تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 21:01
کد خبر : 152387

نباید متکی به اقتصاد نفتی بود

نباید متکی به اقتصاد نفتی بود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره میزان وابستگی کشور و مخصوصاً بودجه به درآمدهای نفتی پرداخت. حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره‌ی میزان وابستگی به بودجه‌ی نفتی در کشور گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از منابع متکی به نفت و فرآورده‌های نفتی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره میزان وابستگی کشور و مخصوصاً بودجه به درآمدهای نفتی پرداخت.

حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره‌ی میزان وابستگی به بودجه‌ی نفتی در کشور گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از منابع متکی به نفت و فرآورده‌های نفتی عبور کنیم. نفت و فرآورده‌های نفتی عمر محدودی دارد و حتماً ذخایر ما روزی تمام می‌شود.

فیروزی در ادامه بیان کرد: هم اکنون در جهان هم این موضوع ثابت شده که نباید متکی به اقتصاد رانتی بود. از سوی دیگر ما محدودیت‌های صادرات، استخراج، محدودیت تجهیز چاه‌های فعلی و به روز رسانی تجهیزات آنها را داریم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از مهر ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حوزه‌ی خرید امکانات و تجهیزات برای صنعت نفت نیز نیز با محدودیت‌هایی روبرو هستیم افزود: لذا ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت سایر منابع درآمدی برویم.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: یکی از این منابع درآمدی درآمد پایدار مالیاتی است که کشورهای پیشرفته دنیا هزینه‌های جاری خود را از محل مالیات تأمین می‌کنند.

فیروزی با تاکید بر اینکه منظور از رفتن به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی به این معنی نیست که از همه مردم و به مقدار بالا مالیات وصول شود توضیح داد: بلکه منظور این است که باید از کسانی که درآمدهای بالا و قابل توجه دارند مالیات عادلانه اخذ شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: مجلس و دولت هم در تلاش هستند که تا سر حد ممکن درآمدهای پایین را از مالیات معاف کنند. به عنوان مثال امسال مقرر شده تا درآمد تا ۱۲ میلیون از پرداخت مالیات معاف است.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: ما متوجه نیستیم که در کشور ما فرار مالیاتی خیلی زیاد است کسانی هستند که درآمدهای هنگفتی دارند ولی مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: حرکتی که دولت به همراه مجلس و با اصلاح قوانین شروع کرده رفتن به سمت دریافت مالیات از مودیانی است که درآمدهای هنگفتی داشته‌اند.

فیروزی بیان کرد: از سوی دیگر ما اقدام به این کردیم که فراریان از پرداخت مالیات را شناسایی کنیم و مشاغلی که تاکنون با وجود درآمدهای زیاد تاکنون مالیاتی نمی‌پرداختند باید از این به بعد مالیات خود را بپردازند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: رفتن به این سمت، درآمد خیلی خوبی برای دولت در سال ۱۴۰۱ ایجاد کرد. دولت هم لایحه‌ی ۱۴۰۲ را با فرض وصول مالیات‌های پنهان شروع کرد. امیدواریم امسال هم همانند سال گذشته بتوانیم این درآمدهای مالیاتی را محقق کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: البته مالیات‌ها فقط بخشی از درآمدهایی است که می‌توان به آن تکیه کرد. ما سایر منابع درآمدی را نیز داریم که می‌توانیم با استفاده از آنها درآمد پایداری برای دولت ایجاد کنیم.

فیروزی بیان کرد: ما در حوزه‌ی معادن جز کشورهای منحصر به فرد هستیم و می‌توانیم از درآمد اکتشاف و استخراج معادن و واگذاری معادن به افرادی که اهلیت این کار را دارد و حمایت از معدن داران، درآمد بالا و پایداری را ایجاد کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در حقیقت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و در نهایت صادرات مواد معدنی نتیجه این اقدام است و باعث می‌شود زنجیره ارزش تکمیل شود. از سوی دیگر امکان تحقق درآمدهای بیشتر برای ما وجود دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....