تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آذر 1400 - 12:30
کد خبر : 71509

قحطی دلار در ترکیه؟

قحطی دلار در ترکیه؟

بعد از ریزش نزدیک به ۲۰ درصدی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا آغاز هفته جدید بازار جهانی با شوک دیگری برای مردم ترکیه همراه بوده است. اردوغان خیال عقب‌نشینی از سیاست‌های تورم‌زای خود را ندارد و لیر نیز سقوط خود را ادامه می‌دهد.  لیر امروز و در ابتدای معاملات هفتگی بازار جهانی سقوط

بعد از ریزش نزدیک به ۲۰ درصدی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا آغاز هفته جدید بازار جهانی با شوک دیگری برای مردم ترکیه همراه بوده است. اردوغان خیال عقب‌نشینی از سیاست‌های تورم‌زای خود را ندارد و لیر نیز سقوط خود را ادامه می‌دهد.

 لیر امروز و در ابتدای معاملات هفتگی بازار جهانی سقوط سهمگینی دیگری را تجربه کرده است. ارزش هر دلار آمریکا در ترکیه از ۱۷ لیر نیز گذشت. رشد نزدیک به ۵ درصدی ارزش دلار در برابر لیر در معاملات امروز در ادامه ریزش سنگین هفته گذشته مورد توجه است. دلار به لیر در کمتر از یک هفته از نرخ برابری ۱۴ به بیش از ۱۷ رسیده است و عدم اقدام عاجل از سوی بانک مرکزی ترکیه ریسک ادامه سقوط را به وجود آورده است.

روند سقوط لیر
9021d24a 439a 44be b686 93d27a172633 MonDec202021 اقتصاددان نوشته

جنگ ارزی اردوغان

سقوط لیر را سیاست عمدی از سوی اردوغان مطرح می‌کنند. اما این ریسک وجود دارد که جنگ ارزی (کاهش عمدی ارزش پولی ملی برای ایجاد مزیت رقابتی در برابر کالاهای سایر کشورها) اردوغان در نهایت به جنگ داخلی علیه وی تبدیل شود. با این حال به نظر می‌رسد اردوغان از هیچ تلاشی برای تمدید زندگی سیاسی خود عقب ننشیند. تا سال ۲۰۲۳ فرصت زیادی باقی نمانده است و اردوغان برای باقی ماندن در قدرت سیاسی ترکیه به هر دری می‌زند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....