تاریخ انتشار : سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 20:28
کد خبر : 164769

تعطیلی تولید بدون تحقق توسعه!

قطع گاز صنایع به بهانه توسعه شهری

قطع گاز صنایع به بهانه توسعه شهری

تعطیلی صنایع به بهانه کمبود گاز در حالی طی سال‌های اخیر به اوج خود رسیده که کشور به سرمایه‌گذاری در زمینه سوخت احتیاج دارد. از طرف دیگر ساخت سرپناه، راه و جاده در مناطقی که گازکشی به آنها دشوار است همچنان ادامه دارد و به بحران کمبود گاز دامن می‌زند. با وجود اینکه ایران دومین

تعطیلی صنایع به بهانه کمبود گاز در حالی طی سال‌های اخیر به اوج خود رسیده که کشور به سرمایه‌گذاری در زمینه سوخت احتیاج دارد. از طرف دیگر ساخت سرپناه، راه و جاده در مناطقی که گازکشی به آنها دشوار است همچنان ادامه دارد و به بحران کمبود گاز دامن می‌زند.

با وجود اینکه ایران دومین کشور دارای ذخایر گاز در جهان است، هر سال برای تامین گاز مصرف‌کنندگان خانگی نیازمند گاز وارداتی می‌شود. قطع گاز صنایع دیگر سیاستی است که معمولاً دولت در فصل زمستان در پیش می‌گیرد تا شبکه خانگی کمتر دچار مشکل شود. در این فصل خوراک پتروشیمی‌ها کاهش می‌یابد و نیروگاه‌ها در مواقع ضروری با مازوت روشن نگه داشته می‌شوند و حتی گاهی شهرها و روستاها با قطعی گاز مواجه می‌شوند.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،   در همین زمینه حجت‌الله میرزایی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در نشستی اعلام کرد: تامین گاز در کشور به قیمت تعطیلی صنایع بوده است. تامین نشدن گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها باعث شده است مازوت به عنوان سوخت مصرفی نیروگاه‌ها به کار گرفته شود. استفاده از مازوت باعث افزایش آلودگی هوا و تهدید زیست شهری افراد شده است. حمل، انتقال و پمپاژ مازوت به دلیل غلظت بالای آن، نیاز به تکنولوژی‌ای دارد که منجر به آلودگی آب و خاک نشود. در حال حاضر سوزاندن مازوت برای جبران کمبود گاز در نیروگاه‌ها و صنایع به قیمت آلودگی آب، هوا و خاک تمام شده است.

بر این اساس، کمبود گاز نه‌تنها صنایع و نیروگاه‌ها را دچار مشکل می‌کند، بلکه در معیشت مردم نیز تاثیرگذار است. بسیاری از خانوارها در زمستان با خاموشی‌های متعدد رو‌به‌رو می‌شوند و در عین حال گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها نیز تامین نمی‌شود. کمبود گاز در تمامی عرصه‌های جامعه، افزایش آلودگی را نیز به دنبال خواهد داشت.

پیرو بحران گاز در ایران، جواد اوجی، وزیر نفت، پیشتر به ناترازی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز اشاره و به نیاز سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری در این صنعت اذعان کرده است. طبق گزارش کمیسیون انرژی مجلس، کمبود گاز منجر به توقف صادرات گاز، توقف فعالیت صنایع سنگین فولاد، آلومینیوم، سایر صنایع فلزی و پتروشیمی‌ها خواهد شد.

در تابستان برای تولید برق مصرف گاز زیاد می‌شود و در زمستان به خاطر سرمای هوا مصرف گاز بالا می‌رود. در چنین وضعیتی مصرف گاز رو به افزایش است و بخش عمده برق کشور نیز به وسیله گاز تولید می‌شود. افزایش تولید برای مقابله با کمبود ضروری است؛ اما ظرفیت تولیدی در نبود سرمایه‌گذاری و فناوری‌ به‌روز ممکن نیست. در چنین شرایطی نه‌تنها سرمایه‌گذاری و واردات تکنولوژی در زمینه گاز صورت نمی‌گیرد، بلکه برای مقابله با کمبود گاز، صنایع و نیروگاه‌ها تعطیل می‌شوند. به‌ کار نگرفتن انرژی‌های تجدیدپذیر و اجرا نشدن راهکار مناسب برای کمبود گاز، خانوارها و صنایع را با بحران انرژی مواجه کرده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....