تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1402 - 11:00
کد خبر : 138903

افت صادرات پتروشیمی‌ها

افت صادرات پتروشیمی‌ها

حمید حسینی عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی طی یادداشتی نوشت: در پی تحولات در روابط با بین‌الملل کشور وپذیرش عضویت ایران در پیمانهای شانگهای و بریکس شاهد گسترش روابط با همسایگان خصوصا عربستان وامارات و بهبود روابط با غرب می‌باشیم، همزمان به‌طور نامحسوس شاهد فاصله گرفتن از سیاست «شرق‌باوری و غرب‌ستیزی»

حمید حسینی عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی طی یادداشتی نوشت: در پی تحولات در روابط با بین‌الملل کشور وپذیرش عضویت ایران در پیمانهای شانگهای و بریکس شاهد گسترش روابط با همسایگان خصوصا عربستان وامارات و بهبود روابط با غرب می‌باشیم، همزمان به‌طور نامحسوس شاهد فاصله گرفتن از سیاست «شرق‌باوری و غرب‌ستیزی» هستیم که آثار آن در اقداماتی همچون آزادی زندانیان اروپایی با میانجیگری عمان، توافق برای تبادل زندانیان ایرانی وامریکایی با پیگیری قطر، توافق با آژانس انرژی اتمی برای نصب دوربین‌های جدید و رفع ابهام از دو مکان آلوده به ذرات اورانیوم، کاهش سطح غنی‌سازی و کاهش سرعت انباشت اورانیوم ۶۰ درصدی، فاصله گرفتن از جنگ روسیه واکراین، گشایش سفارت‌های ایران وعربستان در دوکشور نمایان است .

در ادامه این مطلب آمده است: دو میلیون و هفتصدهزار دلار از منابع ایران در عراق به حساب‌های ایران در عمان منتقل شده و برای ارسال حدود ۶ میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ایران در کره به قطر پس از آزادی زندانیان امریکایی توافق شده که از این محل امکان خرید کالاهای غیر تحریمی وجود خواهد داشت، از طرف دیگر لغو تحریم‌های اینترنتی ایران توسط امریکا ودسترسی کاربران ایرانی به خدمات گوگل، متا و اپل، همزمان با افزایش صادرات نفت ومیعانات ایران با چشم پوشی امریکا به حداکثر ظرفیت امکان پذیر شده، علاوه بر این صادرات نفت کشور به یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز و تولید نفت کشور به سه میلیون و یکصدوهشتاد هزار بشکه در روز افزایش یافته است. به گفته حسینی، مذاکره باواسطه با امریکا برای توافق موقت وتنش زدایی در روابط ادامه دارد.

افت صادرات پتروشیمی‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل ازتعادل ،  وزیر خارجه امریکا در آخرین اظهارنظر اعلام نموده که «به تلاش‌های دیپلماتیک برای توافق با ایران ادامه خواهیم داد و دیپلماسی مسیر ترجیحی در قبال ایران است» تعطیلی کمپ منافقین در آلبانی و سرگردانی براندازان در اروپا وامریکا و اخراج براندازان از شبکه ایران اینترنشنال همه مقدمات این توافق است، اخیرا اروپایی‌ها محدودیت‌های فروش ماشین‌آلات خطوط تولیدی وتجهیزات را نادیده گرفته وامکان دسترسی فعالان اقتصادی به تکنولوژی‌های جدید فراهم شده است که همه این موارد از دستاوردهای چرخش در دیپلماسی بین‌المللی کشور است .

در این شرایط با توجه به افزایش درآمدهای نفتی ومالیاتی این امیدواری وجود دارد که دولت اوضاع اقتصادی را تثبیت و رشد تورم را مهار نماید و فشار اقتصادی بر مردم کاهش یابد.  این فعال اقتصادی در ادامه تحلیل خود خواستار شده: همزمان با این گشایش‌ها دولت با اصرار مجلس پذیرفت که در قیمت گاز (خوراک) واحدهای شیمیایی وپتروشیمی تجدید نظر کند و آن را بر مبنای فرمول تعیین نماید واین قیمت در محدوده ۵۰۰۰ تومان وحداکثرمعادل قیمت گاز صادراتی باشد.

به گفته حسینی، این فرمول در طول برنامه هفتم ملاک قیمت‌گذاری خواهد بود و نحوه محاسبه بدین شرح است: میانگین وزنی قیمتی گاز مصرفی داخلی، وارداتی و صادراتی ۵۰ درصد وزن آن را تشکیل خواهد داد که قیمت فعلی آن حدود ۹/۴ سنت در هر متر مکعب میباشد و بخش دوم فرمول، شامل میانگین قیمت چهارهاب بزرگ گازی دنیا شامل هنری هاب امریکا، البرتای کانادا، TTF هلند وهاب NBP انگلیس است که اکنون متوسط قیمت در این هابها ۲۳/۶۵ سنت است ولذا با این فرمول قیمت گاز واحدهای پتروشیمی به حدود چهارده و نیم تا ۱۷ سنت کاهش خواهد یافت و واحدهای متانولی نیز ۹۵ درصد مبلغ را پرداخت خواهند کرد. حسینی ابراز امیدواری کرد که با برقراری فرمول، آرامش به واحدهای پتروشیمی بازگردد وشاهد افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت و صادرات واحدهای پتروشیمی در هفت ماهه باقیمانده سال باشیم.

   وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی

این عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به تحلیل آمار اولیه استخراج شده از سایت گمرگ توسط دبیرخانه اتحادیه پرداخت که نتایج این داده‌ها، نشانگر افت صادرات اغلب محصولات پتروشیمی به غیر از پلیمر در پنج ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته می‌باشد:

بنابر اعلام او، صادرات متانول از نظر وزنی ۴ درصد وارزشی ۲۸ درصد، صادرات اوره نیز اگرچه ۷۰۰/۲ هزار تن صادر شده است ولی ارزش صادرات اوره ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است. صادرات اروماتیک‌ها نیز وزنی ۴۳ درصد وارزشی ۵۸ درصد کاهشی بوده است.  در ادامه تحلیل آمارها آمده است: خوشبختانه صادرات پلیمرها بیش از ۴۰۰ هزار تن وزنی و ۹۰۰ میلیون دلار ارزشی افزایش یافته وتا حدودی کاهش صادرات سایر محصولات را جبران کرده است.

بنابر این تحلیل، در زمینه فراورده‌های نفتی نیز شاهد افزایش وزنی وارزشی صادرات قیر وگاز مایع هستیم که در پنج ماهه صادرات قیر ۱۲۵ میلیون دلار وگاز مایع ۷۲۳ میلیون دلار افزایش یافته است، صادرات فرآورده‌های روغنی کاهش محسوس داشته وپارافین فقط از نظر ارزشی کاهشی بوده است. همچنین بنابر اعلام حسینی، صادرات میعانات گازی وهیدروکربورها نیز افزایشی بوده وصادرکنندگان علیرغم تحریم، افزایش قیمت خوراک و سخت‌گیری کشورهای همسایه موفق شده‌اند حدود ۵ میلیون تن صادرات داشته باشند.

اما موضوعی که این فعال اقتصادی به آن اشاره کرده اینکه اخیرا بخشنامه‌ای از طرف بانک مرکزی صادر شده و علی‌رغم مصوبه کارگروه ارزی مبنی بر معاف بودن صادرکنندگان قیر، روغن وپارافین از فروش ارز در تالار مبادله این اقلام را هم شامل این مصوبه کرده است که بازار را دچار تلاطم کرده است. حسینی معتقد است اصرار بر این سیاست می‌تواند صادرات این اقلام را با مشکل رقابت مواجه نماید وشاهد افت صادرات در نیمه دوم سال باشیم. امید است با پیگیری اتحادیه این اشکال بر طرف گردد و ما شاهد رشد صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی باشیم، ان‌شاءالله.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....