تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 اسفند 1402 - 13:01
کد خبر : 158418

کسری بودجه دولت عامل اصلی کمبود دارو

کسری بودجه دولت عامل اصلی کمبود دارو

حالا دیگر نمایشگاه رسانه‌ها هم به فرصتی برای وعده دادن‌های مسوولان تبدیل شده است. وعده‌هایی که هیچ ضمانت اجرایی برای آن نیست و در نهایت به اعتبارهای هنگفتی می‌رسد که دولت اصلا توان تامین آنها را ندارد. طی چند سال گذشته داروهای بیماران خاص به خصوص بیماران سرطانی افزایش قیمت چشمگیری داشته است. همانطور که

حالا دیگر نمایشگاه رسانه‌ها هم به فرصتی برای وعده دادن‌های مسوولان تبدیل شده است. وعده‌هایی که هیچ ضمانت اجرایی برای آن نیست و در نهایت به اعتبارهای هنگفتی می‌رسد که دولت اصلا توان تامین آنها را ندارد. طی چند سال گذشته داروهای بیماران خاص به خصوص بیماران سرطانی افزایش قیمت چشمگیری داشته است. همانطور که داروهای تولید داخل با افزایش ۸۰ درصدی قیمت مواجه بوده‌اند با توجه به افزایش قیمت دلار و حذف ارز نیمایی برای واردات دارو قیمت داروهای خارجی هم افزایشی سر سام آور داشته است. این در حالی است که بیمه‌ها هم توان تقبل سهم چندانی از این هزینه‌ها را ندارند و به همین خاطر بسیاری از افراد که توان مالی تامین داروهای خود را ندارند به‌طور خودخواسته از چرخه درمان خارج می‌شوند چرا که دیگر از پس هزینه‌های درمانشان بر نمی‌آیند. در این بین حتی بسیاری از بازنشستگان با داشتن بیمه تکمیلی هم نمی‌توانند بخش عظیمی از این هزینه‌ها را پوشش دهند و مجبورند یا بی‌خیال ادامه درمان شوند یا از داروهای داخلی استفاده کنند که تاثیرات داروی خارجی را ندارد. مساله اینجاست که دولت به بهانه خودکفایی در تولید دارو ارز نیمایی را حذف کرد واردات بسیاری از داروها ممنوع شد اما نمونه‌های داخلی هم یا تاثیر درستی نداشتند یا دسترسی به آنها هم کار ساده‌ای نبود. در همین اثنا بود که وزارت بهداشت و درمان از طرح دارویار پرده‌برداری کرد و اجرای این طرح را گامی بزرگ در راستای تامین داروی بیماران در کشور نامید. طرحی که طی چندسال گذشته نه تنها هیچ پیشرفتی نداشته که در سکوت خبری و بدون اینکه مسوولی مسوولیت آن را بر عهده بگیرد با شکست رو به رو شده و دیگر اسمی از آن هم در میان نیست. مساله مهم این است که مسوولان وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذاودارو نه تنها زیر بار کمبود دارویی کشور نمی‌روند که معتقدند هیچ بیماری با نایاب شدن یا کمیاب شدن داروی خود مواجه نیست. این در حالی است که هر ماه عده‌ای از بیماران خاص در مقابل وزارت بهداشت و درمان در اعتراض به نبود داروی مورد نیاز خود دست به تجمع می‌زنند.

کمبود دارو همچنان وجود دارد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل   ، بر خلاف آن چیزی که مسوولان حوزه بهداشت و درمان سعی دارند به مردم القا کنند وضعیت دارویی کشور خوب نیست. این ادعایی است می‌توان با توجه به مصاحبه‌ها و گزارش‌های شرکت‌های تولید و پخش دارو به آن رسید. در واقع به گفته برخی از این کارشناسان حوزه دارو کمبودها و مشکلات دارویی در سال ۱۴۰۳ افزایش چشمگیرتری خواهد داشت. عباس کبریایی‌زاده، رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های دارویی، رژیمی و غذایی ایران وضع صنعت دارو را براساس تمام شاخص‌ها، نگران‌کننده می‌داند. او در این رابطه به «تعادل» می‌گوید: برنامه توسعه هفتم و بودجه‌ای که دولت در این برنامه برای حوزه سلامت در نظر گرفته است خود گویای همه‌چیز است. اینکه حوزه سلامت در سال آینده با چالش جدی نقدینگی مواجه شود امری است که نمی‌توان آن را انکار کرد. کبریایی‌زاده می‌افزاید: چرا طرح دارویار با شکست مواجه شد چون بودجه در نظر گرفته شده برای آن از سوی دولت تامین نشد. بودجه دارویار برای سال جاری ۶۹ هزار میلیارد تومان بود در حالی که تاکنون که یک ماه به پایان سال جاری زمان داریم تنها ۲۴ هزار میلیارد تومان از این بودجه پرداخت شده است.

کسری بودجه دولت صنعت دارو را قفل می‌کند

علی محرابی کارشناس اقتصادی در این باره می‌گوید: در اینکه دولت سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهد شد هیچ شکی نیست اما مساله اینجاست که وقتی دولت‌ها با کسری بودجه مواجه می‌شوند بار تامین آن را به دوش شرکت‌ها و موسسات خصوصی می‌اندازند. از آنجایی که بیشتر این شرکت‌ها و موسسات تولید‌کننده دارو نیز به‌طور خصوصی اداره می‌شوند خیلی راحت کسری بودجه دولت سبب قفل شدن صنعت دارو می‌شود. او می‌افزاید: وقتی تولید‌کننده و وارد‌کننده دارو بودجه مورد نیاز خود را نداشته باشند و از سوی دیگر قرار باشد با پرداخت مالیات‌های هنگفت کمبود بودجه دولت را تامین کنند چاره‌ای جز افزایش قیمت دارو ندارند. اما از آنجایی که مساله قیمت‌های دستوری هنوز یکی از مشکلات موجود در کشور ما است آینده‌ای که می‌توان برای این شرکت‌های خصوصی متصور شد توقف تولید یا ورشکستی است که در هر دو صورت این مردم هستند که آسیب خواهند دید.

پوشش ۷۰ درصدی هزینه‌های درمان ۱۴۰۳

اما در این بین مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در نمایشگاه رسانه‌ها از تحت پوشش قرار گرفتن ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی بیماران سرطانی در حوزه بیمه سلامت خبر می‌دهد. وعده‌ای تازه که مرور زمان به ما ثابت خواهد کرد تا چه میزان اجرایی شدن آن عملی است. از سوی دیگر این مقام مسوول اشاره می‌کند که برای تامین هزینه‌های بیماران صعب العلاج به ۱۴ همت اعتبار نیاز است. اعتباری که باید دولت آن را تامین کند و با توجه به بودجه سال ۱۴۰۳ بعید به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی رخ بدهد. حتی مساله تحت پوشش قراردادن ۷۰ درصدی هزینه درمان بیماران سرطانی هم با توجه به بودجه‌ای که برای حوزه بهداشت و درمان در نظر گرفته شده است امر نشدنی است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به پوشش ویژه بیماری‌های پرهزینه در صندوق حمایت از بیماران خاص دکتر محمدمهدی ناصحی در نمایشگاه رسانه‌های گفت: برنامه‌های سازمان بیمه سلامت ایران محورهای هشت‌گانه دارد و حوزه «پیشگیری» از محورهای اصلی این سازمان به حساب می‌آید. ما در سازمان بیمه سلامت ایران در نظر داریم در حوزه پیشگیری فعالیت کنیم. او با بیان اینکه پیشگیری از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید در کانون توجه قرار گیرد، افزود: برنامه‌های مربوط به حوزه پیشگیری را به‌طور کامل طراحی کرده‌ایم و با اجرای این برنامه‌ها در نظر داریم سبک زندگی افراد را تغییر دهیم. همچنین هدف از اجرای برنامه‌های حوزه پیشگیری این است هزینه‌های مراقبت‌های اولیه را تامین کنیم که افراد به بیماری مبتلا نشوند. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: ما با پیشگیری اولیه در نظر داریم از ابتلا افراد به بیماری نوع یک جلوگیری کنیم. همچنین پیشگیری از سطح ۴ که مصرف دارو و موارد دیگر در آن آسیب‌رسان است را در کانون توجه قرار داده‌ایم. پیشگیری از ابتلا به بیماری سطح یک و پیشگیری از سطح ۴ حائز اهمیت است؛ چرا که از آسیب‌رساندن و هزینه‌ جلوگیری می‌کنیم. بازهم تاکید می‌کنم، پیشگیری جزو اصول مهم سازمان بیمه سلامت ایران به حساب می‌آید.

صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج

ناصحی با اشاره به راه‌اندازی صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و پوشش ویژه درمان این بیماران و با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت ایران ۷۰ درصد از هزینه‌های مربوط به بیماری سرطان را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: ۴۰۰ بیماری در لیست بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج قرار دارند. در حال حاضر ۱۰۷ گروه بیماری تحت پوشش صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار دارند. میزان ابتلا به این ۱۰۷ گروه بیماری که تحت پوشش قرار دارند نسبت به سایر بیماری‌ها بیشتر است و جزو موارد پرتکرار هستند. میزان ابتلا به برخی از بیماری‌هایی که در لیست ۱۰۷ بیماری وجود ندارد کمتر از ۱۰۰ مورد است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همچنین با بیان اینکه مبتلایان به بیماری‌های نادر که کم تکرار هستند را نیز در کانون توجه قرار داده‌ایم، گفت: مبتلایان به این بیماری‌ها را در «کمیسیون خارج شمول» تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌دهیم؛ به عبارت دیگر باید گفت سازمان بیمه سلامت اجازه نمی‌دهد که فرد بدون پوشش بیمه درمان شود. او با اشاره به چرایی پوشش ۷۰ درصدی هزینه‌های درمانی سرطان گفت: سرطان جزو موارد پرتکرار است و قیمت هر داروی این بیماری ممکن است ۵۰۰ میلیون تومان باشد. حدود ۱۵ تا ۲۰ گروه بیماری با نظر گروه‌های علمی معاونت درمان برای اضافه‌شدن به گروه‌های تحت پوشش آماده شده‌اند اما این بیماری‌ها جزو موارد مهم نیستند و حالت کلی دارند. همچنین اقدامات خوبی برای بیماری هموفیلی صورت گرفته و جزو صندوق بیماری‌های پرهزینه قرار گرفته است. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ایجاد «صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» در سازمان بیمه سلامت، یک کار ارزشمند محسوب می‌شود. به‌طور قطع، هزینه بیماری‌های صعب‌العلاج در هر برهه‌ای از زمان برای مردم مهم قلمداد می‌شود. او ادامه داد: بیماران علاوه بر برخورداری از بیمه پایه و بیمه سلامت در صندوق بیماری‌های پرهزینه تقریبا به صورت ۱۰۰ درصدی مورد حمایت قرار می‌گیرند. ۷۰ درصد هزینه‌های صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، هزینه‌های دارویی است. او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در تشریح برنامه سلامت خانواده به ایسنا گفت: برنامه‌های متعددی مانند جذب پزشک، جذب مراقبان بهداشتی و تکمیل کادر ارایه خدمات در این برنامه، در حال کامل شدن است. امیدواریم که با تکمیل شدن نیروی انسانی متخصص مورد نیاز طرح سلامت خانواده این طرح به‌طور کامل اجرا شود. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان درباره روند پیشرفت برنامه سلامت خانواده گفت: شهروندان اکثر نقاط کشور در سامانه ثبت شده‌اند. در حال حاضر، ۱۹۵ شهر در سامانه برنامه سلامت خانواده ثبت شده‌اند و با ثبت تمام اطلاعات شهروندان ایرانی این برنامه به‌طور کامل اجرا می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....