تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 20:38
کد خبر : 138095

روسیه قرار است جنگنده‌های سوخو ۳۵ را به ایران بدهد

روسیه قرار است جنگنده‌های سوخو ۳۵ را به ایران بدهد

اقتصاددان :  یک نشریه آمریکایی مدعی شد روسیه قرار است بعد از فروش جت‌های آموزشی یاک ۱۳۰ این بار جنگنده‌های سوخو ۳۵ را در اختیار تهران قرار دهد.   نشریه آمریکایی فوربس در گزارشی نوشت : در حالی که یاک ۱۳۰، که می‌تواند به عنوان هواپیمای جنگی سبک نیز خدمت کند، به اندازه سوخو-۳۵ توانایی

اقتصاددان :  یک نشریه آمریکایی مدعی شد روسیه قرار است بعد از فروش جت‌های آموزشی یاک ۱۳۰ این بار جنگنده‌های سوخو ۳۵ را در اختیار تهران قرار دهد.

  نشریه آمریکایی فوربس در گزارشی نوشت : در حالی که یاک ۱۳۰، که می‌تواند به عنوان هواپیمای جنگی سبک نیز خدمت کند، به اندازه سوخو-۳۵ توانایی ندارد، اما تحویل آن ممکن است نشان دهد که روسیه این جنگنده را نیز در تاریخ بعدی تحویل خواهد داد.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: در هفته‌های اخیر، نشانه‌ها و گزارش‌های فزاینده‌ای وجود داشت که مسکو توافق قبلی برای فروش ۲۴ تا ۵۰ جنگنده سوخوی چند منظوره فوق‌مانورپذیر را به تهران رد کرده است، اما تحویل چند یاک ۱۳۰ آموزشی نشان داد که احتمالاً سوخو‌های ۳۵ نیز به ایران تحویل خواهند شد.

فرزین ندیمی، تحلیلگر دفاعی و امنیتی در مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن، صحت عکس‌ها و فیلم تحویل یاک۱۳۰ را نه تایید و نه رد کرد. با این وجود، او استدلال کرد که اگر تحویل واقعاً تأیید شود، می‌تواند «گامی منطقی قبل از دستیابی به جنگنده‌های نسل چهارم سوخوی فلانکر باشد» و همچنین «پیشنهاد می‌کند که قرارداد فلانکر در نهایت در مقطعی در آینده انجام خواهد شد».

فوربس همچنین افزود: مقامات ایرانی ابراز خوش بینی کرده بودند که روسیه در ماه مارس (اسفند-فروردین) سال جاری سوخو ۳۵ را تحویل خواهد داد. از آن زمان، چنین خوشبینی کاهش یافته است، به طوری که یک گزارش حاکی از آن است که روسیه به قرارداد خود مبنی بر تامین ۵۰ فروند سوخو ۳۵ به ایران که تهران در سال ۲۰۲۱ پول آن را پرداخت کرده بود، عمل نکرده است و انتظار می‌رود دریافت آن در سال جاری آغاز شود.

با این حال مدت‌ها است که گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای وجود دارد که ایران حداقل ۲۴ فروند سوخو ۳۵ را که روسیه قبلاً برای مصر ساخته است، دریافت می‌کند که از آن زمان این سفارش را لغو کرده است. جنگ اوکراین ممکن است برنامه‌های تحویل قبلی را مختل کرده باشد. آخرین باری که روسیه هواپیما‌های نظامی ایران را به ایران منتقل کرد در دهه ۲۰۰۰ بود و آن فقط یک فروند هواپیمای تهاجمی Su-۲۵ Frogfoot بود که آن‌ها نیز زیر سرعت صوت بودند.

این نشریه آمریکایی می‌افزاید: در سال ۲۰۱۹، آژانس اطلاعات دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده حدس زد که ایران پس از پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در سال ۲۰۱۸، به دنبال خرید یاک۱۳۰ از روسیه به همراه موشک‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰، سامانه‌های دفاع ساحلی باستیون، تانک‌های تی-۹۰ و جت‌های سوخو خواهد بود.

علاقه تهران به یاک۱۳۰ نیز ممکن است با توجه به تبلیغ مکرر هواپیما‌های ساخت داخل خود عجیب به نظر برسد. ایران در ماه مارس خط تولید هواپیمای آموزشی بومی «هسا یاسین» خود را افتتاح کرد. مانند یاک ۱۳۰، یاسین می‌تواند خلبانان را بر اساس اصول جنگنده‌های پیشرفته‌تر نسل چهارم آموزش دهد و به عنوان یک هواپیمای جنگی سبک خدمت کند. با این وجود، یاسین و سایر هواپیما‌های مشابه ایرانی ممکن است مهارت خاصی را که خلبانان ایرانی برای کار با سوخو ۳۵ به آن نیاز دارند، ندهند. با این حال تحویل یاک ۱۳۰ از نظر ایران ممکن است به این معنی باشد که دیر دریافت کردن بهتر از هرگز دریافت نکردن باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....