکیه دردی دوا نکرد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ، بانک مرکزی ۴ بار در یک ماه اخیر اقدام به عرضه دلار کرده تا جلوی ریزش لیر را بگیرد (تنها در دو هفته گذشته بیش از ۵ میلیارد دلار لیر خریداری کرده است). حالا این موضوع مطرح می‌شود که ذخایر بانک مرکزی ترکیه تا چه حد می‌تواند برای ممانعت از ریزش ادامه‌دار لیر در برابر دلار استفاده شود. گفته می‌شود ریفانانس بدهی‌های خارجی کل ترکیه حدود ۱۷۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که ریسک بزرگی برای کسب و کارها و اقتصاد ترکیه محسوب می‌شود.

با این حال تراز تجاری ترکیه در ماه اکتبر به مثبت ۳ میلیارد دلار رسیده است و همین موضوع شاید یکی از نشانه‌های امید برای اردوغان است تا با پایین نگه داشتن نرخ بهره و شاید کاهش ارزش لیر بر میزان صادرات خود بیافزاید و نرخ بیکاری را کاهش دهد.

نمودار روند کاهش ارزش لیر ترکیه
202df835 60bf 4680 a360 34e88d8fcd3b ThuDec162021 اقتصاددان نوشته

گرچه ارزش ذخایر خارجی بانک مرکزی ترکیه نسبت به یک سال قبل بهبود پیدا کرده اما رویترز می‌گوید (خالص ارزش دارایی خارجی ۲۲ میلیارد دلاری) وضعیت خالص دارایی‌های خارجی چندان مناسب نیست و حتی با در نظر گرفتن سواپ به منطقه منفی می‌رسد همین موضوع باعث می‌شود که بانک مرکزی ترکیه قدرت چندانی برای ادامه دخالت در بازار لیر را نداشته باشد.

زندگی ترک‌ها سخت شده است

به نظر می‌رسد رشد تورم در ترکیه و کاهش ارزش لیر باعث شده مردم استانبول به سمت خرید نان‌های یارانه‌ای متمایل شوند. هزینه‌ها در استانبول رشد ۵۰ درصدی را در یک سال گذشته تجربه کرده است و اجاره‌بها رشد ۷۰ درصدی داشته است. کاهش ارزش لیر قیمت مواد وارداتی را افزایش داده و کمبود دارو را رقم زده است و همچنین فروش گوشی‌های موبایل و سایر لوازم الکترونیکی را متوقف کرده است. در حالی‌که اقتصاددان‌ها نسبت به سیاست کنونی اردوغان هشدار می‌دهند اما اصرا وی می‌تواند حتی به اعتراضات عمومی و تظاهرات دامن بزند. دولت برای جبران افزایش هزینه‌ها پیشنهاد افزایش بودجه دولت برای افزایش حداقل دستمزد را داده است.

محبوبیت اردوغان زیر سوال

به گفته رویترز میزان محبوبیت اردوغان و حزب سیاسی حامی وی به کمترین مقدار در سالیان اخیر رسیده است. با این حال به نظر می‌رسد اردوغان همچنان میان بخشی از طبقه متوسط و روستایی محبوبیت خود را نگه داشته است. در این شرایط به نظر می‌رسد اردوغان تنها راه نجات خود در عرصه سیاست را تلاش برای کاهش بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی ترکیه می‌داند. بر این اساس در ذهن وی‌ کاهش ارزش لیر می‌تواند وی را در رسیدن به این هدف کمک کند. با این حال نکته نگران‌کننده این است که رشد مداوم تورم و کاهش ارزش لیر ریسک‌های سنگینی را برای اقتصاد ترکیه رقم می‌زنند. به این ترتیب این سیاستمدار ترکی که ۱۹ سال در سمت‌های بالای دولتی قرار داشته می‌تواند برای ادامه بقای خود و شاید امیدوار به اثرگذار بودن سیاست‌های شدید انبساطی التهاب سنگینی برای اقتصاد و مردم ترکیه رقم بزند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....