تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 - 12:26
کد خبر : 149209

وعده‌های آقای وزیر

وعده‌های آقای وزیر

اقتصاددان :  وزیر صمت در آیین افتتاحیه نمایشگاه اوراسیا از سه موضوع مهم سخن گفت. «ورود به بازار ۸۰ میلیون نفری اوراسیا» که به گفته عباس علی‌آبادی با امضای تفاهم نامه تجارت آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک رقم خواهد خورد. البته وعده‌ای تکراری که به گفته برخی منابع هنوز ایران و اوراسیا بر سر

اقتصاددان :  وزیر صمت در آیین افتتاحیه نمایشگاه اوراسیا از سه موضوع مهم سخن گفت. «ورود به بازار ۸۰ میلیون نفری اوراسیا» که به گفته عباس علی‌آبادی با امضای تفاهم نامه تجارت آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک رقم خواهد خورد. البته وعده‌ای تکراری که به گفته برخی منابع هنوز ایران و اوراسیا بر سر لیست کالاها به توافق نرسیدند، چه برسد به اینکه شاهد حضور کالاهای ایرانی در بازار اوراسیا باشیم. او همچنین یک‌بار دیگر بر لغو ممنوعیت خودرو تاکید و در اظهاراتی گفت: وقتی کیفیت و کمیت صنعت خودرو در کشور تراز شود، دیگر دلیلی برای محدودسازی واردات وجود ندارد و باید به سوی بازارسازی و ایجاد بازارهایی با رقابت کامل حرکت کنیم. البته باید از آقای وزیر پرسید، آیا واقعا قیمت با کیفیت خودروهای تولید داخل ایرانی تراز است؟! موضوع دیگر اینکه چرا با وجود مصوبه قانونی برای تسهیل ورود خودرو به کشور، نه تنها هنوز تعداد قابل ملاحظه‌ای خودرو که بتواند بر بازار داخل اثرگذار باشد، وارد نشده، بلکه همان تعدادی هم که خود وزارت صمت برای واردات تعریف کرده، محقق نشده است؟! خواست دیگر وزیر صمت، آزادسازی لوازم خانگی است. البته او تاکید کرد که این موضوع نیازمند زمینه‌هایی است و باید به سمت بازارسازی و ایجاد بازار رقابت کامل حرکت کنیم. باید منتظر ماند ودید که خواسته‌های علی آبادی هم مثل وزرای پیشین صمت درحد وعده وشعار باقی می‌ماند یا عملیاتی می‌شود.

وعده نخست:

ورود به بازار ۱۸۰میلیون نفری

سال قبل بود که تفاهم نامه تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا امضا شد. تفاهم‌نامه‌ای که طبق داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت منجر به رشد دو برابری مبادلات تجاری ایران با منطقه اوراسیا شد. تفاهم‌نامه‌ای که قرار بود پس از یک دوره تبدیل به تفاهم‌نامه تجارت آزاد شود. اوایل سال گذشته مقام‌های وزارت صمت اعلام کردند در مورد جزییات تفاهم نامه تجارت آزاد ایران و کشورهای عضو اوراسیا به تفاهم رسیدند و تا پایان پاییز ۱۴۰۱ این تفاهم نامه امضا می‌شود. اما به گفته برخی منابع هنوز این تفاهم‌نامه امضا نشده است.هنوز ایران و اوراسیا بر سر لیست کالاها به توافق نرسیدند. با این حال عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین اظهاراتش دوباره از امضا تفاهم نامه تجارت آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک سخن گفت. عباس علی‌آبادی که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اوراسیا سخن می‌گفت؛ پیش‌بینی کرد با امضای تفاهم نامه تجارت آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک و دسترسی به بازار ۱۸۰ میلیون نفری این منطقه، شاهد افزایش سطح همکاری‌های تجاری باشیم. از سال ۲۰۱۹ با امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا همکاری ما با کشورهای منطقه گسترش یافت و پس از امضا این موافقت‌نامه شاهد رشد ۴۰ درصدی در مبادلات تجاری کشور بودیم. وزیر صمت افزود: همچنین تبادلات تجاری ایران با منطقه اوراسیا طی این مدت به میزان دو برابر افزایش یافت که پیش‌بینی می‌شود با امضا موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا شاهد افزایش هر چه بیشتر سطح همکاری‌های تجاری باشیم. علی‌آبادی گفت: ایران با جمعیت ۸۵ میلیون نفر و ظرفیت‌های فراوان معدنی و موقعیت ژئوپلتیکی و دسترسی به خطوط حمل و نقل دریایی و … نقش کلیدی در منطقه دارد. بر این اساس قوانین سرمایه‌گذاری در ایران مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه در مناطق آزاد در نظر گرفته است فلذا شرکت‌های خارجی می‌توانند سرمایه‌گذاری مشترک یا همکاری مشترک با شرکت‌های ایرانی داشته باشند. وی با بیان اینکه جایگاه بخش خصوصی در توسعه همکاری‌های تجاری بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: لازم است پیگیری مذاکرات انجام شده در خصوص رفع موانع از جمله لغو روادید تجاری، رفع موانع نقل و انتقالات مالی و به ویژه ایجاد ساز و کار تهاتر و استفاده از ارزهای ملی کشورها با جدیت بیشتری صورت گیرد از این رو برگزاری چنین نمایشگاهی زمینه همکاری بیشتر بین تجار را فراهم می‌کند. در ادامه این مراسم مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت گفت: راهبرد اصلی دولت توسعه موافقت‌نامه‌های دو یا چند جانبه اقتصادی، تجاری با کشورهای همسو است. وی افزود: انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد. لذا این نمایشگاه فرصتی را برای آشنایی تجار از ظرفیت‌های تجاری فراهم می‌سازد. معاون وزیر صمت گفت: این نمایشگاه امروز دوشنبه ۱۳ آذر آغاز به کار کرده و تا روز ۱۶ آذر نیز ادامه دارد.

وعده دوم:

واردات خودرو نباید ممنوع باشد

عباس علی‌آبادی همچنین درباره واردات خودرو در جمع خبرنگاران گفت: همه برنامه‌های وزارت صمت به سمت بهبود بازار خودرو است، ما بر تحول در حوزه خودرو متمرکز و به سمت خودروهای روز و خودروهای آینده در حرکت هستیم.

وی افزود: تاکید ما بر ارتقای کیفیت خودروها و ایجاد تراز در بازار خودرو است و در این راستا تنها تراز کمی را دنبال نمی‌کنیم بلکه به دنبال ایجاد تراز کیفی نیز هستیم، بنابراین با وضع مقررات صحیح در تلاشیم صنعت داخل را به تراز کردن بازار و ارتقای تنوع و کیفیت سوق دهیم. علی‌آبادی ادامه داد: همه آنچه درباره ارتقای وضعیت صنعت خودرو گفته شده عملیاتی می‌شود و باید صبور بود. وزیر صمت تصریح کرد: آنچه تاکنون گفته شده تحولات لحظه‌ای نیست، هر تحول لحظه‌ای و زودهنگام به سرعت از بین می‌رود و تحولات عمیق و ریشه‌دار به‌طور طبیعی زمان‌بر است. وی اضافه کرد: وعده ما اجرای کارهای زیرساختی و زیربنایی در صنعت خودرو است و صنایع ما باید به سمت تحولات عمیق حرکت کنند. تحول عمیق نیازمند کار فوق‌العاده، زمان و سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر در تلاش برای توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی کشور حتی با همکاری با کشورهای دیگر هستیم چون خودروهای آینده خودروهای دیگری هستند. علی‌آبادی تاکید کرد: وقتی کیفیت و کمیت صنعت خودرو در کشور تراز شود، دیگر دلیلی برای محدودسازی واردات وجود ندارد، محدودیت در واردات به منظور فرصت‌سازی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌شود. به نظر من ممنوعیتی نباید برای واردات وجود داشته باشد و باید به سوی بازارسازی و ایجاد بازارهایی با رقابت کامل حرکت کنیم.

وعده سوم:

آزادسازی واردات لوازم خانگی

زمزمه‌های واردات لوازم خانگی در ماه‌های اخیر، تبدیل به اظهارات رسمی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس در هفته‌های اخیر شده است. ۳۷ روز پیش بود که وزیر صمت اعلام کرد که واردات لوازم خانگی با شرط و شروط آزاد می‌شود ۱۹ روز پیش هم مجلس به موضوع رفع ممنوعیت واردات لوازم خانگی وارد شد.

۲۴ آبان ماه بود که بهزاد رحیمی، رییس کمیته لوازم خانگی مجلس از ورود مجلس به موضوع آزادسازی واردات لوازم خانگی خبر داد. به گفته رحیمی، آزادسازی واردات لوازم خانگی با هدف لطمه زدن به تولیدکنندگان نیست و مانند آزادی واردات خودرو به صورت مشروط انجام خواهد شد. او با انتقاد از عملکرد تولیدکنندگان مطرح و صاحب‌نام لوازم خانگی در مدت زمان ممنوعیت واردات لوازم خانگی، گفت: تولیدکنندگان این‌طور ثابت کردند که بیشتر درپی کسب سود بالاتر و افزایش قیمت هستند تا کسب رضایت مصرف‌کنندگان و چون رقابت را احساس نمی‌کنند، رغبتی به افزایش کیفیت هم ندارند. حالا روز گذشته نیز یک‌بار دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واردات لوازم خانگی اظهارنظر کرد و گفت: به نظر من در حال حاضر نباید محدودیتی برای واردات وجود داشته باشد که البته این موضوع نیازمند زمینه‌هایی است و باید به سمت بازارسازی و ایجاد بازار رقابت کامل حرکت کنیم. او افزود: وقتی ناترازی در ابعاد کیفی، کمی و تنوع برطرف می‌شود، دلیلی برای محدودیت واردات وجود ندارد. محدودیت واردات معمولا برای فراهم کردن فرصت برای تولیدکنندگان داخلی اعمال می‌شود، اما به نظر من در حال حاضر نباید محدودیتی برای واردات لوازم خانگی وجود داشته باشد. البته این موضوع نیازمند زمینه‌هایی است و باید به سمت بازارسازی و ایجاد بازارهای رقابت کامل حرکت کنیم. در بازار رقابتی کامل نیازی به اعمال محدودیت‌های فیزیکی وجود ندارد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....