تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1400 - 0:15
کد خبر : 79343

درآمدی بر تحرکات اخیر روسیه علیه اکراین

درآمدی بر تحرکات اخیر روسیه علیه اکراین

درآمدی بر تحرکات اخیر روسیه علیه اکراین خلاصه ای از نتایج میز گرد اعضای کمیته سیاسی و کمیته اقتصادی گام دوم ایرانیان مجید اسماعیل خان طلایی : این روزها در رسانه های غیر رسمی و محافل عمومی راجع به موضع گیری ایران درخصوص اقدامات روسیه علیه اوکراین شاهد انتقادات زیادی هستیم. جنگ پدیده ای زشت

درآمدی بر تحرکات اخیر روسیه علیه اکراین

خلاصه ای از نتایج میز گرد اعضای کمیته سیاسی و کمیته اقتصادی گام دوم ایرانیان

مجید اسماعیل خان طلایی :
این روزها در رسانه های غیر رسمی و محافل عمومی راجع به موضع گیری ایران درخصوص اقدامات روسیه علیه اوکراین شاهد انتقادات زیادی هستیم.

جنگ پدیده ای زشت است ولی در شرایطی لازم است. آنچه مسلم است این است که در مقابل ظالم صرفا نباید دعوت به صلح و نفرین به ظلم کرد باید قد علم کرد و تا پای جان با افتخار جنگید البته مشروط بر اینکه ظالم و مظلوم ،حق و باطل درست شناسایی شود این کار سختی نیست و نیاز به جستجوی ظالم و تشخیص حق و باطل در اکراین ، فلسطین و سوریه نیست در همین ایران هم میشود “حامی قدار و یاسر ناقه الله نبود.”
مسائل پیچیده نیاز به بصیرت بیشتر دارد همانطور که در گذشته بدون بصیرت ، مذاکره و خلع سلاح ایران از نظر برخی بهترین راه بود و اکنون با وضعیت اوکراین مشخص میشود که این استراتژی بیراهه ای بیش نبوده است لذا اظهار نظر در خصوص موضع گیری یک مقام عالی ( رئیس جمهور ) ایران در مقابل اتفاقات روسیه و اکراین نیاز به بصیرت و شناخت دقیق از مناقشات سیاسی ، اقتصادی و نظامی قدرتها و همچنین دولتهای همسایه و جایگاه ایران دارد. البته این به مفهوم دفاع از روسیه نیست و صرفا حساسیت موضوع را برای اظهار نظر و موضع گیری میرساند.

احمد قربانی :
دنیای جدید تغییر کرده هم باید مذاکره کردو هم موشکها را سر پا نگهداشت تا قبل از ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی دنیا حول کشور آمریکا می گشت.
ولی وقتی ایران به تلافی آن عین الاسد را زد . نیروهای آمریکایی هیچ واکنشی نتوانستند انجام دهد. این کار یعنی زدن یک چک محکم توی گوش کدخدا.
اگر کدخدا چک بخورد یعنی تمامی ابهت و شوکت او فرو می ریزد. دیگران هم بدنبال حل و فصل مشکلات خود با کدخدا می افتند روسیه در این دو سال سعی کرد تدارک لازم برای جنگ را ببیندو حالا جنگ را شروع تا مشکلاتی که غربی ها برای او بوجود آورده بودند را برطرف کند . چین هم در آینده ای نه چندان دور مسایل و مشکلاتش را با آمریکا حل و فصل می کند متعاقباً کشورهای آلمان و ژاپن و.. هم مسایل خود را حل و فصل می کنند.
این دوران مانند زمانی است که رییس علی دلواری انگلیسیها را شکست داد تا قبل از آن انگلیسیها هیچ شکستی را تجربه نکرده بودند. ولی وقتی معلوم شد که انگلیس هم شکست پذیر است.
آن موقع جنگ جهانی اول شروع شد و انگلستان هم به تلافی شکستی که از ایرانیان خورده بود. یک قحطی سه ساله بر کشور تحمیل کرد. نتیجه اش هم کشته شدن ۹ میلیون نفر از جمعیت هیجده میلیونی ایران بود.
حالا هم ما باید کلاه همان را سفت بگیریم تا این بحران‌ها به کشور ما بر نگردد.
گذشته هرچه بوده تمام شد. در این زمان غربی وجود ندارد که بخواهیم غربزدگان را نکوهش کنیم و نه شرقی وجود دارد که بخواهیم به آن تکیه کنیم.دنیا به صحنه کشمکش گرگ های گرسنه تبدیل شده .

افتخاری :

پوتین در دام غرب
این روزها پوتین با تمام سابقه سیاسی و تنها بر سر عصبانیت در دام تنیده شده توسط آمریکا قرار گرفته است.

‏آمریکا برای فلج کردن اقتصاد روسیه بهانه لازم را پیدا کرد تا روسیه و چین را از هم جدا کند.
‏روسیه مثل ایران اقتصادی نفتی دارد که به راحتی آسیب پذیر است.

غرب برای بستن مبادی اقتصادی روسیه باید لوله‌های انتقال نفت و گاز روسیه را هدف می گرفت.

هدف غرب در ابتدا حذف روسیه و بعد تضعیف چین و در آخر احاطه بر قدرت و اقتصاد جهان است.

احمد قربانی :

قبل از جنگ روسیه علیه اوکراین کشورهای غربی تحریم های خودشان را شروع کرده بودند . خط لوله نورد استریو ۲ را با توجه به هزینه بالای کشورهای غربی از آن استقبال نکردند. خط لوله اولی که از اوکراین عبور می کرد هر روز با مشکلات مختلفی روبرو بود. لذا روسیه قبل از جنگ با تحریم کشورهای غربی مواجه شده بود. از آن روی روسیه دیگر چیزی برای از دست دادن نداشت.
در ضمن روسیه مانند ایران نیست که سهمیه فروش نفت او را به صفر برسانند و هیچ عکس العملی نشان ندهد. و یا اینکه پول‌هایش را بلوکه کنند و نتواند پولش را پس بگیرد
مثلاً سهمیه فروش نفت ایران توسط عربستان و امارات پر شد. الان به دلایل مختلف ما نمی توانیم به انصار الله کمک کنیم و عربستان را تهدید کنیم که سهمیه ایران را پر نکنند . ولی روسیه این مشکل را ندارد کافی است چند موشک به انصار الله برساند و فروش نفت عربستان و امارات را کم کند. در آن صورت غربی ها باید همه تحریم ها را لغو کنند.

علیمددی :
اوکراین و اندیشه ها
درپی سقوط اتحاد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و زائیده ۱۴ کشور وجداشدن از خاک روسیه، دولت مرکزی نسبت به این اتفاق احساس حقارت در درون سیاستگذاری حکومت پنهان بوده و در اندیشه باز گشت به دوران گذشته اما نه در یک قلمرو و خاک بلکه بعنوان یک متعهد پایدار و تابع سیاست دولت مرکزی باشند
از دیر باز کشورهای اروپایی در جنگ جهانی از روسیه دل خوشی ندارند واین امر سبب عدم اعتماد به یکدیگر را مضاعف می کند
لذا اروپا و آمریکا تحت ناتو قدرت خودش را به رخ روسیه می کشانند وبرای تنگنا قرار دادن روسیه سعی دارند ناتو را به مرز های روسیه نزدیک کنند و نقش آمریکا در کنار اروپا طرح هائی از جمله کودتا، انقلاب مخملی، تطمیع کردن و اشغال از دکترین امریکاست که به هر شکلی با اعمال سیاست، منابع آنها را به یغما و تسلط پیدا کند و اقتصاد روسیه را فلج کنند اکنون عملا وعلنی به کشورهای جدا شده از روسیه کنونی چراغ سبز داده ومی دهند تا روسیه را در انزوا قرار دهند
باید یاد آور شویم که فرانسه ندای یک ارتش اروپایی را داد و عملا بلحاظ هزینه سنگین ناتو برای اروپا وسیاست گذاری امریکا برای اروپا قابل تحمل نیست لذا آمریکا سیاست را طوری بازی کرد که عملا اروپا توان دفاع از خود را ندارد
اما زود است که نتیجه از قبل پیش بینی کرد باید زمان اندکی بگذرد که بازنده و برنده این بازی کیست و بدنبال این اتفاق، اتفاق بزرگی روی خواهد داد یاخیر
و ممکن است یک جنگ فرسایشی باشد و یا جنگ تمام عیار وحتی ممکن است جنگ به سمت اروپا شعله ور شود
و با استقلال و خودمختاری دو نقطه از خاک اوکراین ممکن است میدان و جولانگاه نبرد باشد ولی درد های سیاسی، اقتصادی نهفته بیش از اینهاست

عطار ایزی :

جورج فریدمن ، معتقد است ، بحران اوکراین هیچ ارتباطی با اوکراین ندارد و ریشه این بحران در آلمان است.
به‌ویژه یک خط لوله که آلمان را به روسیه متصل می‌کند.
واشنگتن این خط لوله را به عنوان تهدیدی برای خود در اروپا می‌بیند و سعی کرده است پروژه را در هر نوبت متوقف کند. با این حال، پروژه Nord Stream به‌طور کامل عملیاتی و آماده به بهره‌برداری است.
صاحبان خانه‌ها و کسب و کارهای آلمانی منبع قابل اعتماد انرژی پاک و ارزان را در اختیار دارند، و روسیه افزایش قابل توجهی از درآمد گاز خواهد داشت. این یک وضعیت برد برد برای هر دو طرف است.
این درحالیست که ایالات متحده نمی‌خواهند آلمان به گاز روسیه وابسته‌تر شود، زیرا این وابستگی منجر به توسعه تجارت و ارتقاء اعتماد بین طرفین می‌شود و در ادامه همانطور که مناسبات گرمتر می‌شود، موانع تجاری بیشتری بین طرفین حذف می‌شود، مقررات کاهش می‌یابد، درامدهای سفر و گردشگری افزایش پیدا می‌کند و نهایتا معماری امنیتی جدید در دنیایی که آلمان و روسیه دوست هستند و شرکای تجاری هستند، شکل می‌گیرد.
در چنین وضعیتی، نیازی به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده و سلاح‌های دفاعی گران‌قیمت و سیستم‌های موشکی ایالات متحده نیست و نهایتا نیازی به *ناتو* هم نیست. همچنین معاملات انرژی دنیا دیگر به دلار آمریکا و ذخیره خزانه‌های ایالات متحده گره نمی‌خورد ،
شرکای تجاری جدید معاملات را با ارزهای خود انجام می‌دهند که منجر به کاهش شدید ارزش دلار و تغییر چشمگیر سیطره و قدرت اقتصادی امریکا می‌شود.
به همین دلیل است که دولت بایدن مخالف جریان nord stream است.

در برخی تحلیل های فوق از یادداشتهای آقایان حسین یزدی و دکتر ادیب نیز استفاده شده است.

عادل بابایی:

در جنگ جهانی اول ، انگلیس اعلام کرد از فرانسه در جنگ حمایت می کند و وقتی فرانسه مورد حمله قرار گرفت فرانسه را تنها گذاشت

در جنگ جهانی دوم در گام اول انگلیس بگونه ای اعلام مواضع کرد که حمله به فرانسه ، حمله به انگلیس است و وقتی آلمان به فرانسه حمله کرد انگلیس تماشاچی ماند و فقط وقتی در ساحل فرانسه نیرو پیاده کرد که منابع سوخت آلمان به دست روسها افتاده بود و ارتش آلمان نمی توانست حرکت کند یعنی آلمان قدرت جنگیدن نداشت

بانکهای آمریکا و انگلیس تا آخرین دلار پس انداز خارجی روسیه را مال خود نکنند از بحران اوکراین نمی گذرند

روسیه ۵٧٠میلیارد دلار در بانکهای آمریکا و انگلیس پس انداز ارزی دارد که ٨٠ درصد آن را در همان دو روز اول مسدود کردند و حالا به دنبال ٢٠ درصد باقی مانده هستند .
تنها کشوری که می تواند کمبود صادرات انرژی روسیه را جبران کند ایران است .

دبیر خبر : مجید اسماعیل خان طلایی

💠 کمیته سیاسی گام دوم ایرانیان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....