تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1403 - 23:36
کد خبر : 164014

نقش شهرداری درکاهش جرائم مرتبط با بافت شهری

نقش شهرداری درکاهش جرائم مرتبط با بافت شهری

  مهندس ایوب مرادی شهردار جوان هزارکانیان طی یادداشتی نوشت: شهر، محلی پر از تضادها،‌ ‌زیبایی ها، ساختارهای متفاوت و محلی برای تلاقی و ترکیب بافت جمعیتی و فرهنگی که می تواند هم بر رشد و توسعه فرهنگی شهر تاثیر داشته باشد و هم می تواند موجب مشکلات قضایی و انتظامی برای شهروندان گردد. مشکلاتی

 

مهندس ایوب مرادی شهردار جوان هزارکانیان طی یادداشتی نوشت:

شهر، محلی پر از تضادها،‌ ‌زیبایی ها، ساختارهای متفاوت و محلی برای تلاقی و ترکیب بافت جمعیتی و فرهنگی که می تواند هم بر رشد و توسعه فرهنگی شهر تاثیر داشته باشد و هم می تواند موجب مشکلات قضایی و انتظامی برای شهروندان گردد. مشکلاتی که می تواند ویژگی شهر باشد.
گاها در حوزه شهر مشکلاتی به وجود می آیند که می تواند ناشی بافت خاص شهر باشد مثلا  کوچه های تنگ و باریک محله های شهری به دلیل دید ‌کم و رفت و آمد، می تواند زمینه بروز جرایمی همچون جیب بری ،‌‌ سرقت،‌ آزار جنسی و… را فراهم نماید یا محله های دور دست و حاشیه شهری نیز خود می تواند با دلیل دور بودن از هسته مرکزی شهر زمینه بروز جرایمی همچون درگیری جوانان، رژه و جولان خودرو و موتور به شیوه نامناسب و…را به وجود آورد.

لذا نقش شهرداری در کاهش این مشکلات محرز است که می تواند به شرح ذیل باشد
۱-شهرداری می تواند با برنامه ی مدون و جامع اقدام به ایجاد فضای سبز و پارک در هسته مرکزی محلات قدیمی شهر جهت تعدیل فضای خشت و قدیمی که می تواند زمینه ساز ارتکاب جرم گردد.
۲-شهرداری طی قوانین مربوطه اقدام به تجمیع ساختمان های قدیمی که جهت نوسازی اقدام می نماید زمینه عقب نیشنی و افزایش فضای عمومی همچون کوچه ها گردد.
۳-ایجاد بناها و نهادهای همچون خانه کارگر،  کتابخانه در محلات کم برخودار و سنتی
۴-برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه و برنامه های عمومی جهت تلطیف روحیه ساکنان مناطق جرم خیز
و…

لذا شهرداری باید طی برنامه مدون با شناخت کامل از بافت مناطق شهری و همکاری با دادگستری و دادستانی و نیروی انتظامی و اخذ استعلام از انها برای اطلاع از مناطق جرم خیز، زمینه کاهش جرایم را با توجه به حوزه اختیاراتش فراهم آورد مثلا اگر در منطقه ی از شهر جرایمی همچون مزاحمت های فیزیکی و مالی بیشتر است اقدام به برنامه های همچون برپایی جشنواره و برنامه های مذهبی نماید و در مناطقی که جرایمی چون رژه موتور سواران و مزاحمت های مرتبط به ان زیاد است اقدام به ساخت پیست و… نماید
البته ناگفته نماد که ساخت بنا و مکان توسط شهرداری نیز شرایط خاص خودش را می طلبد و گاها در هر منطقه از شهر امکان برپایی برنامه و ساخت بنا نیست یا مثلا ساخت پارک و فضایی سبز در محله های فاقد فضای خالی و عمومی ‌کاری بس دشوار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....