تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1402 - 21:50
کد خبر : 130001

علت کاهش ۱۲درصدی ‌ تورم ‌چیست؟

علت کاهش ۱۲درصدی ‌ تورم ‌چیست؟

مرکز آمار ایران از کاهش محسوس نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال رونمایی و اعلام کرد نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۴.۶درصد در اردیبهشت امسال به ۴۲.۶درصد در خردادماه سال‌جاری رسیده به این معنا که فشار تورم بر سفره مردم ۱۲درصد کمتر شده است. اقتصاددان :   مرکز آمار ایران از کاهش محسوس

مرکز آمار ایران از کاهش محسوس نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال رونمایی و اعلام کرد نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۴.۶درصد در اردیبهشت امسال به ۴۲.۶درصد در خردادماه سال‌جاری رسیده به این معنا که فشار تورم بر سفره مردم ۱۲درصد کمتر شده است.

اقتصاددان :   مرکز آمار ایران از کاهش محسوس نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال رونمایی و اعلام کرد نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۴.۶درصد در اردیبهشت امسال به ۴۲.۶درصد در خردادماه سال‌جاری رسیده به این معنا که فشار تورم بر سفره مردم ۱۲درصد کمتر شده است. سؤال مهم این است که چگونه فشار تورم در یک‌ماه این اندازه کم شده و چه رازی در مسیر فراز و فرود قیمت‌ها در سبد مصرفی خانوارها نهفته است؟

افت فشار ۱۲درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه نشان‌دهنده تخلیه شوک ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی کالاهای اساسی در نیمه دوم اردیبهشت سال گذشته در سبد محاسبه تورمی است به‌گونه‌ای که در خرداد سال گذشته نخستین آثار این شوک با رونمایی از تورم ۱۰.۶درصدی ماهانه آشکار شد و آنچه مرکز آمار روایت می‌کند منعکس‌کننده سطح عمومی قیمت‌ها در خرداد امسال در مقایسه با خرداد سال گذشته است.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که شهروندان ایرانی در خرداد امسال برای خرید یک سبد کالا و خدمات یکسان ۲درصد بیشتر از اردیبهشت سال‌جاری و ۴۲.۶درصد بیشتر از خرداد پارسال هزینه کرده‌اند و نتیجه اینکه نرخ تورم سالانه که از اردیبهشت پارسال روندی افزایشی را طی کرده و از ۳۷.۹درصد به ۴۹.۱درصد در اردیبهشت امسال رسیده بود برای نخستین بار روندی نزولی را تجربه کرده و به ۴۸.۵درصد رسیده است.

مهم این است که روند نزولی ۳شاخص تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در ماه‌های بعد هم تکرار شود و دست‌کم اینکه برای محسوس شدن اثر کاهش تورم بر سبد خانوارها، نرخ تورم ماهانه به زیر یک درصد به‌صورت مستمر و پایدار کاهش یابد تا اثر آن با فاصله چندماه در نرخ تورم نقطه به نقطه و سالانه نمایان شود.

دولت سیزدهم مصمم است تا نرخ تورم نقطه به نقطه را تا آخر امسال به زیر ۳۰درصد و در ۵سال آینده به زیر ۱۰درصد برساند و چنین گام بلندی مشروط به اصلاحات جدی در سیاست‌های پولی و مالی خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد امسال ناشی از یک اتفاق یا همان خالی شدن شوک ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی است و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده هم تکرار شود اما باید دید که روند نرخ تورم ماهانه چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد؟

فشار تورم افتاد| علت کاهش ۱۲درصدی ‌ تورم ‌چیست؟

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....