تاریخ انتشار : شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 10:40
کد خبر : 165091

ایران اکسپو؛ فرصتی برای توسعه

ایران اکسپو؛ فرصتی برای توسعه

دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا به میزبانی ایران و با حضور بیش از ۳۰ کشور آفریقایی دیروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، آغاز به کار کرد. طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، در این اجلاس قرار است، نشست‌هایی در قالب ۱۲ کمیته تخصصی در راستای شناخت بیشتر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دو طرف و حل چالش‌های پیشرو برگزار

دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا به میزبانی ایران و با حضور بیش از ۳۰ کشور آفریقایی دیروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، آغاز به کار کرد. طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، در این اجلاس قرار است، نشست‌هایی در قالب ۱۲ کمیته تخصصی در راستای شناخت بیشتر پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دو طرف و حل چالش‌های پیشرو برگزار شود. رییس‌جمهوری شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسوولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
رییس‌جمهوری در دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا را اراده دو کشور در توسعه روابط دانست و گفت: ضرورت دارد برنامه دقیقی هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به یک‌یک کشورهای آفریقایی با زمان‌بندی مشخص شود. اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا اراده است، بحمدالله این اراده وجود دارد و این نشست نمادی از اراده کشورهای آفریقایی و ایران برای گسترش روابط اقتصادی است.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ، رییسی دومین گام را شناخت ظرفیت‌های قاره آفریقا و جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بیان کرد: بعضا برخی فعالان اقتصادی آشنایی کامل با ظرفیت‌های فی‌مابین ندارند و برگزاری این همایش به شناخت بهتر ظرفیت‌های متقابل کمک شایانی خواهد کرد.
رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: با وجود تهدیدها و تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی داشته و می‌توان ایران اسلامی را کشوری پیشرفته و فناور نامید. شناخت پیشرفت‌ها و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های نوین اهمیت بسیاری دارد.
وی با اشاره به تفاوت نگاه ایران به آفریقا به نسبت کشور‌های غربی اظهار کرد: همکاری با آفریقا مورد تاکید امام خمینی و همچنین مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است. غربی‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دیدگاه حائزاهمیت است. تاریخ آفریقا نشان‌دهنده این است که بسیاری از کشورهای غربی چگونه ذخایر آفریقا را چپاول کرده‌اند.
رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه نیروی انسانی کارآمدی در آفریقا وجود دارد، بیان کرد: این باور ما است، اگرچه غربی‌ها تبلیغ می‌کنند که خودشان می‌توانند دستیابی به فناوری نوین و خلاقیت دارند اما ما باور داریم که استعداد،‌ دانش و توانایی آفریقا از مغرب‌زمین چیزی کم ندارد و توان دستیابی به بسیاری از عرصه‌ها را دارد.

شکل‌گیری اقتصاد مکمل در گرو همکاری همه طرف‌هاست

آیت‌الله رییسی با تاکید بر اینکه پیگیری مجدانه برای تحقق اهداف لازم است، تصریح کرد: اگر پیگیری مجدانه صورت نگیرد اهداف فقط روی کاغذ و به عنوان آرمان دست‌نیافتنی باقی خواهد ماند. پیشینیان کارهای بسیاری می‌خواستند انجام دهند اما فرصت‌ها از دست رفت و نشد آنچه باید اتفاق افتد. امیدوارم نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و هم این نشست بتواند اقتصاد مکمل ایران و آفریقا را شکل دهد.
وی با اشاره به توانمندی‌های ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: توانمندی‌هایی تحت عنوان صدور خدمات فنی و مهندسی داریم، ظرفیت‌هایی نیز در آفریقا وجود دارد که اگر این ظرفیت‌ها به هم ضمیمه شود اقتصاد مکمل شکل می‌گیرد. شکل‌گیری اقتصاد مکمل در گرو همکاری و فعالیت همه طرف‌هاست و اگر همه دست‌به‌دست هم دهند این اتفاق خواهد افتاد.

اراده، شناخت ظرفیت‌ها و رفع موانع از مسائل مهم بین ایران و آفریقاست

رییس‌جمهوری بیان کرد: فرآوری معادن در آفریقا از موضوعات مهمی است و با توجه به دانشی که جمهوری اسلامی در این زمینه دارد، می‌تواند به فرآوری معادن آفریقا کمک ‌کند. کشت فراسرزمینی از دیگر ظرفیت‌های مهم است. تامین مواد اولیه با قیمت مناسب می‌تواند برای همه فعالان اقتصادی و مراکز تولیدی از سوی آفریقا صورت گیرد.
وی با اشاره به شاهکار مهندسان ایرانی در ساخت سد در سریلانکا تاکید کرد: خدمات فنی و مهندسی در ایران به برکت انقلاب اسلامی جایگاه قابل قبولی دارد که مورد قبول همگان است. سدی که در کشور سریلانکا ساخته شد، متخصصان ایرانی تکنولوژی و فناوری که در آن به کار برده بودند کم‌نظیر و در بخشی بی‌نظیر بود. امکان ساخت پالایشگاه و نیروگاه از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد و می‌توانیم در این زمینه با کشور‌های آفریقایی همکاری داشته باشیم.
رییسی اراده و شناخت ظرفیت‌ها و رفع موانع پیش رو را از مسائل مهم بین ایران و آفریقا برشمرد و گفت: رفع مشکل نقل‌وانتقال مالی و پولی از زیرساخت‌های ضروری است. در قاره آفریقا ارتباط با کشور‌ها نسخه مختص خود را می‌طلبد و باید برنامه‌های متفاوت برای هر کشور و اقلیم داشت‌.

پیگیری مجدانه شرط موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی است

رییس‌جمهوری در ادامه پیگیری مجدانه را شرط موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی دانست و بیان کرد: برای انجام کارها باید هدفگذاری داشته باشیم. کار را باید به‌روز دنبال کرد و این ظرفیت‌ها برای قاره آفریقا و ما مهم است. باید زمان‌بندی انجام کارها را محدود کنیم و برنامه کار با زمان‌بندی دقیق انجام شود. پیگیری مجدانه شرط موفقیت در کار اقتصادی است. به همکاران در وزارتخانه‌های مختلف به ویژه وزارت امور خارجه و وزارت صمت اعلام کرده‌ام که شرط موفقیت در شناخت، انعقاد قرارداد، حل مسائل زیرساختی و دستیابی به اهداف اقتصادی پیگیری مجدانه موضوع به صورت روزانه است.
رییسی فعالیت بیش از ۱۰هزار شرکت دانش‌بنیان در جمهوری اسلامی را که در سال گذشته حجم صادرات آنها به حدود دو میلیارد دلار رسید، از جمله ظرفیت‌های بسیار مناسب برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و روابط تجاری برشمرد و تصریح کرد: در سفرهایی که به برخی کشورهای آفریقایی داشتم و در نمایشگاه‌هایی که در این سفرها برگزار شده بود، محصولات دانش‌بنیان ایرانی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، درمانی، پزشکی و دیگر زمینه‌ها مشتری‌های بسیار خوبی پیدا کرد.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه زمینه‌های صادراتی خوبی میان ایران و کشورهای آفریقایی وجود دارد و عموما شاهد بوده‌ایم که کشورهای آفریقایی برای همکاری با ایران تمایل زیادی دارند، خاطرنشان کرد: امیدوارم این نشست منشأ تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سازنده و موثری برای ارتقای اقتصاد مکمل و اثربخش میان ایران و کشورهای آفریقایی و منشأ پیشرفت اقتصادی بیش از پیش برای دو طرف باشد.

آفریقا، بازاری برای کالاهای ایرانی

در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا «کنستانتینو چیونگا» معاون رییس‌جمهوری زیمبابوه با رییس‌جمهوری دیدار کرد. سید ابراهیم رییسی نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمبابوه، بر عزم مسوولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تاکید کرد.
رییس‌جمهوری با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسوولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.
معاون رییس‌جمهوری زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد.
کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور‌های آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد. معاون رییس‌جمهوری زیمبابوه با اشاره به عزم مسوولان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته دکتر رییسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی

ابراهیم رییسی توسعه روابط با قاره آفریقا را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های کشورمان در بخش‌های گوناگون گفت: آماده همکاری و تبادل این ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی از جمله بورکینافاسو هستیم.
در حاشیه دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا «کیلم دو تامبلا» نخست‌وزیر بورکینافاسو با رییسی دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس‌جمهوری در این دیدار، توسعه روابط با قاره آفریقا را از اولویت‌های ایران عنوان کرد و با بیان اینکه ایران اسلامی در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع ملت ایران و ملت‌های آفریقایی را دنبال می‌کند، بر ضرورت تسریع در ایجاد سازوکار‌های تقویت روابط ایران و بورکینافاسو از جمله فعال‌سازی کمیسیون مشترک دو کشور تاکید کرد.
رییسی در ادامه به ظرفیت‌های بسیار خوب و پیشرفت‌های چشمگیر کشورمان در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی، نفت و انرژی و علم و فناوری اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌های عظیم موجود در قاره آفریقا برای توسعه و پیشرفت، آماده همکاری، تعامل و تبادل این ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی از جمله بورکینافاسو است و اطمینان داریم توسعه این روابط به نفع ملت‌های دو کشور خواهد بود.
نخست‌وزیر بورکینافاسو در این دیدار ضمن تبریک برگزاری موفق اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا به آقای رییسی و همچنین محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، ایران و ایرانیان را صاحب تمدنی بزرگ توصیف و بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه هرچه بیشتر روابط با ملت ایران تاکید کرد.
کیلم دو تامبلا با اشاره به تلاش رسانه‌های غربی برای ارائه تصویری نادرست و مخدوش از جمهوری اسلامی ایران افزود: بر خلاف تبلیغات غربی‌ها، ایران کشوری مستقل و در حال توسعه و پیشرفته است که این موضوع جذابیت‌های توسعه و تقویت روابط در زمینه‌های گوناگون با این کشور را مضاعف کرده است. نخست‌وزیر بورکینافاسو همچنین بر علاقه‌مندی کشورش برای گسترش همکاری‌های و تعامل با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های زیرساختی، ارتباطاتی، معادن، کشاورزی، دامپروری، حمل‌و‌نقل، علم و فرهنگی، دانش‌بنیان و انرژی تاکید کرد.

۱۴ رایزن بازرگانی ایران در آفریقا

طبق جدیدترین اظهارات رییس سازمان توسعه تجارت در سال جاری تعداد رایزن بازرگانی ایران در آفریقا به ۱۴ رایزن خواهد رسید. در حال حاضر تعداد ۳ رایزن‌ ایرانی در آفریقا مستقر هستند.
در حال حاضر شناخت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طرفین محدود است، از طرفی چالش‌های زیربنایی بسیاری در جریان تجارت دو کشور وجود دارد. هنوز توافقنامه‌ای که در مورد راه‌اندازی خط منظم هوایی به آفریقا امضا شده، اجرایی نشده است.
طبق اظهارات مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت ایران، در این اجلاس موضوع ضرورت راه‌اندازی خط منظم هوایی به ویژه به غرب و جنوب آفریقا و ضرورت راه‌اندازی خط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا دنبال خواهد شد.
او گفت: به شرق و شمال آفریقا خط منظم کشتیرانی راه‌اندازی کردیم و با دستور رییس‌جمهوری در سفر به الجزایر موضوع کشتیرانی به غرب آفریقا نیز در دستور کار قرار گرفته است.
طبق اعلام سازمان توسعه تجارت موضوع تبادلات مالی و بانکی در این اجلاس پیگیری خواهد شد. به گفته ضیغمی امسال قرار است سازمان توسعه تجارت با همراهی و همفکری معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه، تعداد رایزنان بازرگانی را از ۳ نفر به ۱۴ نفر در قاره آفریقا افزایش دهد.

صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی در سال ۱۴۰۲

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت از صادرات کالاهای ایرانی به ۳۹کشور آفریقایی و واردات از ۲۲ کشور این قاره در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: در سال گذشته صادرات به شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرده است.
سید‌روح‌اله لطیفی همزمان با دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا اظهار کرد: قاره آفریقا با دارا بودن ۳/۱میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است. وی افزود: ایران می‌تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی، فناوری و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت امور زیربنایی از جمله معدن، سد، راهسازی و پروژه‌های عمرانی، اورهال کردن پالایشگاه‌ها، استخراج گاز، بازار مصرف مناسب مواد غذایی و محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت‌ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توأمان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم بودند. لطیفی گفت: با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل‌و‌نقل در دریای سرخ بودیم.
وی درخصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، غنا با خرید ۵/۱۷۳میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵میلیون دلار، تانزانیا با ۸/۹۲میلیون دلار، کنیا با ۷/۴۸میلیون دلار، نیجریه با ۴۸میلیون دلار، موزامبیک با ۱/۴۷میلیون دلار و سومالی با ۳/۳۳میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت بیان داشت: ۵۱درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی، شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷درصد صادرات کشورمان را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کفپوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.
لطیفی درخصوص واردات از قاره آفریقا توضیح داد: در سال گذشته ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹میلیون دلار، زامبیا با ۵/۱۲میلیون دلار، غنا با ۱۲میلیون دلار، سیشل با ۷/۱۱میلیون دلار، کنیا با ۵/۹میلیون دلار، تانزانیا با ۱/۶میلیون دلار و اوگاندا با ۱/۴میلیون دلار، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.
وی گفت: ۶۶درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بوده و ۲۱درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم و ۱۳درصد دیگر عمدتا روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بوده است.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درخصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا تاکید کرد: عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل و نقل ارزان، مستمر و فراگیر و موانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت‌ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا

وزیر صمت بر افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن تاکید کرد و از توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا خبر داد.
عباس علی‌آبادی روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد- برد با کشورهای آفریقایی ایجاد می‌شود. این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.
وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه‌های گمرکی در جهت توسعه روابط برد- برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد. وزیر صمت با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ‌های معدنی، قیمتی و صنایع‌دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فرآوری به کمک توانمندی‌های یکدیگر، واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد- برد توسعه دهیم.
وی ادامه داد: برنامه‌های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای است.
علی‌آبادی به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس‌دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه، با استفاده از ظرفیت خطوط حمل‌و‌نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.
وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است. یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه‌گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.
علی‌آبادی بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و گفت: آمادگی بر تشکیل اتاق‌های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه‌مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن‌ها در قالب هیات‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌ها و عرضه محصولات ایران در آفریقا به صورت متقابل را داریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد که کشورهای آفریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند. وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی، مواد شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش‌بنیان، شوینده و مواد بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی، نیروگاهی، حمل‌و‌نقل، مسکن، گردشگری، بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.
علی‌آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی‌ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد. وی گفت: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل شود. از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفا تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....