انتشار نتایج تازه‌‌‌‌‌‌ترین نظرسنجی «ایسپا» درخصوص میزان محبوبیت بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری در ایران و سهم ۱٫۳‌درصدی بازار سهام از آن در سال‌۱۴۰۲، ما را بر آن داشت تا میزان محبوبیت بازار سهام در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. نتایج به‌‌‌‌‌‌دست آمده حاکی از آن است که در مجموع در هیچ کشوری بازار سهام انتخاب اول یا دوم افراد برای سرمایه‌گذاری نیست. آمارها نشان می‌دهند حتی در کشوری با بازار سهام عمیق و گسترده مانند آمریکا، میزان محبوبیت بازارهای املاک و مستغلات و طلا درمیان سرمایه‌گذاران خرد بیش از بازار سهام است. همچنین در کشور چین مردم کمترین اعتماد را به بازار سرمایه دارند. حدود نیمی از پس‌‌‌‌‌‌انداز چینی‌‌‌‌‌‌ها به‌عنوان سپرده بانکی است و همچنان سهم عظیمی از سرمایه آنها در بازار مسکن صرف می‌شود. جوانان چینی نیز گرایش بالایی به سرمایه‌گذاری در بازار طلا دارند. همچنین در کشور ترکیه که مانند ایران از تورم بالایی رنج می‌‌‌‌‌‌برد، بازارهای طلا، املاک و مستغلات و کریپتو و دلار بالاترین میزان محبوبیت را دارند. در ژاپن نیز مردم حدود نیمی از پس‌‌‌‌‌‌انداز خود را صرف نگه‌‌‌‌‌‌داری پول نقد می‌کنند و سرمایه‌گذاری در بازارهای ریسکی مانند بازار سهام محبوبیت چندانی ندارد. بررسی‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد نتایج نظرسنجی «ایسپا» از میزان محبوبیت بازار سهام ایران هم‌‌‌‌‌‌راستا با میزان محبوبیت این بازار در دیگر کشورها است و مورد عجیب و منحصربه‌‌‌‌‌‌فردی تلقی نمی‌شود.

4 copy

 بازار سهام؛ سومین انتخاب آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، موسسه گالوپ (Gallup) از سال‌۱۹۹۸ به‌عنوان بخشی از نظرسنجی سالانه اقتصاد، از آمریکایی‌ها درباره مالکیت سهام آنها سوال کرده‌است. رکود بزرگ سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بسیاری از مردم را از بازار ترساند و سطح مالکیت را برای بیش از یک دهه‌تا سطح ۵۲‌درصد کاهش داد.