شرایط قرعه کشی خودرو تغییر کرد
شرایط قرعه کشی خودرو تغییر کرد

به دستور وزیر صمت مقرر شده است فروش خودرو از این‌ پس نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به‌صورت شفاف انجام شود. مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو استناد برخی رسانه‌ها به نامه‌ای درباره فرآیند حذف تدریجی قرعه‌کشی در فروش خودرو که متأسفانه بدون تشریح کامل آن و […]

به دستور وزیر صمت مقرر شده است فروش خودرو از این‌ پس نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به‌صورت شفاف انجام شود.

مرکز ارتباطات وزارت صمت پیرو استناد برخی رسانه‌ها به نامه‌ای درباره فرآیند حذف تدریجی قرعه‌کشی در فروش خودرو که متأسفانه بدون تشریح کامل آن و با برداشت‌های رسانه‌ای ناصواب مبنی بر «استمرار قرعه‌کشی فروش خودرو» صورت گرفته است، به‌منظور تنویر افکار عمومی توضیحاتی ارائه کرد.

وزارت صمت از همان ابتدای تصدی سکان‌داری این وزارتخانه راهبردی از سوی سیدرضا فاطمی‌امین، پیرو دغدغه به‌ حق مردم، ضمن مخالفت با ادامه روند فعلی قرعه‌کشی فروش خودرو، اصلاح روند و تلاش برای حذف آن را در دستور کار قرارداد و بر اساس همین قاعده نیز وزیر صمت «حذف تدریجی قرعه‌کشی فروش خودرو» را از برنامه‌های جدی وزارتخانه اعلام کرد و تاکنون نیز برنامه‌ها در همین مسیر طراحی‌شده و ایجاد سامانه فروش یکپارچه خودرو نیز بر همین اساس بوده است.

همچنین در اجرای بند «۵» دستور هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری (موضوع نامه شماره ۱۶۱۸۹ مورخ ۱۵ اسفندماه سال ۱۴۰۰) در خصوص چگونگی عرضه خودرو، برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم مبنی بر این‌که در اسرع وقت اصلاح و شفاف‌سازی لازم در آن صورت گیرد، مقرر شد تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو که می‌تواند به حذف تدریجی قرعه‌کشی منجر شود، تمهیدات لازم برای قرعه‌کشی متمرکز خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ ۲ اردیبهشت‌ماه امسال، فراهم شود و تمامی خودروسازها از تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه، هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و تنها از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت موردنظر، امکان عرضه عادلانه‌تر برای تمامی خودروهای تولیدی فراهم شود.

خودروسازها مکلف به عرضه خودرو از طریق «سامانه فروش یکپارچه خودرو» شدند

نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد آن است که اکنون تنها برخی خودروسازها آن‌ هم به‌صورت موازی اقدام به فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی می‌کنند که ضمن شفاف شدن روند فروش خودروی آن‌ها، سایر خودروسازها نیز مکلف به عرضه خودرو از طریق «سامانه فروش یکپارچه خودرو» می‌شوند.

بدیهی است اصلاح ساختار یک رویه صنعتی آن‌هم در موضوعی مانند تولید خودرو، فرآیندی یک شبه یا یک ماهه نیست، بلکه روندی حداقل میان‌مدت و نیازمند برنامه‌ریزی، تأمین قطعات و آمادگی خط تولید برای افزایش تولید است؛ اگرچه که با توجه به حساس بودن این موضوع برنامه‌ریزی برای انجام آن در کوتاه‌ترین زمان مدت، انجام‌شده است، اما بازهم روندی زمان‌بر خواهد داشت.

از آن‌جا که حذف قرعه‌کشی فروش خودرو تا نهایی شدن تکمیل اصلاح ساختار، چند ماه زمان خواهد برد و با توجه ویژه وزیر صمت به حفظ حقوق مصرف‌کنندگان در دوره گذار، مقرر شد در همین مدت محدود نیز روند قرعه‌کشی خودرو اصلاح‌ شده و شفاف‌تر و عادلانه‌تر شود، تا از دلالی و سوداگری یک عده خاص جلوگیری شده و خودروهای تولیدی به‌ دست خریداران واقعی برسد.

براین اساس به دستور وزیر صمت مقررشده است فروش خودرو از این‌ پس نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به‌صورت شفاف انجام شود.

تأکید می‌شود افزایش تولید خودرو، راهبرد اصلی وزارت صمت است، اما شفاف‌سازی عرضه خودرو (چه قرعه‌کشی و چه غیرقرعه کشی) مسیر دیگری است که باید همه خودروسازان آن را انجام دهند. به عبارتی شفاف‌سازی روند عرضه خودرو موضوع دیگری است که سبب تضییع نشدن حقوق مصرف‌کننده می‌شود؛ بنابراین وزارت صمت وظیفه خود می‌داند نسبت به اجرای عرضه شفاف خودرو اقدام کند.

بدیهی است مردم از عرضه غیر شفاف خودرو ناراضی هستند و عرضه فعلی آن منجر شده است در عمل واسطه‌ها و سوداگران باعث تلاطم بازار شوند؛ بنابراین هدف از دستور ابلاغ‌شده به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تنها جلوگیری از تضییع حقوق مردم در همین مدت محدود ادامه روند قرعه‌کشی فروش خودرو و حفظ حقوق خریداران واقعی است و به طبع فرآیند قرعه‌کشی به‌تدریج حذف خواهد شد.

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از شاتا  ، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: فرآیند حذف قرعه‌کشی در عرضه خودرو شاهین اتفاق افتاده است و چند خودروی دیگر نیز وجود دارند که فرآیند قرعه‌کشی آن‌ها با افزایش تولید، حذف خواهد شد.

عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی معاونت صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در گفت‌وگو با بخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما با تأکید بر این‌که فرآیند حذف قرعه‌کشی در عرضه خودرو به تعویق نیفتاده بلکه آغاز شده است، درباره متمرکز شدن قرعه‌کشی فروش خودرو در سامانه فروش یکپارچه و تأثیر آن بر فروش عادلانه خودرو، افزود: هدف موردنظر در این طرح این است که بتوان میزان شفافیت فرآیند عرضه را بیشتر کرد و علاوه بر آن تمهیداتی اندیشید که خودرو به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

او با تأکید بر این‌که هدف این طرح ایجاد شفافیت بیشتر و رفع دغدغه‌های مصرف‌کنندگان و مردم در خصوص عرضه خودرو است، ادامه داد: آنچه که در سامانه یکپارچه، دنبال می‌شود این است که تمام عرضه خودروسازان کشور به صورت متمرکز انجام شود و قابلیت پایش مناسب توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در آن وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اضافه کرد: بنابراین دغدغه و نگرانی‌هایی که در خصوص نحوه عرضه خودروسازان وجود دارد در این مسیر قابل رفع خواهد بود.

حذف قرعه‌کشی خودرو منتفی نشد

توکلی لاهیجانی در پاسخ به این پرسش که در برخی خبرها عنوان شده است با این تصمیم، برنامه حذف قرعه‌کشی خودرو منتفی خواهد شد، بیان کرد: به هیچ وجه این‌گونه نیست؛ صنعت خودرو صنعت پیچیده‌ای محسوب می‌شود و ذینفعان فراوانی نیز دارد، برای حل مسائلی که در حوزه صنعت خودرو وجود دارد به‌طور معمول راهکارها در سطوح مختلف دیده می‌شود.

وی افزود: راهکار اصلی به شکلی دیده شده تا بتواند مسئله را به‌صورت ریشه‌ای حل کند، افزایش تولید با تکیه بر توان زنجیره ارزشی که در صنعت خودرو کشور در این سال‌ها شکل گرفته، شرکت‌های دانش‌بنیان و پایدار کردن جریان تولید و عرضه خودرو مجموعه این راهکارها است.

پیش‌بینی افزایش تولید در دو خودروساز بزرگ کشور

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تصریح کرد: این فرآیندی است که آغاز شده و همان طور که مشاهده می‌کنید امسال در برنامه خودروسازان افزایش تولید به میزان ۶۵۰ هزار دستگاه برای سایپا و ۷۵۰ هزار دستگاه برای ایران‌خودرو در نظر گرفته شده و خودروسازان دیگر نیز هرکدام برنامه تولیدی خود را دارند که توسط وزارتخانه پایش خواهد شد و با آن فرآیند، مسئله به‌صورت بلندمدت و ریشه‌ای حل خواهد شد.

توکلی لاهیجانی تصریح کرد: اما باید در سطوح مختلف با مسئله‌ای که اکنون در بازار خودرو داریم، روبه‌رو شد؛ مهار این مسئله با راهکارهای کوتاه‌مدت از طریق شفافیت در عرضه صورت می‌گیرد؛ بنابراین حذف قرعه‌کشی به تعویق نیفتاده بلکه اکنون این فرآیند آغاز شده است؛ زمانی برنامه تولید خودروی شاهین ۲۰ هزار دستگاه بود که اکنون به ۶۰ هزار دستگاه رسیده و در عمل فرآیند قرعه‌کشی در خصوص این خودرو حذف شده است و دو الی سه خودرو دیگر نیز وجود دارند که فرآیند قرعه‌کشی آن‌ها با افزایش تولید حذف خواهد شد.

وی تأکید کرد: سامانه عرضه یکپارچه و شفافیت در عرضه به ما اجازه خواهد داد که بتوانیم روند حذف قرعه‌کشی را با آن راهکار اصلی، تسریع کنیم.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت درباره این‌که آیا سامانه فروش یکپارچه خودرو شامل خودروسازان خصوصی نیز خواهد شد یا خیر، گفت: یکی از دغدغه‌هایی که در سطح جامعه وجود داشت میزان عرضه خودروسازان و شفافیت مرتبط با میزان عرضه بود؛ آنچه که در سامانه یکپارچه دنبال می‌شود این است که همه خودروسازان تمام عرضه‌های خود را در سامانه داشته باشند.

توکلی یادآور شد: در یک بند از فرمان ۸ بندی رئیس‌جمهور در حوزه خودرو نیز بر این نکته تأکید فراوان شده بود و ما نیز بر اساس آن فرمان در وزارت صمت وضعیت فعلی را آسیب‌شناسی کردیم و عرضه تمام خودروسازان خصوصی نیز از طریق سامانه متمرکز اتفاق خواهد افتاد و هرگونه عرضه خودرو به صورت رانتی به اشخاص، شرکت‌ها و … به‌طور کامل و به‌صورت شفاف مورد پایش قرار خواهد گرفت تا دغدغه‌هایی که در سطح جامعه در حوزه خودرو وجود دارد، رفع شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع