اولین سخنرانی «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان پس از ۷اکتبر همچنان اهرم ترس را بر سر اسرائیل و آمریکا نگاه داشت و این مهم‌ترین پیام صادرشده از این سخنان است. با این حال این نطق حاوی برخی ملاحظات سیاسی و دیپلماتیک نیز بود. سیدحسن نصرالله در ابتدای سخنرانی مهم روز گذشته خود گفت: تصمیم برای انجام عملیات بزرگ و عظیم طوفان الاقصی کاملا فلسطینی بود و در داخل فلسطین گرفته شد و اقدام و اجرای آن نیز کاملا فلسطینی بود. انجام این عملیات کاملا مخفی بود و این مخفی‌کاری باعث شد به این میزان از موفقیت دست پیدا کند و غافلگیری‌های بسیار بزرگی را ایجاد کند. مخفی بودن این عملیات اصلا ما را ناراحت نکرد، بلکه ما همگی آن را تبریک گفتیم. این اقدام و عملکرد تاکید بر هویت اصلی فلسطین دارد و راه را بر دشمنان و منافقان بست. سید نصرالله تاکید کرد که این عملیات هیچ ارتباطی با دیگر پرونده‌های منطقه‌ای نداشت و دوست و دشمن باید این واقعیت‌ها را بشناسند، تصمیم جنبش‌های مقاومت در اختیار فرماندهان خود مقاومت است. جمهوری اسلامی ایران از زمان رهبری امام‌خمینی(ره) تاکنون که رهبری آن در اختیار امام خامنه‌ای قرار دارد، آشکارا از گروه‌های مقاومت حمایت می‌کند؛ اما هرگز هیچ فشار و توصیه‌ای به آنها وارد نکرده و هیچ چیز از رهبران آنها نمی‌خواهد. تصمیم‌سازان این عملیات‌ها خود فرماندهان و رهبران مقاومت هستند و آنها به موضوع اساسی خودشان فکر می‌کنند.

دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما باید بدانیم که امروز آمریکا مسوول مستقیم جنگ غزه است و اسرائیل بازوی آمریکا است. آمریکا است که نمی‌خواهد اجازه دهد اسرائیل در سازمان ملل محکوم شود. آمریکا عامل تجاوز به غزه است و همان‌طور که امام خمینی فرمود: آمریکا شیطان بزرگ است و باید به خاطر جنایت‌هایی که انجام داده است، محاکمه شود. وی به حمایت سایر گروه‌های مقاومت منطقه از ملت و مقاومت فلسطین پرداخت و تاکید کرد: در همین راستا تصمیم مقاومت اسلامی عراق را می‌بینیم که به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه حمله می‌کنند. این آمریکایی‌ها هستند که باید تاوان این تصمیم را بپردازند. این تصمیمی حکیمانه‌ و شجاعانه است که فرماندهان مقاومت اسلامی عراق گرفته‌اند و دیروز هم شنیدیم که گام‌های جدیدی برداشته‌اند. من به مقاومت عراق درود می‌فرستم که به مظلومان کمک می‌کند.

سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از این سخنرانی تاکید کرد: اما درباره جنبش‌های مقاومت که همه منتظر شنیدن این بخش هستند، مقاومت اسلامی عراق مسوولیت‌پذیری خود را آغاز و اعلام کرد که وارد مرحله جدیدی می‌شود. برادران باشرف یمنی و ارتش یمن و جنبش انصارالله و مردم یمن نیز علنا و رسما به‌رغم تمام تهدیدهای آمریکا و غرب، مشارکت خود در این جنگ را اعلام کردند و موشک‌ها و پهپادهای یمنی در نهایت به ایلات و سرزمین‌های اشغالی رسید. سید نصرالله تاکید کرد: مردم گفته بودند که سید می‌خواهد وارد جنگ شود، ما سال‌های طولانی است که وارد این جنگ شده‌ایم، ما از ۸اکتبر وارد این جنگ شده‌ایم. مقاومت اسلامی لبنان عملیات خود را از روز دوم طوفان الاقصی آغاز کرد و به تمام مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی امتداد پیدا کرد و حتما اخبار آن را پیگیری کرده‌اید. آنچه اتفاق می‌افتد خیلی مهم است، شاید برخی تصور می‌کنند که حزب‌الله باید وارد جنگ تمام عیار شود و کاری که ما در مرزها انجام دادیم کم بوده است؛ البته ما به این مقدار بسنده نخواهیم کرد؛ اما چیزی که در جبهه ما اتفاق می‌افتد، اتفاقاتی است که سابقه نداشته است. دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: حتی در جنگ ۳۳روزه نیز این اتفاقات بی سابقه بود، اینکه تمام پایگاه‌های اسرائیل در تمام طول مرزها و نیز تانک‌ها و خودروهای زرهی و پهپادها و تجهیزات فنی آنها مورد حمله قرار بگیرند، اتفاقی بی‌سابقه است. مقاومت اسلامی لبنان از ۸اکتبر تاکنون جنگ بی‌سابقه‌ و واقعی را به راه انداخته که متفاوت از جنگ‌های گذشته است.  شرایط محورها و ابزارهای این جنگ کاملا متفاوت است. نصرالله تصریح کرد: اسرائیل بعد از عملیات طوفان الاقصی برخی نیروهای خود را جابه‌جا کرد، ما تاکنون ۵۷شهید تقدیم کرده‌ایم که برخی از آنها از رزمندگان مقاومت القدس و القسام بودند، شنبه ۷اکتبر اسرائیل برخی از نیروهای خود را عقب کشید و در حال فروپاشی کامل بود و می‌خواست تمام نیروهای ذخیره و آماده خود را به سمت غزه ببرد. عملیاتی که آغاز و روز به روز بیشتر شد دشمن صهیونیستی را مجبور کرد که نیروهای خود را در مرز لبنان مستقر نگه دارد و حتی نیروهای خود را تقویت کند، در نهایت جبهه لبنان باری از روی دوش مقاومت غزه برداشت. ما اینجا عملیات یا به قول برخی‌ها ماجراجویی می‌کنیم؛ ولی این ماجراجویی محاسبه شده است. وی تاکید کرد که اسرائیل نیمی از توان گنبد آهنین خود را در مرزهای لبنان مستقر کرده و یک‌سوم نیروهای خود را متوجه مرز لبنان کرده است. نکته دیگر اینکه ده‌ها شهرک نشین در شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی آواره شده‌اند و ۴۳شهرک خالی شده و کسانی که در این شهرک‌ها حضور دارند همگی نظامی هستند. ۵۸شهرک نیز در مرزهای غزه تخلیه شده و تمام این روندها به اسرائیل فشار وارد می‌کند تا جنگ را متوقف کنند.

سید نصرالله افزود: عملیات‌های مقاومت در مزارع شبعا، ترس و وحشتی را به جان اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها انداخت و آنها را نگران آن کرده است که این افزایش تنش‌ها به سمت جنگ واقعی پیش برود که احتمال این روند نیز وجود دارد. دشمن باید در برابر لبنان با احتیاط رفتار کند، حتی اگر یک عملیات در گذشته علیه اسرائیلی‌ها انجام می‌شد، این رژیم صبر نمی‌کرد؛ اما امروز می‌ترسد و صبر می‌کند. رهبر مقاومت لبنان تاکید کرد: حضور ما و آمادگی ما و عملیات ما کاری کرده که دشمن را به وحشت انداخته است. عملیات مقاومت در جنوب لبنان به دشمن نشان می‌دهد که اگر عملیات پیش‌دستانه‌ای را ضد لبنان انجام دهد، دچار حماقتی بزرگ شده است که از آن پشیمان خواهد شد. آنها می‌خواهند ما را بترسانند. اما صحنه‌های غزه ایمان ما را بیشتر می‌کند تا پایداری و مقاومت و ایستادگی خود را افزایش دهیم.

سیدحسن نصرالله در ادامه گفت: نتایج حضور ما خسارت‌های انسانی و مالی است که به دشمن وارد شده است، ما در این عملیات با خون شهدا و بی‌خوابی مجاهدان فشارها را از غزه کم می‌کنیم و دیوانگی دشمن را مهار می‌کنیم. ما اینجا به یک نقطه مهم می‌رسیم. طی هفته‌های اخیر پیام‌های زیادی به ما رسیده که اگر جبهه‌ای جدید را باز کنیم، ناوهای آمریکایی برای برخورد با ما آماده‌اند. آنها همواره ما را تهدید می‌کنند؛ ولی عملیات ما ادامه یافت و مواضع ما تغییر نکرد و کار خود را در جبهه آغاز کردیم. دبیر کل حزب‌الله تاکید کرد: ادامه حوادث به دو موضوع بستگی دارد. موضوع اول آینده حوادث در غزه است، فلذا تحولات ما مربوط به تحولات غزه است و اگر تنش‌ها در آنجا بالا برود، در اینجا (مرز لبنان و فلسطین اشغالی) نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

نکته دوم نوع رفتار اسرائیل با لبنانی‌ها است، آنها برخی شهروندهای لبنانی را شهید کرده‌اند و من می‌خواهم به صهیونیست‌ها هشدار بدهم که همه احتمالات در جبهه لبنان باز است و تمام گزینه‌ها روی میز است و می‌توانیم در هر لحظه آنها را انتخاب کنیم. همه ما باید برای تمام احتمال‌ها و فرضیه‌هایی که ممکن است روی دهد، آماده باشیم. رهبر مقاومت اسلامی لبنان افزود: در پایان به آمریکایی‌ها می‌گویم که تهدید شما نه بر مقاومت لبنان تاثیری دارد و نه جنبش‌های مقاومت و نه محور و دولت‌های مقاومت. این تهدیدها و عربده‌کشی‌ها فایده‌ای ندارد و ناوهای شما در دریای مدیترانه ما را نمی‌ترساند. من به شما می‌گویم که ناوهای شما که ما را با آن تهدید می‌کنید، ما ابزارهای مناسب را برای مقابله با آنها آماده کرده‌ایم. نصرالله خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شکست‌های خود را در لبنان و عراق و افغانستان به یاد بیاورید. کسانی که شما را در لبنان در آغاز دهه هشتاد شکست دادند، هنوز زنده هستند و فرزندان آنها هنوز زنده هستند. اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این نبرد گسترش پیدا نکند راه آن تهدید نیست، بلکه تنها راه آن توقف جنایت‌‌های اسرائیل ضد غزه است. اسرائیل تحت امر آمریکاست و شما می‌توانید آن را متوقف کنید؛ چراکه این تجاوز شماست. دبیر کل حزب‌الله گفت: آمریکایی‌ها باید سریعا این جنگ را متوقف کنند و می‌دانند که اگر جنگی در منطقه در بگیرد ناوها و نیروهای آنها کارآیی نخواهد داشت و بزرگ‌ترین خسارت‌ها را تحمل خواهند کرد. امروز همه دنیا از اسرائیل و آمریکا طلبکار است. همه جهان انسانیت و جهان اخلاقی امروز باید شبانه روز و به‌صورت جدی کار کند تا این تجاوز متوقف شود.

اوضاع در غزه بحرانی است

اسرائیل همچنان به حمله غزه از زمین و هوا ادامه می‌دهد. این در حالی است که ارتش اسرائیل ادعا کرد که شهر غزه را محاصره کرده است. «ماریا نایت»، «تمر‌میخائیل» و «هلن ریگان» در گزارش ۳نوامبر در سی‌ان‌ان نوشتند، کابینه امنیتی اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کارگران غزه که در اسرائیل کار می‌کنند، باید به سرزمین خود بازگردانده شوند. به نوشته این گزارشگران، حدود ۱۸هزار غزه‌ای اجازه کار در اسرائیل داشتند. سخنگوی مطبوعاتی کابینه امنیتی اسرائیل روز پنج‌شنبه گفت: «اسرائیل در حال قطع تمام روابط خود با غزه است. دیگر هیچ کارگر فلسطینی در غزه نخواهد بود.» این مقام به زمان و چگونگی اخراج آنها اشاره نکرد. این در حالی است که غزه اکنون منطقه جنگی است. این کابینه همچنین اعلام کرد که بودجه غزه را قطع می‌کند و این شامل بودجه‌هایی از دولت خودگردان هم می‌شود. گزارشگران سی‌ان‌ان افزودند که طی چند سال گذشته، مقام‌های اسرائیل برای کمک به غزه و در قالب یک استراتژی انگیزه‌بخش اقتصادی به هزاران غزه‌ای اجازه کار در اسرائیل داده‌اند. «انگیزه‌بخش» به این معنا که آنها از حماس فاصله بگیرند. این کار باعث می‌شد آنها «نان‌آور خانواده» شوند؛ اما پس از حملات حماس، ارتش اسرائیل نه تنها دسترسی به غزه را مسدود کرد، بلکه بسیاری از شهروندان غزه را از کار منع و دستور اخراج آنها را صادر کرد. این می‌تواند عامل فشار اقتصادی برای خانواده‌ها باشد؛ زیرا بسیاری از خانواده‌ها تنها راه درآمدشان کار کردن فرزندانشان در اسرائیل بود. اکنون بازگشت این تعداد به غزه بر بار مشکلات این سرزمین می‌افزاید.

 گسترش حمله به کرانه باختری

«مرسیها گادزو» و «ویرجینیا پیترومارکی» در گزارش ۳ نوامبر در الجزیره نوشتند، «منابع» به الجزیره اعلام کردند که حملات اسرائیل اردوگاه‌های «جنین» و «جبالیا» را هم شامل می‌شود. به گفته ارتش اسرائیل، دست‌کم ۳۷نفر از جمله ۱۷عضو حماس در چندین یورش به سراسر کرانه باختری دستگیر شده‌اند.  به نوشته گزارشگران الجزیره، عملیات نظامی در اردوگاه جنین باعث مواجهه نیروهای صهیونیست با مبارزان فلسطینی شد که به گفته ارتش اسرائیل «چندین نفر» از آنان شهید شدند. الجزیره اعلام کرد که دست‌کم ۹نفر در جنین در کرانه باختری شهید شدند. به نوشته الجزیره، این ششمین یورش به جنین طی دو هفته گذشته است و حدود ۹ساعت به طول انجامید. اردوگاه جنین به‌عنوان پایگاه مقاومت فلسطین شناخته می‌شود و ظرف دو سال گذشته حملاتی از این اردوگاه علیه اسرائیل صورت گرفته است. منابع پزشکی به الجزیره گفتند که در اردوگاه «الفوار» در جنوب هبرون، نیروهای اسرائیلی با فلسطینی‌ها به مدت سه ساعت درگیر شدند و دو نفر شهید و گفته شده پنج ‌فر دیگر مجروح شدند.

اسرائیل همچنین سه فلسطینی ازجمله والدین یک فرد تحت تعقیب را بازداشت کردند؛ اقدامی که برای فشار بر فرد تحت تعقیب انجام می‌گیرد و طی سال‌های گذشته هم اعمال می‌شد. در اردوگاه قلقیلیه، شمال بیت‌المقدس اشغالی، یک فلسطینی شهید و چندین نفر دیگر زخمی شدند. اسرائیلی‌ها به طولکرم هم یورش بردند. نکته جالب توجه در تمام این یورش‌ها این است که نیروهای اسرائیلی در هر جا که وارد شدند با مقاومت شدید فلسطینی‌ها مواجه شدند. به نوشته الجزیره، بیش از ۱۴۰فلسطینی در کرانه باختری از زمان آغاز درگیری‌ها در ۷اکتبر شهید شده‌اند. در نابلس، ارتش اسرائیل خانه یکی از اعضای حماس به نام «خالد هروشه» را نابود کردند. از زمان آغاز حمله اسرائیل در ۷اکتبر (۱۵مهر) بیش از ۱۲۶۰نفر در سرزمین‌های فلسطینی از سوی ارتش اسرائیل دستگیر شده‌اند که گمان می‌رود ۷۶۰نفرشان از اعضای حماس باشند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) هم روز پنج‌شنبه (۱۱آبان) با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به اردوگاه «جبالیا» واقع در نوار غزه، این حملات را «قتل عام» توصیف کرد. یونیسف اعلام کرد: صحنه‌های قتل عامی که از اردوگاه جبالیا در نوار غزه پس از حملات رژیم صهیونیستی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نشان داده شد، وحشتناک است. براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یونیسف همچنین اعلام کرد، با وجود اینکه تا به این لحظه تخمینی از تعداد کودکان کشته‌شده در این حملات وجود ندارد اما علاوه بر تخریب منازل، به نظر می‌رسد صدها تن زخمی و شهید شده‌اند و براساس گزارش‌های اولیه بسیاری از کودکان را نیز شامل می‌شود. پیش‌تر دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه اعلام کرد، درپی حملات رژیم اشغالگر به اردوگاه جبالیا در نوار غزه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، دست‌کم ۱۹۵فلسطینی شهید و ۷۷۷تن دیگر زخمی شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، اسرائیل از ۷اکتبر ۱۸۰۰۰تن بمب روی نوار غزه انداخته است یا حدود ۱.۵برابر بیشتر از بمبی که در هیروشیما ژاپن در جنگ جهانی دوم پرتاب شده است. تاکنون ۳۲هزار ساختمان ویران شده یا آسیب دیده است. «مارتین گولاندو» هم در گزارش ۳نوامبر در سی‌ان‌ان نوشت که «آنروا»، نهاد امدادی سازمان ملل، دیروز جمعه اعلام کرد که ۵۰باب ساختمان و اموال این نهاد در غزه از سوی اسرائیل نابود شده است. به گفته این نهاد، «این ویرانی‌ها شامل مدارس سازمان ملل است که به‌عنوان سرپناه استفاده می‌شوند؛ آنروا تاکنون میزبان ۷۰۰هزار نفر بوده است.»

 بازگشت زودهنگام بلینکن به منطقه

«آدام انتوس» در گزارش ۳ نوامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه (۱۲آبان) در یک ماموریت دیپلماتیک پیچیده وارد خاورمیانه شد. او در این سفر با تاکید مجدد بر حمایت دولت بایدن از عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه، رهبران اسرائیل را برای برداشتن گام‌های مشخص برای کاهش تلفات تعداد غیرنظامیان تحت فشار قرار داد. موضع ایالات متحده درباره جنگ طی سه هفته گذشته تغییر کرده است.  درحالی‌که بایدن به اعلام حمایت صریح از اسرائیل ادامه می‌دهد و می‌گوید این رژیم حق دفاع از خود را دارد، اما نگرانی در دولت بایدن درباره افزایش تعداد قربانیان فلسطینی و بدتر شدن شرایط بشردوستانه به‌دلیل واکنش اسرائیل افزایش یافته است. وزارت بهداشت غزه که بخشی از دولت حماس است، می‌گوید که بیش از ۹هزار نفر در حملات اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند. این مساله خشم افکار عمومی در سراسر جهان را برانگیخته است. در دیدارهای برنامه‌ریزی‌شده با بنیامین نتانیاهو و دیگر مقام‌های اسرائیل در روز جمعه در تل‌آویو، بلینکن تلاش داشت آنچه را که مقامات آمریکایی «وقفه‌های بشردوستانه» در عملیات نظامی علیه حماس در غزه می‌خوانند، پیش ببرد. نتانیاهو ماه گذشته عملیات‌ها را متوقف کرد تا دو گروگان آمریکایی به نام‌های جودیت رانان، ۵۹ساله و دخترش، ناتالی رانان ۱۷ساله را آزاد کند. وقفه در نبردها به توزیع کمک‌های بشردوستانه و خروج افراد بیشتری از غزه از طریق گذرگاه مرزی رفح به مصر امکان‌پذیر می‌شود. چند صد نفر اول هفته گذشته اجازه خروج پیدا کردند. بلینکن گفت که با رهبران اسرائیل و سایر رهبران منطقه درباره اهمیت ارسال کمک‌های بیشتر به غزه گفت‌وگو خواهد کرد. او گفت که در حال حاضر روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰کامیون برای کمک به غزه وارد می‌شود؛ اما باید افزایش یابد. بلینکن از اسرائیل، به اردن سفر کرد تا درباره آزادی بیش از ۲۰۰گروگان مذاکره کند.

 نابودی اسرائیل؛ آرمان حماس

«ایزابل کرشنر» هم در گزارش دیگری در نیویورک‌تایمز نوشت، «غازی حمد» یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، وعده حملات مشابه در آینده را با هدف نابودی اسرائیل داد. او در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی لبنانی که در ۲۴اکتبر پخش شد و سپس توسط یک شبکه آنلاین منتشر شد، گفت: حمله غافلگیرانه ۷اکتبر «فقط اولین‌بار بود و حملات دوم، سوم، چهارم هم در راه خواهد بود.» حمد در این مصاحبه گفت: «ما باید به اسرائیل درس بدهیم و این کار را بارها و بارها انجام خواهیم داد.» او گفت که فلسطینی‌ها حاضرند بهای آن را بپردازند. وی گفت: «به ما می‌گویند ملت شهیدپرور و به تقدیم شهدا افتخار می‌کنیم.» او فلسطینی‌ها را «قربانیان اشغال» معرفی کرد. وقتی مصاحبه‌کننده از او پرسید که آیا منظورش اشغال غزه است یا خیر، پاسخ داد: «نه، من درباره تمام سرزمین‌های فلسطین صحبت می‌کنم.» وی در پاسخ به این سوال که آیا این به معنای نابودی اسرائیل است، گفت: «بله، البته» و افزود که وجود اسرائیل «غیر منطقی» است. او گفت: «هیچ‌کس نباید ما را به خاطر کارهایی که انجام می‌دهیم، سرزنش کند » و افزود: «۷ اکتبر، ۱۰اکتبر، میلیون‌ها اکتبر – هر کاری که انجام می‌دهیم- توجیه‌پذیر است.»

 مخالفت پنتاگون با آتش‌بس

«آدام سِلا» هم در گزارش دیگری نوشت، با توجه به جنگ جاری اسرائیل در غزه این بیم وجود دارد که حملات اسرائیل موجب تلفاتی در میان گروگان‌ها شود. گفته می‌شود گروهی متشکل از ۲۴۰نفر از بیش از ۴۰کشور، در زمره گروگان‌های حماس هستند. در میان آنها حداقل ۳۳کودک وجود دارد. بیش از ۱۲نفر در دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰سالگی هستند. المانیتور هم در گزارش ۳نوامبر نوشت، پنتاگون روز پنج‌شنبه مخالفت خود را با آتش‌بس بین حماس و اسرائیل اعلام کرد. این در حالی است که تعداد شهدای فلسطینی ۹هزار نفر را رد کرد. «پت رایدر» سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: «ما از آتش‌بسی که به حماس فرصت می‌دهد تا دوباره سازمان‌دهی شود، حمایت نمی‌کنیم؛ چیزی که شهروندان اسرائیلی و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهد.» در عوض، پنتاگون و کاخ سفید اکنون طرفدار «وقفه بشردوستانه» برای اجازه دادن به ورود کمک‌ها به غزه هستند. «دیک دوربین» – دموکرات از ایلی نوی- اولین عضو سنای ایالات متحده در روز پنج‌شنبه بود که خواستار آتش‌بس شد. به گزارش المانیتور، همچنین روز پنج‌شنبه آلمان ممنوعیت کامل فعالیت حماس در این کشور را اعلام کرد. نانسی فایسر، وزیر کشور آلمان گفت که فعالیت‌های حماس «به‌طور کامل ممنوع» شده و شاخه آلمانی سازمان حامی فلسطین «سامیدون» منحل خواهد شد. این خبر در حالی منتشر می‌شود که گزارش شده درگیری‌ها در شمال غزه افزایش یافته و ایالات متحده حضور نظامی خود را در خاورمیانه افزایش داده است. کشتی تهاجمی آبی خاکی «یواس‌اس باتان» روز چهارشنبه در پی حملات پهپادهای حوثی‌های یمن به شهر ایلات در جنوب اسرائیل در دریای سرخ مشاهده شد. این در حالی است که المانیتور همچنین به نقل از «تایمز آو اسرائیل» نوشت، پهپادهای آمریکایی هم در نوار غزه مشاهده شده‌اند. آنها به دنبال جمع‌آوری اطلاعات و مکان‌یابی گروگان‌ها هستند و اطلاعات آن مستقیم به‌دست ارتش اسرائیل می‌رسد. گفته شده است این پهپادها یک هفته است که در این منطقه گشت‌زنی می‌کنند.

 بالاگرفتن انتقادات در کنگره از اسرائیل

شدت حملات اسرائیل و ویرانی‌های ناشی از آن صدای قانون‌گذاران آمریکایی را هم درآورده است. «کریس مورفی» عضو کمیته روابط خارجی سنا، روز پنج‌شنبه خواستار این شد که اسرائیل در عملیات خود برای ویرانی غزه بازنگری کند؛ چراکه تلفات غیرنظامیان در حال افزایش است. او گفت تلاش‌های نظامی اسرائیل در غزه «منجر به سطوح غیرقابل پذیرشی از آسیب به غیرنظامیان شده است.» این سناتور اگرچه سخنی از «آتش بس» به میان نیاورد، اما از اسرائیل خواست «کارزار خود را به سوی کارزار دقیق‌تر و ظریف‌تری» بنا کند. «یومنا السید» که از غزه گزارش می‌داد، در الجزیره نوشت، شما در اینجا در شهر غزه کسی را در خیابان نمی‌بینید. همه می‌ترسند آفتابی شوند. او می‌نویسد در چند روز گذشته و در طول ۲۴ساعت، مغازه‌ها حداکثر یک‌ساعت و نیم باز بودند؛ اما اکنون هیچ مغازه‌ای باز نیست. تمام نانوایی‌ها بسته‌اند؛ زیرا می‌ترسند هدف حملات هوایی اسرائیل قرار گیرند.

او می‌نویسد خودروهای غیرنظامی هم از سوی نیروهای اسرائیلی هدف قرار می‌گیرند. نمونه آن در خیابان الرشید اتفاق افتاد. «هانی محمود» هم از خان یونس برای الجزیره نوشت «کمپین بمباران بی‌امان نوار غزه ادامه دارد. اگر هم سکوتی برقرار شود، این سکوت برای چند دقیقه است.» او می‌گوید وقتی با افرادی که جان خود را به خطر انداختند و به جنوب رفتند صحبت می‌کردیم، آنها می‌گفتند که طی چند روز گذشته آنها نه چیزی نوشیده‌اند و نه چیزی خورده‌اند. معلوم نیست چه تعداد کامیون مجاز به ورود به غزه است؛ اما این کامیون‌ها ۵درصد از نیازهای روزانه فلسطینی‌ها را پوشش می‌دهد.