تاریخ انتشار : دوشنبه 7 تیر 1400 - 12:07
کد خبر : 51656

تغییر سبک زندگی بشر با هوش مصنوعی

تغییر سبک زندگی بشر با هوش مصنوعی

  دکتر بهروز نقویان مدیر پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی آینده و سبک زندگی بشر را تغییر خواهند داد. بی تردید با بکار گیری ابزار قدرتمند هوش مصنوعی، ما شاهد تحول عظیم و شگرفی در رفع مشکلات و دغدغه های اساسی کشورمان خواهیم بود . مردمی موفق

 

دکتر بهروز نقویان مدیر پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی

فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی آینده و سبک زندگی بشر را تغییر خواهند داد.
بی تردید با بکار گیری ابزار قدرتمند هوش مصنوعی، ما شاهد تحول عظیم و شگرفی در رفع مشکلات و دغدغه های اساسی کشورمان خواهیم بود .
مردمی موفق می باشند که به استقبال این ابزارهای نوین رفته و از آن برای کسب درآمد و زندگی سالم بهره جویند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دانانیوز ،   این جملات، بخشی از سخنان دکتر بهروز نقویان مدیر پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی در خصوص هوش مصنوعی و آثار و شگفتی های آن می باشد.
مشروح مصاحبه ما را با ایشان که در تاریخ ۱۶ شهریور ماه سال ۹۹ انجام شد و در خبرگزاری علمی و اطلاع رسانی دانا نیوز منتشر شد، از نظر گرامی تان می گذرد.

مدیر پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی:
ساماندهی و ارتباط علمی و فناوری باجهان /فرهنگ سازی و کمک در بکارگیری مؤثر فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی در ایران از اهداف پژوهشکده است.

علیرضا اردستانی:- انسان به وسیله تکنولوژی های جدید، همیشه شاهد تغییر و تحول بوده است و این در حالی است که امروزه واژه هوش مصنوعی توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده و در آینده ای نه چندان دور، شاهد آن خواهیم بود که این فناوری نوظهور، در قامت ماشین مصنوعی کارهای انسان‌ […]

علیرضا اردستانی:- انسان به وسیله تکنولوژی های جدید، همیشه شاهد تغییر و تحول بوده است و این در حالی است که امروزه واژه هوش مصنوعی توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده و در آینده ای نه چندان دور، شاهد آن خواهیم بود که این فناوری نوظهور، در قامت ماشین مصنوعی کارهای انسان‌ را به طور صحیح و بهتر انجام ‌دهد. به همین خاطر و در اجرای رسالت و ماهیت دانانیوز؛ خبرگزاری علمی و اطلاع رسانی، بر آن شدیم تا در خصوص هوش مصنوعی و آثار و شگفتی های آن با آقای دکتر بهروز نقویان مدیر پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی که سوابق ارزشمندی در این زمینه ها دارند به گفتگو بنشینیم.
لطفاً خودتان را به طور کامل برای ما معرفی نمایید:
من بهروز نقویان متولد ۱۳۴۵شهرستان بجنورد مرکز استان خراسان شمالی هستم و دارای تحصیلات دکترای مدیریت بازرگانی بین الملل، دکترای روانشناسی بالینی، مهندسی مخابرات دریایی، کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و کارشناس ارشد بازرگانی دریایی می باشم که به مدت ۲۷ سال در حوزه دریا و خشکی فعالیت نمودم.
در حال حاضر، با اعتمادی که آقای دکتر محمدعلی مقیسه رییس محترم پژوهشگاه فرهنگ و هنر نسبت به اینجانب داشتند مرا به عنوان مدیر پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی انتخاب نمودند.

پژوهشکده فناوری های های پیشرفته و هوش مصنوعی، فعالیتش را به صورت رسمی از چه زمانی و با چه هدفی آغاز کرد؟

در سال ۱۳۹۰ در حدود یکصد شرکت زیر مجموعه هلدینگ به صورت پراکنده فعالیت های خودشان را آغاز کرده بودند و پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی، به منظور جلوگیری از پراکندگی و ساماندهی آن ها و همچنین ایجاد یک ساختار پژوهشی و تحقیقاتی در سال ۹۹ تأسیس گردید و فعالیت خودش را به صورت رسمی آغاز کرد.
ساماندهی علمی و ارتباط با مراکز علمی دنیا در بکارگیری مؤثر فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی در راستای رفع مشکلات کشور و جهان از مهم ترین اهداف تأسیس آن به شمار می رود.

شما از چه زمانی به سمت هوش مصنوعی روی آوردید؟

همزمان با تحصیلات دانشگاهی ، از سال ۱۳۹۰ تحقیقات خود را در زمینه آینده پژوهی و سیستم های هوشمند و هوش مصنوعی در سطوح مختلف ارتباط دانشگاه ها و پژوهشکده های جهانی آغاز نمودم و چهار سال بعد، به صورت رسمی در بسیاری پروژ های مرتبط با هوش مصنوعی هم نقش مدیریت و هم طراحی نقش داشته ام.
چرا هوش مصنوعی را برای ادامه فعالیت های خودتان انتخاب کردید؟
بر اساس علم آینده پژوهی که احتمالات را برای آینده دور پیش بینی می نماید فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی آینده و سبک زندگی بشر را تغییر خواهند داد، ما نیز باید برای این تغییر، خود را آماده کنیم.
من و تمامی همکارانم در فرهنگ سازی و کمک به این تغییر بر خود احساس وظیفه نموده و تلاش می کنیم راه را برای کشور هموار نماییم.

در زمینه هوش مصنوعی چه فعالیت هایی را انجام دادید؟

در سال ۹۶ با تأسیس شرکت دنیای فناوری حامد به اجرای پروژه های هوشمند پرداختم و از اسفند ۹۸ ، هلدینگ ایران سربلند با ۸شرکت و ۱۲۰۰ نیروی متخصص هوش مصنوعی را مدیریت می نمایم.

افتخاراتی را هم در این مسیر کسب نموده اید؟
بله من توانستم در زمینه کارآفرینی و طراحی سامانه هوشمند بازار الکترونیک، جایزه استاراپ برتر سال ۹۷ وزارت صمت را از آن خود کنم.

اجرای هوش مصنوعی را تا چه اندازه برای کشور، لازم و ضروری می دانید؟

امروزه فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی ، نقش اساسی در مدیریت جهانی منابع استراتژیک داشته و تقریبا ً تمامی کشورهای پیشرفته از این فناوری ها، در سیاست و تجارت داخلی و خارجی، پزشکی و بهداشتی و همچنین پیشگیری از جرم، جنایت و فساد استفاده می کنند.
بی تردید با بکار گیری این ابزار قدرتمند، ما شاهد تحول عظیم و شگرفی در رفع مشکلات و دغدغه های اساسی کشورمان خواهیم بود .

 

در حال حاضر در کشور به چه میزان از فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی استفاده شده است ؟

در حال حاضر کمتر از ۵ درصد از این فناوری در کشور به کار گرفته شده است به عنوان نمونه از اسنپ و دیجی کالا نام می برم که به سرعت جای خودشان را در بازار کشورمان باز کردند و به زودی بازار گسترده ای را در عرصه های مختلف کسب خواهند نمود.
البته این کافی نیست و باید آن را جایگزین سیستم های سنتی کنیم که نیاز به فرهنگ سازی داریم .

با وجودی که هوش مصنوعی مانند انسان‌ها عمل می‌کند و زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد آیا می تواند برای همیشه جایگزین مغز انسان گردد؟

هوش مصنوعی یا به تعبیر صحیح آن، ماشین مصنوعی به وسیله یادگیری ماشین و فراگیری عمیق با الگوریتم های لازم، هیچ گاه نمی تواند جای انسان را بگیرد اما سریع تر و دقیق تر به کمک انسان شتافته و مشکلات موجود را به آسانی حل می نماید.

توجه به اینکه هر روز شاهد تکنولوژی های جدید و پیچیده در دنیا هستیم آیا هوش مصنوعی می تواند برای مردم و جامعه امید دهنده و ثمربخش باشد؟

در حال حاضر هوش مصنوعی در حدود ۴۵۰ مورد در بسیاری از حوزه ها مثل پیشگیری از جرم و جنایت و فساد، حل مسائل فقر، آموزش، اقتصاد، عدالت، پزشکی و … نقش کلیدی داشته است و به لطف خدا شاهد نتایج آن در کشور خواهیم بود که می تواند برای مردم امیدآفرین و ثمربخش باشد.

در یکی از مصاحبه های تان گفته بودید که هوش مصنوعی از خطای انسانی عاری نیست پس چگونه این فناوری تمام نیازهای انسان و جامعه را برطرف می کند؟

هوش مصنوعی همانند سایر علوم در حال تحول است و با افزایش دانش بشری ، خطاهای آن هم به صفر نزدیک می شود و این در حالی است که اشتباهات انسانی همواره وجود داشته و خواهد داشت.
به نظر جنابعالی، هوش مصنوعی چگونه در بین مردم می آید و آیا آنان با این فناوری پیشرفته کنار خواهند آمد؟
هوش مصنوعی و یا به عبارتی دیگر ماشین مصنوعی چندین سال است در بین مردم آمده است . تلفن های همراه هوشمند که اکثر مردم در زندگی روزمره شان استفاده می کنند شاهد این مدعاست. همچنین در برخی سازمان ها و حتی در بانک ها وجود هوش مصنوعی احساس می شود .
به نظر بنده ، مردم هم همانند سایر پدیده های نوظهوری که در گذشته شاهد آن بوده اند از کاربردها و آثار شگرف هوش مصنوعی هم استقبال خواهند کرد.
در پایان ضمن سپاس از این فرصتی که از سر لطف دادید، چنانچه سخن و یا پیامی دارید بفرمایید:
در پایان تغییرات هر جامعه غیر قابل اجتناب است و مردمی موفق می باشند که به استقبال این ابزارهای نوین رفته و از آن برای کسب درآمد و زندگی سالم بهره جویند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....