تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 16:03
کد خبر : 123672

هزینه اشتغال زایی با تحقق اقتصاد دانش بنیان کاهش می یابد

هزینه اشتغال زایی با تحقق اقتصاد دانش بنیان کاهش می یابد

دکتر مسعود منشدی  پژوهشگر و مشاور اکوسیستم نوآوری و تجاری سازی و تبادل فناوری و  عضو شورای سردبیری طی یادداشتی در اقتصاددان نوشت : تولید دانش بنیان با توجه به ارزش افزوده بالایی که دارد می تواند رشد صادرات را رقم بزند. با تحقق این اتفاق و افزایش ارزآوری، رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب در

دکتر مسعود منشدی  پژوهشگر و مشاور اکوسیستم نوآوری و تجاری سازی و تبادل فناوری و  عضو شورای سردبیری طی یادداشتی در اقتصاددان نوشت :
تولید دانش بنیان با توجه به ارزش افزوده بالایی که دارد می تواند رشد صادرات را رقم بزند. با تحقق این اتفاق و افزایش ارزآوری، رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب در دسترس خواهد بود. رشد اقتصادی بالا ظرفیت های اشتغال زایی را توسعه داده و هزینه تولید کاهش خواهد یافت.

لذا برای اصلاح اقتصاد باید کارهای اصولی و ریشه ای انجام شود. یکی از آنها رشد تولید است. اما رشد تولید بخشی از مسائل و نیازها را تامین می کند و اصل مسئله اصلاح اقتصادی و تورم است که باید سیاست های اقتصادی و مادی سنجیده شود و به صورت علمی و دانش بنیان انجام شود.

شرایط تولید در کشور می تو اند در شرایط خوب و مناسبی قرار گیرد . شرکتهای دانش بنیان هم در این زمینه می توانند کمک خوبی به تولید داشته باشند. به لحاظ نوآوری در خطوط تولید شرکتهای دانش بنیان باید محور اصلی این اتفاق قرار بگیرند.

لذا هر اندازه تولید به سمتی برود که دانش بنیان ها بتوانند حضور و مشارکت بیشتری در آن داشته باشند هزینه ها کمتر و کمتر شده شد و تولید مقرون به صرفه تر می شود.

به طور کلی نوآوری در خطوط تولید به رشد تولید کمک می کند. در بخش تولید خطوط تولید متعلق به سالیان سال قبل است و نیاز به بروز رسانی و تجهیز مطابق با استانداردهای دنیا دارد.

شرکتهای دانش بنیان به لحاظ به روز بودن و ارتباط با دیگر کشورها، توانایی تجهیز خطوط تولید را دارند. فرسودگی خطوط تولید در سالهای اخیر به رشد و رونق تولید ضرباتی وارد کرد که اگر این بروز رسانی انجام شود توانایی جبران عقب ماندگی در بخش تولید امکان پذیر است.

دانش بنیان ها هم می توانند خود محصولات و کالاها را تولید کنند و هم می توانند به تولید جاری کشور کمک کنند. تولید دانش بنیان به لحاظ ارزش افزوده بالایی که دارد مشتری زیادی خواهد داشت و این مقوله به ارزآوری و به دنبال آن رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

از طرفی دیگر وقتی که بدنه سنتی سرمایه‌گذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایه‌ها می‌توانند کسب‌وکارهای خوبی را راه‌اندازی کنند، در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند داشت، امری که از سوی استارت‌آپ‌ها بیشترین نیاز به آن احساس می‌شود، امر سرمایه‌گذاری است.

لذا برای توسعه و تقویت” رشد تولید”باید به گسترش ساختارهای نوآوری و فناوری و استحکام پایه های اکوسیستم استارتاپی کشور پرداخت .
جذب نخبگان و دانشجویان و دانش پژوهان و بکارگیری آنان در رفع نیاز ها و چالش های صنعت و توجه و بهره گیری از ایده های نوآورانه در صنعت امروزه ماموریت اصلی کنشگران صنعتی و صنعتگران است .که از طریق راه اندازی واحد ها و مراکز نوآوری نمود عینی تر به خود خو اهد گرفت .
یکی از ایده های موثر در جذب نیروهای مستعد و نوآور تشکیل ” فضاهای اشتراکی ” است که با در اختیار گذاردن بستر های لازم به پژوهشگران ، مخترعین و استارتاپ ها می توان در نوآوری و فناوری آنها مشارکت و یا سر مایه گذاری کرد .
در آمریکا بالغ بر ۳۰۰۰ فضای اشتراکی و در هند ۲۰۰۰ فضای اشتراکی وجود دارد که در اختیار استارتاپ ها است و برخی از این فضاها در جوار واحد های تولیدی و صنعتی قرار گرفته است .
در ایران نیز چندی است این فضا ها شکل گرفته و به ار ائه خدمات به استارتاپ ها می پردازند .لیکن دیدگاه های جدید و نوآورانه در شکل گیری و عضو گیری اینگونه نهاد ها به روز تر شده و قابلیت ها و ظرفیت های آنها متناسب با متقاضیان اینگونه فضاها تغییر نموده است .و می طلبد که سرمایه گذاران کسب و کارهای نوین با رویکرد های جدید این فضا ها آشنا تر شوند .

 

photo 2023 04 25 16 12 49 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....