تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 فروردین 1402 - 19:32
کد خبر : 122181

همگان به حفظ محیط زیست کوهستان کمک کنیم

همگان به حفظ محیط زیست کوهستان کمک کنیم

محیط‌های کوهستانی بر خلاف چهره‌ای که به ما نشان می دهند، بسیار آسیب‌پذیر و شکننده هستند. از این رو گردشگران، معدنچیان، کسانیکه در کار گیاهان دارویی هستند و دیگرانی که به نوعی در کوهستانها حضور دارند. همه باید مراقب کوهستانها باشند. چگونه؟ اقتصاددان :   گردشگران با ورود خود به کوهستانها به درختان و بوته‌ها آسیب

محیط‌های کوهستانی بر خلاف چهره‌ای که به ما نشان می دهند، بسیار آسیب‌پذیر و شکننده هستند.
از این رو گردشگران، معدنچیان، کسانیکه در کار گیاهان دارویی هستند و دیگرانی که به نوعی در کوهستانها حضور دارند. همه باید مراقب کوهستانها باشند.

چگونه؟

اقتصاددان :   گردشگران با ورود خود به کوهستانها به درختان و بوته‌ها آسیب نزنند. اگر آتشی روشن کردند، آن را به طور کامل خاموش کنند. زباله را در کوهستان رها نکنند، حیوانات اهلی را نترسانند و … معدنچیان فقط در نقاطی که آسیب محیط زیستی کمتری به وجود می‌آید وارد عمل شوند‌. در بالادست روستاها و اطراف روستاها به هیچ وجه معدنکاری نکنند و … (توضیحش مفصل است)
کسانی که از گیاهان دارویی عرقیات تولید می‌کنند به هیچ وجه از مراتع و منابع طبیعی، گیاهان خود را بدست نیاورند، بلکه در باغات و زمین محصور شخصی خود، این گیاهان را پرورش دهند و از آنها بهره‌برداری کنند. چرا که این گیاهان متعلق به همه مردم است و همه حق دارند برای مصارف اندک خود از آنها با احتیاط بهره‌برداری کنند. استفاده از گیاهان خودرو برای تولید گیاهان دارویی موجب نابودی گیاهان شده و به مرور خاک و ژن گیاهان از دست می‌رود….
کسانیکه خانه می‌سازند سعی کنند اولا مکانیابی مناسبی انجام دهند. دوم؛ تلاش کنند حتی‌المقدور خانه را بومی‌تر بسازند. یا خانه ترکیبی بسازند. (ترکیبی از مصالح بومی و شهری). خانه‌های با ساخت بومی‌ سازگارتر با محیط و انسان است. (#خانه‌های_زیست‌سازگار)
کشاورزان سعی کنند طوری کشاورزی کنند که کمترین فرسایش خاک در مناطق شیبدار ایجاد شود و …
دامداران در مراتع توازن بین دام و مرتع را رعایت کنند، تا مراتع فقیر نشوند و خود بتوانند سالهای بعد نیز از آنها استفاده کنند.
به طور کلی مردمی که به نحوی با کوهستان‌ها در ارتباطند، تا آنجایی که برایشان امکان دارد به کوهستانها کمک کنند تا تخریب کمتری رخ دهد. یکی از راههای نگهداری کوهستان به خصوص در شمال و غرب ایران ایجاد پوشش گیاهی و کاشت درخت (بومی) است. کاشت درخت بومی‌ در حفظ کوهستانها خیلی موثر است. به علاوه درخت باران تولید می‌کند. ریشه درخت چشمه می‌زاید. درخت از فرسایش خاک و سیل جلوگیری می‌کند. درخت اکسژن تولید می‌کند. درخت هوا را پاک و لطیف می‌کند. درخت چشم انداز را زیبا می‌کند و …
از الان تصمیم بگیریم که همه با هم به کوهستانها کمک کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....