تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 - 21:00
کد خبر : 76737

گلچین اقتصادی روز…شروع سبز بورس

گلچین اقتصادی روز…شروع سبز بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع سبز بورس در اولین روز هفته، افزایش قیمت نفت ایران در بازار جهانی، پروژه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع سبز بورس در اولین روز هفته، افزایش قیمت نفت ایران در بازار جهانی، پروژه نهضت ملی مسکن از برنامه عقب ماند و مالیات سنگین هندی‌ها برای واردات خودرو را در بر دارد.

+شروع سبز بورس در اولین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ،  در حالی که هفته گذشته سهامداران شاهد بازدهی مثبت ۵.۸۳ درصدی شاخص کل بورس بودند، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از ۴ هزار واحدی همراه شده است.

+میرتاج‌الدینی: یارانه ۴۵ هزار تومانی افزایش نمی‌یابد

محمدرضا میرتاج‌الدینی؛ نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ نظر دولت دادن یارانه کالایی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم بود که باید در صحن علنی مجلس درباره آن تصمیم گیری شود. پیشنهادی که دولت ارائه کرده بود این بود که یارانه قبلی ۴۵ هزار تومانی و معیشتی محفوظ بماند و یارانه‌ کالایی پس از حذف ارز ترجیحی به دهک‌های مختلف پرداخت شود. یارانه ۴۵ هزار و پانصد تومانی در سال آینده بدون افزایش پرداخت می‌شود، همچنین یارانه معیشتی هم مانند گذشته به خانوارهای که دریافت می کردند پرداخت خواهد شد.

+افت نرخ دلار در معاملات امروز

بر اساس جدیدترین نرخ های اعلام شده در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به قیمت ۲۴۸۹۹ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۵۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز پنج شنبه، ارزان تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۲۸۳۳۹ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۸۶۲۴ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

+پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا

نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد تحلیلگران وال استریت درباره روند قیمت طلا نظر خنثی داشته یا بدبین هستند در حالی که سرمایه گذاران خُرد همچنان خوش بینی خود را به روند افزایشی این فلز ارزشمند حفظ کرده اند. به گزارش ایسنا، اونس طلا در محدوده ۱۸۰۰ دلار اطراق کرده و ممکن است به این زودی جایی نرود. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا سه دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و در ۱۸۰۷ دلار و ۸۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۲ درصد رشد داشت. تحلیلگران می گویند قیمت طلا وسط عوامل متضاد گیر افتاده است. از یک سو اقتصاد جهانی با تورم رو به رشد دست و پنجه نرم می کند و از سوی دیگر انتظارات بالایی برای تحکیم سیاست پولی بانکهای مرکزی بزرگ جهان وجود دارد. در این بین، با اقدام بانکهای مرکزی برای کاهش نقدینگی، نوسان بازارهای مالی افزایش پیدا کرده است.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها پنج نفر معادل ۲۹ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند. آرای کسانی که کاهش قیمت را پیش بینی کردند یا نظر خنثی داشتند مساوی و شش نفر معادل ۳۵ درصد بود. در این بین، ۶۸۳ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۳۸۵ نفر معادل ۵۶ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۵۲ نفر معادل ۲۲ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۴۶ نفر معادل ۲۱ درصد نظری نداشتند. بعضی از تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا برای صعود با مانع روبرو خواهد شد زیرا بازارها روی افزایش بیش از چهار دور نرخهای بهره حساب می کنند. انتظارات رو به رشدی وجود دارد که فدرال رزرو در آغاز سیکل تحکیم سیاست پولی، ممکن است نرخ بهره را در مارس ۵۰ واحد افزایش دهد.

+افزایش قیمت نفت ایران در بازار جهانی

به نقل از اویل پرایس، قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال امروز (۱۶ بهمن ماه) در بازارهای جهانی با ۲ دلار و ۱۶ سنت افزایش به ۹۳ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید، این در حالی است که دیروز قیمت این محصول ۹۱ دلار و ۵۳ سنت در بازارهای جهانی معامله شد که نشان دهنده رشد ۲.۳۷ درصدی برنت دریای شمال نسبت به روز گذشته دارد. همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در بازارهای جهانی با افزایش ۲ دلار و ۰۴ سنتی روبرو بوده و به ۹۲ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه رسیده که نسبت به روز گذشته رشدی ۲.۲۶ درصدی را تجربه کرده است. قیمت نفت ایران نیز با ۳ دلار و ۷۷ سنت افزایش به ۸۸ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید که نسبت به روز گذشته رشدی ۴.۴۴ درصدی را تجربه کرده است. به جز نفت عراق، قیمت نفت سایر اعضای اوپک نسبت به روز گذشته با افزایش چشمگیری روبرو بوده‌اند به طوری که قیمت نفت مربان باب امارات به ۹۲ دلار و ۷۱ سنت، نفت کویت به ۹۱ دلار و ۲۳ سنت و نفت ساهاران بلند الجزایر به ۹۷ دلار و ۴۸ سنت، نفت سبک بانی نیجریه به ۹۵ دلار، نفت گیراسول آنگولا به ۹۵ دلار و ۴۷ سنت و نفت سبک عربستان به ۹۰ دلار و ۲۸ سنت رسیده، این در حالی است که قیمت نفت بصره عراق با کاهش ۳ دلار و ۶۰ سنتی نسبت به دیروز به ۷۱ دلار و ۶۹ سنت رسیده است.

نفت ۹۳ دلاری آمریکا را وسوسه کرد

این هفته ۳ دکل به تعداد دکل‌های حفاری فعال در ایالات متحده در این هفته ضافه شده که پانزدهمین افزایش هفتگی متوالی به تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز در ایالات متحده است. در حال حاضر تعداد کل دکل‌های حفاری در آمریکا به ۶۱۳ رسیده است، زیرا قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت همچنان به سطح قیمتی می‌رسد که از سال ۲۰۱۴ تاکنون نرسیده بود به این دلیل این امر جذابیت زیادی برای سرمایه گذران و سهامداران ایجاد کرده است. بیکر هیوز این هفته گزارش داد که تعداد دکل‌های فعال نفت، گاز و متفرقه ۲۲۱ دکل بیشتر از تعداد دکل‌های حفاری ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ است. دکل‌های هدایت نفت با ۲ افزایش به ۴۹۷، در حالی که دکل‌های هدایت گاز با ۱ افزایش به ۱۱۶ رسیده است. در حالی که ایالات متحده شاهد افزایش مداوم در تعداد دکل‌های حفاری است و در حالی که روند بلندمدت تولید نفت ایالات متحده افزایشی است، روند تولید نفت در سراسر جهان شیب نزولی پیدا کرده است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت در هفته گذشته بار دیگر کاهش یافت و به ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز برای هفته منتهی به ۲۸ ژانویه رسید. این پایین‌ترین سطح تولید از اواسط نوامبر است. تعداد دکل‌های حوضه پرمین این هفته ۱ عدد افزایش یافت و شورون و اکسون هر دو در نتایج سه ماهه برنامه‌های بزرگی را برای حوضه در سال جاری اعلام کردند. تعداد کل دکل‌های پرمین اکنون ۲۹۴ است.

چین ۴ میلیون بشکه نفت از ایران خرید

رویترز مدعی شد: در ماه جاری، گمرک چین اولین واردات نفت خام ایران را در یک سال گذشته با وجود تحریم‌های مداوم گزارش داده است و نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن نفتی خود تخلیه کرده است. هرگونه توافق هسته‌ای با ایران به احتمال زیاد اوپک پلاس را مجبور خواهد کرد که سهمیه‌های تولید خود را مجدداً مورد بازبینی قرار دهد تا مانند سال‌های گذشته فضا برای صادرات بشکه‌های نفت ایران باز شود. /مهر

مالیات سنگین هندی‌ها برای واردات خودرو

به نقل از راشاتودی، ویوک جوهری، رئیس هیئت مرکزی مالیات‌های غیرمستقیم و گمرک هند، روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای تأیید کرد که دهلی نو از ارائه معافیت‌های مالیاتی به تسلا سازنده خودروهای برقی مستقر در آمریکا خودداری کرده است. جوهری تصریح کرد: بررسی کردیم که آیا باید برای واردات خودروهای برقی تعرفه بگذاریم یا خیر، چون خودروهای برقی در داخل کشور نیز به میزان اندکی تولید می‌شود سعی کردیم تعرفه‌های برای واردات ایجاد کنیم. هند عوارض بسیار بالایی برای واردات خودروهای کامل وضع می‌کند که بسته به ویژگی‌ها و قیمت خودرو از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد متغیر است. سقف میزان مالیات ۴۰۰ هزار دلار تعیین شده است که عملاً باعث می‌شود تمام خودروهای برقی تولید شده توسط تسلا در این دسته قرار گیرند. جوهری خاطرنشان کرد: ساختار تعرفه‌های موجود دیگر شرکت‌ها را از واردات منصرف نکرده است، بنابراین استثنایی برای تسلا قائل نخواهیم بود.

برخی از سرمایه گذاری ها در حال حاضر با ساختار تعرفه فعلی وارد بازار هند شده اند. پس دیگران هم می‌توانند وارد شوند؟» به طوری که برندهای خارجی دیگری در زمینه خودروهای برقی نیز با ساختار تعرفه‌ای فعلی در کشور به فروش خودروهای خود می‌پردازند. در حالی که تسلا قصد خود را برای ورود به بازار هند در اوایل سال ۲۰۱۹ اعلام کرد، غول خودروهای برقی هنوز نتوانسته است این کار را به سرانجام مطلوب برساند. دولت هند با اشاره به اینکه واردات خودروهای نیمه ساخت و مونتاژ آنها در داخل به معنای کاهش قابل توجه عوارض است، این شرکت را تشویق به ایجاد تولید داخلی در هند کرده است. این خودروساز از دهلی نو خواست تا نرخ تعرفه خودروهای مدل بالا را به ۴۰ درصد کاهش دهد و قوانین موجود را برای واردات خودروهای گران قیمت به حالت تعلیق درآورد. مدیرعامل این شرکت، در پاسخ به سوالی در توئیتر در اواسط ژانویه که خودروهای تسلا در هند در دسترس خواهند بود، گفت که او “هنوز در حال مذاکره روی بسیاری از چالش‌ها با دولت هند است” تا عرضه احتمالی این خودرو در این کشور را انجام دهد.

+پروژه نهضت ملی مسکن از برنامه عقب ماند

محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس درباره اخرین وضعیت و پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن، اظهار داشت: تنها یک وزارتخانه راه‌وشهرسازی نمی‌تواند ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال یا همان طرح نهضت ملی مسکن را جلو ببرد باید کل حاکمیت و دولت پای کار بیایند اما متاسفانه در حال حاضر هماهنگی‌های مناسبی بین دستگاه‌ها برای اجرای این طرح وجود ندارد. وی ادامه داد: شهرداری، بانک‌ها، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و … از جمله دستگاه‌های مهم در این حوزه هستند که باید هماهنگ با وزارت راه و شهرسازی عمل کنند. وزیر صمت باید بحث تامین مصالح ساختمانی را دنبال و شرایط با ثباتی در قیمت مصالح ساختمانی ایجاد کند. وزارت اقتصاد باید امکان پیش فروش مسکن از طریق بورس را دنبال کند. این مقدمات و ملزومات فراتر از اختیارات و مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی هستند.

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه انتظار ما این است که جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهوری برگزار شود تا این موضوعات از سوی عالی ترین مقام دولت پیگیری شود، گفت: هرچند که در قانون گفته شده که شورای عالی مسکن ماهانه برگزار شود اما معتقدم هر دو هفته یک بار جلسه شورای عالی مسکن باید برگزار شود و رییس جمهوری باید برای رفع مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید تمام دستگاه‌ها را به خط کند و جلسات شورای عالی مسکن باید تلنگری باشد برای دستگاه‌های اجرایی که در انجام وظایف خود تاخیر یا سستی دارند. رضایی کوچی افزود: تاکید ما بر تفکیک وزارت راه و شهرسازی است و معتقدم برای تسریع در ساخت و اجرای پروژه نهضت ملی مسکن باید یک وزارتخانه مستقل ایجاد شود و این تصمیم بسیار موثر است. در حال حاضر موضوعات حمل و نقل هوایی، جاده‌ای، ریلی، دریایی و با موضوعات شهرسازی و مسکن در هم تنیده شده و وظایف این وزارتخانه بسیار سنگین است و هیچ وزیری نمی‌تواند تمام امور را همزمان پیش ببرد و تمام حوزه‌ها را اداره کند. وی با اشاره به پیشرفت این پروژه نسبت به برنامه زمان‌بندی شده تاکید کرد: در حال حاضر متاسفانه از برنامه زمان بندی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال عقب هستیم. رییس کمیسیون عمران درباره ورود شرکت‌ها و کشورهای خارجی در پروژه نهضت ملی مسکن گفت: هیچ نیازی نیست که به سمت کشورهای خارجی برویم. دولت باید تکلیف خود را در این پروژه مشخص کند اینکه قرار است ساختمان بسازد یا اینکه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را فرماندهی کند.

+دستمزد کارگران امروز تعیین می‌شود؟

امروز شنبه (۱۶ بهمن) ساعت ۱۸ جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی به منظور تعیین دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران و چگونگی افزایش دستمزد برای سال آتی تشکیل می شود. محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در گفت‌وگو با تسنیم، در این خصوص، با بیان اینکه “دستمزد فعلی فقط هزینه های خوراکی کارگران را پوشش می دهد”، گفت: سبد محاسبه شده در مذاکرات مزدی باید مبنای محاسبه قرار گیرد و نتیجه تلاش‌های کمیته دستمزد در سال‌های اخیر در مذاکرات مزدی باید مبنای محاسبه قرار گیرد. وی افزود: در سالهای گذشته فقط تورم رسمی مبنا قرار می‌گرفت و تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار یا همان سبد معیشت نادیده گرفته می‌شد، محاسبات تورمی نیز ناصحیح انجام می‌شد؛ چراکه تورم را روی درآمد کارگر حساب می‌کردند، نه روی هزینه‌های زندگی؛ در حالیکه تورم واقعی، تورم حادث بر سبد معیشت یا همان تورم ناظر بر هزینه‌های ماهانه است. این عضو شورای عالی کار تصریح کرد: دولت قبل بارها ادعا کرد ما دستمزد را بیشتر از تورم افزایش داده‌ایم؛ باید پرسید پس چرا ما کارگران، سال به سال فقیرتر شده‌ایم؛ این ادعای ناصحیح ناشی از همان اشتباه محاسباتی است؛ آن‌ها تورم رسمی را مبنا قرار می‌دادند و آن را به پایه حقوق کارگر می‌افزودند و به این ترتیب عقب ماندگی معیشتی کارگر روز به روز بیشتر می شود. رییس مجمع کارگران استان تهران ادامه داد: ما توقع داریم مزد ۱۴۰۱ به گونه‌ای تعیین شود که قدرت خرید از دست رفته کارگران بازگردد؛ باتوجه به تورم افسارگسیخته‌ ماه‌های اخیر، انتظار داریم آنقدر توان خرید داشته باشیم که بتوانیم زندگی روزمره خود را اداره کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....