تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1402 - 21:52
کد خبر : 134098

هیچ حق الناسی با نذری پاک نمی شود

هیچ حق الناسی با نذری پاک نمی شود

اقتصاددان :   بخشی از مردمی که در عزاداری های محرم شرکت می کنند، بارها و بارها از ملاهای منبری و روضه خوان ها و مداحان کم سواد شنیده اند که یک قطره اشک برای امام حسین یا نذر و احسان در راه امام حسین تمام گناهان انسان را پاک می کند و گذشته شان را

اقتصاددان :   بخشی از مردمی که در عزاداری های محرم شرکت می کنند، بارها و بارها از ملاهای منبری و روضه خوان ها و مداحان کم سواد شنیده اند که یک قطره اشک برای امام حسین یا نذر و احسان در راه امام حسین تمام گناهان انسان را پاک می کند و گذشته شان را به مانند لوح سفید دست نخورده ای بدل می سازد.

بسیاری از این تریبون داران کم سواد آن سوی داستان را که حق الناس چیزی نیست که با دادن نذری و چند قطره اشک روز عاشورا قابل شستشو و جبران باشد را نمی گویند.

این شکل و منطق دینداری که تمام زیست معنوی و نجات اخروی انسان را به چند قطره اشک و پخش کردن چند پرس غذا و گوشت قربانی میان همسایه ها تقلیل می دهد، کارکرد اجتماعی خاصی را به همراه دارد.

این نوع نگاه به دین باعث شده است عده ای از فعالان اقتصادی و بازاری و.. تمام یازده ماه و بیست روز سال را هر کاری که می توانند بکنند و از هیچ دزدی، اختلاس، کم فروشی، گران فروشی، دروغ و.. ابایی نداشته باشند و همین که ده روز اول محرم می رسد با پوشیدن یک دست لباس مشکی و ریختن چند قطره اشک در تکیه ها و حسینیه ها و بازار و.. بار سنگین وجدان معذب خود را بر زمین بگذارند.

در این میان برخی از افراد ثروتمندتر که حتی حال و حوصله اشک ریختن و حضور در مراسم عزاداری را هم ندارند، این ده روز با آویزان کردن پرچم سیاهی بر سر در خانه و مغازه خود، با چند کیلو برنج و لپه و گوشت یا ذبح گوسفندی در جلوی پای دسته ها، بار گناهان خود را بر زمین می گذارند و اینگونه به آن رضایت درونی از زیست معنوی خود دست یافته و خود را در جهانی دیگر همنشین حوریان و زیبارویان بهشتی تصور کرده و غرق در لذت و کیف درونی می شوند.

در ایام محرم از بنگاه داری که برای پونصد هزار تومان سود بیشتر در فروش یک خانه و ماشین بارها خدا و پیغمبر را به دروغ شاهد می گیرد تا حاجی بازاری و محتکر پوشاک و رشوه گیر و نزول خوار و… را می بینیم که هر کدام گوشه ای خان کرم گسترده اند و به خیال خود در حال شستشوی گناهان خود هستند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....