تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تیر 1401 - 10:37
کد خبر : 92535

دگردیسی نوین شرکتهای پوسته ای جهانی برای پولشویی

دگردیسی نوین شرکتهای پوسته ای جهانی برای پولشویی

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل حقوقی در یادداشتی اختصاصی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: شرکت های پوسته ای شرکت هایی هستند که فقط روی کاغذ وجود دارند. آنها عملیات تجاری فعال یا دارایی های قابل توجهی ندارند. بدون دفتر و کارمندان، آنها ممکن است یک حساب بانکی داشته باشند و ممکن است مالک قانونی دارایی ها باشند.

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل حقوقی در یادداشتی اختصاصی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
شرکت های پوسته ای شرکت هایی هستند که فقط روی کاغذ وجود دارند. آنها عملیات تجاری فعال یا دارایی های قابل توجهی ندارند. بدون دفتر و کارمندان، آنها ممکن است یک حساب بانکی داشته باشند و ممکن است مالک قانونی دارایی ها باشند.
در حالی که چنین شرکت هایی همیشه غیرقانونی نیستند، اما از آنها برای اهداف نامشروع یا غیراخلاقی مانند فرار مالیاتی، اجتناب از مالیات و پولشویی استفاده می شود. در این مقاله، ماهیت شرکت‌های پوسته‌ای، نحوه استفاده از آن‌ها برای پولشویی، اقدامات نظارتی مداوم برای محدود کردن شرکت‌های پوسته‌ای و نحوه غلبه بر موانع انطباق با پولشویی (AML) توسط موسسات مالی که در اطراف پولشویی وجود دارد را به تفصیل مورد بحث قرار خواهیم داد.
تعریف شرکت های پوسته ای قانون اوراق بهادار ایالات متحده یک شرکت پوسته را اینگونه تعریف می کند: «شرکتی غیر از یک ناشر دارای پشتوانه دارایی، بدون عملیات یا اسمی. و یا: ۱) دارایی/دارایی بدون یا اسمی متشکل از وجه نقد و معادل های نقدی. یا ۲) دارایی های متشکل از هر مقدار وجه نقد و معادل های نقدی و سایر دارایی های اسمی. شرکت های پوسته ای ( شل ) با هدف انحراف پول یا پولشویی ایجاد می شوند.
برخی از ویژگی های قابل توجه اکثر شرکت های پوسته عبارتند از:

-آنها تقریباً هیچ فعالیت اقتصادی انجام نمی دهند. آنها کالا تولید نمی کنند یا خدماتی ارائه نمی دهند.

آ این شرکتها عمدتاً برای انجام معاملات استفاده می‌شوند و تنها در یک ظرفیت انتقالی عمل می‌کنند و انتقال ارز و دارایی برون مرزی را تسهیل می‌کنند.

-تراکنش های بانکی آنها اغلب هیچ منطق اقتصادی ندارد. آنها تمایل به انجام معاملات با ارزش بالا دارند که هیچ ارتباطی با عملیات کسب و کار ندارند.

-فقط روی کاغذ و نه به صورت واقعی دارایی دارند.

-هیچ یا وجود فیزیکی ناچیز در آدرس های ثبت شده خود ندارند.

ایجاد چنین شرکت هایی قانونی است و بر اساس حوزه قضایی که در آن قرار دارند دارای کلیه حقوق یک شرکت ثبت شده می باشند و می توانند اهداف تجاری مشروع داشته باشند مانند:

-استفاده از شرکت به عنوان وسیله ای برای جمع آوری سرمایه

-استفاده از شرکت برای انجام یک تصرف خصمانه

-استفاده از شرکت برای تسهیل عرضه اولیه

-استفاده به عنوان امین برای امانت، ایجاد مسئولیت محدود برای امین
-ااستفاده برای جداسازی و مصونیت بخشی از یک کسب و کار از خطرات بخش دیگر
-استفاده از شرکت برای انتقال مشاغل و سود به خارج از کشور با استفاده از کدهای مالیاتی ضعیف در کشورهای خارجی

-استفاده از شرکت برای سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه خارج از کشور و تحقق پس انداز مالیاتی بالقوه

جنایتکاران چگونه از شرکت های شل استفاده می کنند؟

– فرار مالیاتی : شرکت‌های شل توسط شرکت‌ها در مکان‌های فراساحلی ایجاد می‌شوند که اغلب بهشت‌های مالیاتی نامیده می‌شوند، جایی که مالیات کمتر است، تا دارایی‌ها را برای فرار از مالیات‌های بالا در کشور خود پارک کنند.
پول شویی : شرکت های شل اغلب برای ذخیره پول سیاه یا پول های غیرقانونی به دست آمده یا کانال هایی برای پنهان کردن منشا چنین پولی استفاده می شوند.

-مخفی کردن پول از طرح های پونزی : مجرمان ممکن است شرکت های پوسته ای ایجاد کنند تا پول به دست آمده از طرح های پونزی را منحرف کنند. وقتی کلاهبرداری کشف شد، مقصران واقعی شناسایی نمی‌شوند و سازمان‌های مجری قانون فقط شرکت‌های پوسته‌ای را در اختیار دارند تا تقصیر را به گردن بیاندازند.
پنهان کردن هویت مالکان واقعی : در بیشتر موارد، مالک/مالک واقعی یک شرکت پوسته دریایی نمی‌تواند پیدا شود، زیرا آدرس‌های ثبت شده مدیران کاملاً متفاوت از آدرس ارائه شده به ثبت است. شرکت های شل به عنوان یکی از امن ترین ابزارها برای پنهان کردن مالکیت کسب و کار از مجریان قانون یا مردم در نظر گرفته می شوند.

.

نمونه ای از یک معامله غیرقانونی با استفاده از یک شرکت پوسته

در زیر مثالی آورده شده است که نشان می دهد چگونه شرکت های پوسته برای اهداف تجاری غیرقانونی استفاده می شوند.

شرکت ABC Inc وارد تجارت معدن می شود. یک کنسرت خواهر به نام XYZ Inc. دارد که آن هم در همین تجارت است.

ABC در حال عبور از یک بحران تجاری است و در مورد انحلال آینده خود مطمئن است.

بنابراین، ABC اکثر دارایی های ارزشمند خود را به XYZ منتقل می کند.

هنگامی که ABC به دلیل زیان های سنگین تعطیل می شود، طلبکاران آن نمی توانند حقوق خود را بازیابی کنند زیرا ABC دارایی قابل توجهی به نام خود ندارد.

مروجین ABC بعداً از دارایی های منتقل شده به XYZ هر طور که می خواهند استفاده می کنند.

در سال ۲۰۰۳، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اولین آژانس بین المللی شد که استانداردهای جهانی را در مورد الزامات گزارش مالکیت ذینفع تعیین کرد. این قانون کشورها را موظف کرد اطمینان حاصل کنند که مقامات آنها می توانند اطلاعات به روز و دقیقی در مورد شخص/افراد پشت سر شرکت ها و بنیادها و سایر اشخاص حقوقی به دست آورند.
بعداً در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹، FATF الزامات مالکیت سودمند خود را بیشتر تقویت و شفاف‌سازی کرد. در زیر بهترین شیوه های پیشنهاد شده توسط FATF در مقاله خود منتشر شده در اکتبر ۲۰۱۹ آمده است.
 

-استفاده از یک یا چند مکانیسم (رویکرد ثبت، رویکرد شرکت و رویکرد اطلاعات موجود) برای اطمینان از اینکه اطلاعات مربوط به مالکیت سودمند یک شرکت توسط آن شرکت به دست آمده و در یک مکان مشخص در کشور آنها موجود است. یا می تواند به طور به موقع توسط یک مقام صالح تعیین شود

-رویکرد چند جانبه با استفاده از چندین منبع اطلاعاتی اغلب در جلوگیری از سوء استفاده اشخاص حقوقی برای مقاصد مجرمانه و اجرای اقداماتی که مالکیت منفعت اشخاص حقوقی را به اندازه کافی شفاف می کند مؤثرتر است.

-به اشتراک گذاری فزاینده اطلاعات مرتبط و سوابق تراکنش ها به تلاش های جهانی برای بهبود شفافیت مالکیت ذی نفع کمک خواهد کرد.

ایجاد یک سیستم موثر با ویژگی های کلیدی مانند:

ارزیابی ریسک

کفایت، دقت و به موقع بودن اطلاعات در مالکیت ذینفع

دسترسی توسط مقامات ذیصلاح

ممنوعیت یا بی حرکت کردن سهام بی نام و ترتیبات نامزدی

تحریم های موثر، متناسب و بازدارنده

در حالی که توصیه‌های فوق به سازمان‌های دولتی کمک می‌کند تا رشد شرکت‌های پوسته را محدود کنند، اجرای آنها یک کار چالش برانگیز برای کشورها است. طبق FATF، چالش‌های رایج در اجرای اقدامات مالکیت سودمند عبارتند از:

ارزیابی ناکافی خطر سوء استفاده احتمالی از اشخاص حقوقی

اقدامات ناکافی برای اطمینان از دقیق و به روز بودن اطلاعات

مکانیسم های ناکافی برای اطمینان از دسترسی به موقع مقامات ذیصلاح به اطلاعات

فقدان تحریم های موثر برای شرکت هایی که اطلاعات دقیق ارائه نمی کنند

مکانیسم های ناکافی برای نظارت بر کیفیت کمک های دریافتی از کشورهای دیگر

از منظر موسسات مالی که شرکت‌های پوستی با آن‌ها حساب‌های خود را باز می‌کنند و تراکنش‌ها را انجام می‌دهند، آنچه مهم است داشتن یک راه‌حل مدرن است که بتواند پرچم‌های قرمز مربوط به شرکت‌های پوسته را شناسایی کند و به طور دقیق به کارکنان هشدار دهد. برخی از پرچم های قرمز رایج عبارتند از:

سرعت نامتناسب بالای معاملات

پیچیدگی تراکنش های مالی

الگوهای غیرمعمول در معاملات (مثلاً انتقال دارایی های مالی به یک شرکت جدید که هیچ بدهی یا معاملات سیمی و سابقه فعالیتی که با مشخصات شرکت مطابقت ندارد)

رژیم های پرخطر یا تحریم کشور محل ثبت یا عملیات

رسانه های منفی در مورد شرکت پوسته یا مدیران آن

هر کارگردانی که در لیست های نظارتی قرار دارد

مشارکت با نمایندگان یا شرکت های بیشتری با ماهیت مشابه

ارتباط با مشتریان پرخطر

تراکنش با اشخاصی که آدرس یکسان شرکت پوسته را دارند

انواع ذینفعان دریافت کننده حواله سیمی

استفاده از تکنولوژی روز برای جلوگیری از سوء استفاده از جلوگیری از سوء استفاده از شرکت های پوسته ای

در بیشتر موارد، شرکت های پوسته ای را نمی توان به صورت دستی شناسایی کرد. با این حال، با استفاده فعال از فناوری مدرن و اتوماسیون، موسسات مالی می توانند این شرکت ها را ردیابی و نظارت کنند، تحقیقات انجام دهند و فعالیت های مشکوک را به رگولاتورها گزارش دهند. 
– برخی از تکنیک هایی که موسسات مالی می توانند برای اطمینان از انطباق استفاده کنند، آورده شده است.
-ارزیابی ریسک مشتری : در زمان ورود، مؤسسات مالی باید عوامل خطر متعددی مانند حوزه های قضایی منفی، آدرس ثبت شده یکسان با مالکان مختلف و گنجاندن در فهرست های نظارتی را ارزیابی کنند. باید سیستمی برای ارائه یک نمای کلی کلی از ریسک مشتری وجود داشته باشد و نیاز به مشورت با منابع متعدد مشخصات را از بین ببرد. هر مشتری باید بر اساس ارزیابی اولیه یک امتیاز ریسک داشته باشد. تغییرات قابل توجه در نمایه ریسک باید به صورت پویا در طول چرخه عمر مشتری ثبت شود.
-نظارت بر تراکنش : تراکنش‌های شرکت باید با فعالیت مشتری ارزیابی شده در زمان ورود به هواپیما با کمک ابزارهای مدرن مقایسه شود. ابزارهای تجزیه و تحلیل تراکنش باید هشدارهایی را در صورت انحراف در معاملات واقعی از فعالیت پیش بینی شده مشتری ارائه دهند.
-غربالگری : شرکت‌های شل و صاحبان آن‌ها باید دائماً در برابر فهرست‌های PEP، فهرست‌های تحریم و رسانه‌های نامطلوب مورد بررسی قرار گیرند.
 

(ق)

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....