تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 - 11:28
کد خبر : 157926

احتمال افزایش قیمت جهانی غلات

احتمال افزایش قیمت جهانی غلات

از آنجایی که جمعیت جهان همچنان در حال رشد است و تا سال ۲۰۳۰ به ۵/۸میلیارد نفر می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای غلات، به‌ویژه محصولات اصلی مانند گندم، برنج، سویا و ذرت به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد. در حالی که احتمال می‌رود در سال جاری قیمت جهانی غلات افزایش یابد، رییس هیات‌مدیره انجمن غلات ایران

از آنجایی که جمعیت جهان همچنان در حال رشد است و تا سال ۲۰۳۰ به ۵/۸میلیارد نفر می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای غلات، به‌ویژه محصولات اصلی مانند گندم، برنج، سویا و ذرت به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد. در حالی که احتمال می‌رود در سال جاری قیمت جهانی غلات افزایش یابد، رییس هیات‌مدیره انجمن غلات ایران می‌گوید: با توجه به موجودی انبارها مشکل خاصی درخصوص گندم، جوی دامی، ذرت و روغن خام مشاهده نمی‌شود.
براساس گزارش‌های منتشرشده، سازمان ملل متحد در حال حاضر انتظار دارد استفاده از غلات درشت در سال زراعی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ به ۵/۱ میلیارد تن برسد که ۱/۱ میلیون کمتر از میزان پیش‌بینی شده است. با وجود این، این میزان نسبت به سال زراعی ۲۰۲۳۲-۲۰۲۲ به اندازه ۲/۱ درصد بیشتر است.
طبق گزارشات جهانی، رویداد آب‌وهوایی ال‌نینو که در حال حاضر در حال انجام است، یک خطر کلیدی برای بازده غلات در برخی مناطق از جمله در برزیل است. در واقع مشخصه پدیده ال‌نینو گرمای غیرعادی سطح دریا (SST) در اقیانوس آرام جنوبی است که بارندگی ناهموار و دماهای بالاتر را به آمریکای‌جنوبی می‌آورد. با این حال، گرمای غیرعادی SST در جنوب اقیانوس آرام در حال کاهش است. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، ۷۳ درصد احتمال دارد که SST بین آوریل تا ژوئن ۲۰۲۴ به فاز خنثی برگردد. این امر می‌تواند خطرات آب‌وهوایی را برای عملکرد ذرت برزیل در سال زراعی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ کاهش دهد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت،    از سوی دیگر پدیده‌ آب‌وهوای ال‌نینو و همچنین با الگوهای آب‌‌وهوای تغییریافته در سایر نقاط کره زمین نیز ارتباط دارند. همه اینها پتانسیل هدایت بازارهای جهانی غلات و دانه‌های روغنی را دارد که ذاتا قیمت‌هایی را که در دروازه مزرعه به دست می‌آید، فیلتر می‌کند. به‌طوری که تحلیلگران معتقدند ممکن است به دلیل مازاد غلات و دانه‌های روغنی استرالیا، فشاری بر قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۵ وارد شود. گفته می‌شود، خشکسالی در آمریکای‌جنوبی این پتانسیل را دارد که در پایان سال ۲۰۲۴ یک جهش صعودی به بازار وارد کند و قیمت غلات را افزایش دهد.

سرنوشت صادرات غلات اوکراین

دفتر خارجه بریتانیا اعلام کرد که اوکراین در مسیر صادرات تمام غلات حاصل از برداشت سال ۲۰۲۳ خود با وجود حملات روسیه به بنادر و زیرساخت‌های اوکراین است، اما سازمان‌ ملل هشدار می‌دهد که وضعیت صادرات دریای سیاه همچنان شکننده است.
دولت بریتانیا اعلام کرده است که اوکراین در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۰ میلیون تن غلات و دانه‌های روغنی برداشت کرده که شامل مازاد صادراتی حدود ۵۰ میلیون تن در فصل ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ جولای تا ژوئن است.
مقامات دولت بریتانیا گفتند که اگر اوکراین به ارسال ۶ میلیون تن ماهانه از طریق زمین و دریا ادامه دهد، در مسیر صادرات تمام محصول ۲۰۲۳ تا۲۰۲۴ خود تا ماه مه خواهد بود. تحلیلگران اظهار کردند که صادرات غلات اوکراین تا ۹ فوریه به ۲/۲۵ میلیون تن رسیده است. اوکراین در بیانیه‌ای به رویترز گفت که علی‌رغم حملات روسیه به بنادر و زیرساخت‌های اوکراین، اوکراین موفق شده است بخش زیادی از نیروی دریایی روسیه را عقب براند و یک مسیر صادراتی مهم جهانی در دریای سیاه را تضمین کند.
کامرون پیش‌بینی صادرات را به عنوان خبر بزرگ برای اوکراین توصیف کرد. یک سخنگوی سازمان ملل به رویترز گفت: صادرات از طریق کریدور دریایی اوکراین از بنادر اودسا به‌طور پیوسته در حال افزایش است که نه‌تنها برای اقتصاد اوکراین بلکه برای امنیت‌غذایی جهانی خبر خوبی است. اگرچه وضعیت پایدار نیست.
اوکراین در ماه آگوست، یک ماه پس از خروج روسیه از یک قرارداد تاریخی با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه انجام شد، امکان صادرات امن نزدیک به ۳۳ میلیون تن غلات اوکراین را از دریای سیاه فراهم کرده بود. سازمان ملل‌متحد حمله روسیه به اوکراین را عامل تشدید بحران جهانی غذا دانست. اوکراین و روسیه هردو صادرکنندگان عمده غلات هستند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نوامبر گفت که احیای توافق غلات دریای سیاه دشوار خواهد بود.
براساس گزارش رویترز، عبور از دریای سرخ نیز برای اوکراین بسیار مهم است، زیرا تقریبا یک‌سوم صادرات این کشور از طریق کریدور جایگزین دریای سیاه به چین ارسال می‌شود.

نابودی غلات اوکراینی توسط کشاورزان معترض لهستانی

در پی اقدام کشاورزان معترض لهستانی به واردات غلات ارزان‌قیمت از اوکراین و نابود کردن بخشی از این غلات، مقامات کی‌یف اعتراض خود را به این اقدام نشان دادند. کشاورزان لهستانی به نشانه اعتراض غلات اوکراین را نابود می‌کنند. واردات محصولات کشاورزی ارزان‌قیمت از اوکراین بر کشاورزان لهستانی فشار وارد می‌کند.
در جریان تظاهراتی در مرزهای بین این دو کشور، کشاورزان لهستانی درهای عقب کامیون‌های اوکراینی را باز کردند که این باعث شد بخشی از محموله‌ها به جاده بریزد. شهردار شهر لویو در غرب اوکراین به شدت به این مساله اعتراض داشت.
به این ترتیب، اوکراین از اعتراض کشاورزان لهستانی که غلات اوکراینی را از کامیون‌ها روی زمین در یک گذرگاه مرزی ریختند، خشمگین است. آندری سادووی شهردار کلانشهر لویو در غرب اوکراین، روز دوشنبه در تلگرام نوشت: این اقدام شرم‌آور است. وی افزود: اوکراینی‌ها به معنای واقعی کلمه مزارعی را که این غلات در آن رشد می‌کند با خون خود آبیاری می‌کنند. برداشت گندم در مزرعه‌ای که جنگ در آن رخ داده است مانند کار یک مین‌روب است. وی این اعتراضات کشاورزان لهستانی را اقدامی تحریک‌آمیز از طرف روسیه دانست.
وزارت کشاورزی اوکراین همچنین گفت که دولت اوکراین این «تخریب ناخواسته» غلات اوکراین را محکوم می‌کند. تاراس کاشکا معاون وزیر اقتصاد اوکراین از دولت لهستان خواست تا در برابر «بیگانه‌هراسی» به دلیل این اقدام بایستد. وی تاکید کرد: یک تشدید تنش جدیدی در مرز مشترک ما وجود دارد. اگر دولت لهستان به آن واکنش نشان ندهد، بیگانه‌هراسی و خشونت سیاسی بیشتر خواهد شد.
روز یکشنبه گذشته، فیلم‌های ویدئویی از یک انجمن کشاورزان لهستانی پخش شد که نشان می‌دهد معترضان درب سه کامیون اوکراینی را باز می‌کنند و اجازه می‌دهند بخشی از محموله غلات خارج شود. این حادثه در خاک لهستان در گذرگاه مرزیDorohusk رخ داد. واسیل سواریچ، سفیر اوکراین در ورشو، از مقامات لهستانی خواست تا مداخله کنند. طبق گزارش آژانس PAP، پلیس لهستان در شهر چلم تحقیقاتی را در این زمینه اعلام کرده است.
از جمعه گذشته، کشاورزان لهستانی در سراسر این کشور علیه سیاست کشاورزی اتحادیه اروپا و همچنین واردات محصولات کشاورزی ارزان‌قیمت از اوکراین تظاهرات می‌کنند. براساس اطلاعات کی‌یف، کشاورزان روز دوشنبه دوباره حمل‌و‌نقل را در سه گذرگاه مرزی کاهش دادند. آندری دمچنکو سخنگوی گارد مرزی اوکراین گفت که بسته به گذرگاه، آنها فقط به یک تا سه کامیون در ساعت اجازه عبور می‌دهند. خودروها، اتوبوس‌ها، کامیون‌های کوچک‌تر و کالاهای بشردوستانه اجازه عبور دارند.
براساس اطلاعات منتشرشده حدود ۱۲۰۰ کامیون در حال حاضر در سمت لهستان در صف ایستاده‌اند و می‌خواهند به اوکراین بروند. در ماه‌های اخیر، کشاورزان معترض و شرکت‌های باربری از لهستان کار در گذرگاه‌های مرزی را دشوارتر کرده‌اند.

کمبودی در حوزه گندم و ذرت در کشور نداریم

در حالی افزایش تقاضا و به تبع افزایش قیمت جهانی غلات در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌شود که به گفته رییس هیات‌مدیره انجمن غلات ایران، در حال حاضر هیچ کمبودی درخصوص گندم، جو دامی و ذرت در کشور نداریم.
کاوه زرگران رییس هیات‌مدیره انجمن غلات ایران در این خصوص گفت: با توجه به موجودی انبارها مشکل خاصی درخصوص گندم، جوی دامی، ذرت و روغن خام مشاهده نمی‌شود و در زمینه کنجاله هم به‌رغم مشکلات اواخر تابستان و افزایش قیمت، مشکل خاصی وجود ندارد.
زرگران افزود: در طول سه ماهه اخیر عملکرد وزارت جهاد کشاورزی درخصوص تامین کالاهای اساسی مناسب بوده، اگرچه انتقاداتی نسبت به سیاستگذاری‌های کلان وجود دارد. وی همچنین افزایش قیمت کنجاله را موجب تضعیف صنعت روغن‌کشی برشمرد و خاطرنشان کرد: آفت بازار کنجاله این است که شرایط فعلی به نابودی صنعت روغن‌‌کشی خواهد انجامید.

کیفیت جوی دامی موجود در انبارها کیفیت مطلوبی ندارد

زرگران با اشاره به موجودی جوی دامی در ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام تاکید کرد: امروز از نظر کمیت مشکلی وجود ندارد، اما با توجه به اینکه دولت در حال مدیریت نامحسوس در راستای به فروش رفتن ذخایر دو سال قبل پشتیبانی امور دام است و اجازه واردات به بخش خصوصی نمی‌دهد، قطعا موجودی انبارها کیفیت مطلوبی ندارند.
رییس هیات‌مدیره انجمن غلات ایران افزود: در حوزه روغن خام شرایط بحرانی وجود ندارد، اما با توجه به سیاست دولت مبنی بر ممنوعیت واردات روغن آفتابگردان، زیرساخت‌‌های ۳ تا ۴ سال گذشته که در مسیر دریای خزر میان ایران و روسیه ایجاد شده بود، تضعیف شد و کشتی‌های زیادی که از سایر کشورها جذب شده و در دریای خزر مستقر شده بودند، پس از وضع این قانون، دریای خزر را ترک کردند، به‌طوری که امروز از نظر حمل‌ونقل در حوزه روغن آفتابگردان توانمندی گذشته وجود ندارد.
وی متذکر شد: به‌طور کلی تا پایان ماه مبارک رمضان کشور مشکلی درخصوص تامین کالاهای اساسی نخواهد داشت.
گفتنی است طبق آمارهای سازمان فائو یک‌ونیم درصد از کل ذخایر غلات جهان به ایران اختصاص دارد. از سوی دیگر طبق داده‌های سازمان فائو، ایران در جایگاه هشتم ذخایر دنیا جای دارد. این در حالی است که کشورها «چین، هند، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، اوکراین، روسیه و برزیل» نیز پیش از ایران در جایگاه اول تا هفتم ذخایر غلات دنیا جای دارند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....