تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 - 19:53
کد خبر : 85777

ناگفته‌ های خرید توئیتر توسط ایلان ماسک

ناگفته‌ های خرید توئیتر توسط ایلان ماسک

ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان، توییتر را «میدان عمومی شهر» توصیف کرده است. در ۲۵ آوریل، او طی قراردادی برای خصوصی کردن توئیتر در یکی از بزرگترین خریدهای تاریخ اقدام کرد و این اقدام دیروز به نتیجه رسید. ایلان ماسک چگونه ۴۴ میلیارد دلار نقد فراهم کرد؟ بزرگترین سوال جامعه جهانی و همچنین فعالان وال

ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان، توییتر را «میدان عمومی شهر» توصیف کرده است. در ۲۵ آوریل، او طی قراردادی برای خصوصی کردن توئیتر در یکی از بزرگترین خریدهای تاریخ اقدام کرد و این اقدام دیروز به نتیجه رسید.

ایلان ماسک چگونه ۴۴ میلیارد دلار نقد فراهم کرد؟

بزرگترین سوال جامعه جهانی و همچنین فعالان وال استریت از زمانی که ایلان ماسک پیشنهاد خرید توئیتر را مطرح کرد، این بود که او چگونه می‌خواهد مبلغ چنین معامله بزرگی را تامین کند. ثروت خالص ایلان ماسک بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است این عدد او را به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل کرده است. اما قطعا این عدد نقد نیست و همین سوال بزرگی را برای متخصصین ایجاد کرده است و می‌دانیم عمده ثروت وی با سهام وی در شرکت تسلا گره خورده است.

آقای ماسک به سوال بزرگ مطرح شده پاسخی نداده است. برای تامین ۲۱ میلیارد دلار از این ۴۴ میلیارد دلار یکی از واضح‌ترین راه‌ها فروش سهام تسلا است که بعد از ظهر دوشنبه با قیمت ۹۷۸ دلار برای هر سهم معامله می‌شد. او همچنین مالک شرکت‌های خصوصی دیگری از جمله شرکت Boring که یک شرکت توسعه تونل است، تقریباً ۶ میلیارد دلار ارزش دارد و همچنین شرکت SpaceX که در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش داشت. او می‎توانست سهام شرکت‌های مطرح شده را بفروشد تا پول نقد مورد نیاز خود را فراهم کند اما راه دیگری را انتخاب کرد.

آقای ماسک، رئیس شرکت‌هایی از جمله تسلا، خودروساز، و اسپیس ایکس، یک پیشنهاد به ارزش حدود ۴۴ میلیارد دلار ارائه کرد. این پیشنهاد تماما نقدی نیست و اینگونه است که طبق اسناد سازمان بورس اوراق بهادار آمریکا، آقای ماسک ۱۳ میلیارد دلار از این مبلغ را از طریق وام بانکی، ۱۲٫۵ میلیارد دلار دیگر را از طریق وامی که در برابر سهام خود در تسلا کسب کرده است، پرداخت می‌کند. وی برای کسب وام خود بخشی از سهام تسلای خود را به عنوان وثیقه گذاشته است و به ازای آن توانسته است به ۱۲٫۵ میلیارد دلار پول نقد دست پیدا کند و همچنین او متعهد شده است که ۲۱ میلیارد دلار دیگر را به صورت نقدی برای خرید بقیه سهام توییتر بپردازد.

سرنوشت سهام داران قبلی تسلا

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  قیمت سهام توئیتر روز دوشنبه افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و این سیگنال را به بازار رساند که معامله توئیتر با ایلان ماسک بنظر نهایی شده است. پس از اعلام خرید نهایی توئیتر توسط ایلان ماسک سهام توئیتر مورد اقبال قرار گرفت و با رشد ۵٫۷ درصدی به ۵۱٫۷ دلار به ازای هر سهم رسید. لازم به ذکر است که قیمت پیشنهادی ایلان ماسک به ازای هر سهم ۵۴٫۲ دلار بوده است. فلذا اختلاف اندکی میان آخرین قیمت کشف شده در بازار و قیمت پیشنهادی ایلان ماسک وجود داشته است.

روند تغییرات قیمت سهام توئیتر و قیمت پیشنهادی ایلان ماسک
روند تغییرات قیمت سهام توئیتر و قیمت پیشنهادی ایلان ماسک

هنگامی که آقای ماسک در ۱۴ آوریل پیشنهاد نهایی خود را اعلام کرد، معامله گران تردید بیشتری داشتند. چند روز پس از اعلام نهایی ماسک، سهام توییتر دور از قیمت پیشنهادی آقای ماسک معامله می‌شد و این نشان می‌داد که اهالی بازار مطمئن نیستند که مذاکرات توئیتر و ماسک در این رابطه به توافق منجر شود. از این گذشته، هیئت مدیره توییتر تحت اقدامی دفاعی موسوم به قرص‌ سمی قصد داشت کار آقای ماسک را برای رسیدن به این هدف بدون تأیید هیئت مدیره سخت‌تر کند که قبلتر به شرح این موضوع پرداخته‌ایم. البتع ایلان ماسک از همان ابتدا نیت و قصد خود را واضح بیان نکرده بود و در این بین تغییراتی را در رویکرد خود انجام داد. اما اینگونه بنظر می‌رسد که وی از همان ابتدا تصمیم خود را گرفته بوده است و در صرف اقداماتی جانبی که انجام داده است برای جلی توجه‌ها به این موضوع بوده است.

آیا ماسک با هدف کسب سود توئیتر را خرید؟

بدیهتا واضح است که توئیتر یک کسب و کار جذاب با سوددهی بالا نیست. این شبکه اجتماعی با ۲۱۷ میلیون کاربر فعال روزانه که کوچکتر از فیس بوک (بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا) است. ماه گذشته قیمت هر سهم توییتر به زیر قیمت عرضه اولیه آن در سال ۲۰۱۳ رسید. موضوعی که واضح است آن است که آقای ماسک علاقه ای به توییتر به عنوان یک تجارت ندارد. او در اوایل این ماه در یک کنفرانس TED گفت: “من اصلاً به اقتصاد اهمیت نمی دهم.”، “این فقط احساس قوی و شهودی من است که داشتن یک پلتفرم عمومی که حداکثر مورد اعتماد و فراگیر باشد برای آینده تمدن بسیار مهم است.”

هدف اصلی ماسک از خرید توئیتر

یک دهه پیش مدیران توییتر به شوخی گفتند که این شرکت مبلغ آزادی بیان است. اما ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و همه‌گیری کووید-۱۹، شرکت توئیتر و اکثر شبکه‌های اجتماعی دیگر را متقاعد کرد که آزادی بیان کامل دارای اشکالاتی است. به طور مثال پس از شورش کنگره در ژانویه ۲۰۲۱، ترامپ از توییتر، فیس‌بوک، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی منع شد. صفحاتی که اطلاعات نادرست درباره کووید منتشر می‌کردند و سایر موضوعات مخرب مسدود شدند. در نیمه اول سال ۲۰۲۱، توییتر ۵٫۹ میلیون پست محتوایی را حذف کرد که در مقایسه با ۱٫۹ میلیون پستی که در دو سال قبل حذف شد، افزایش محسوسی داشته است. به علاوه آن در همین دوره حدود ۱٫۲ میلیون حساب به حالت تعلیق درآمد که این عدد در دوره مشابه قبلی ۷۰۰ هزار عدد افزایش داشته است.

سیاست ماسک پس از تصاحب این شبکه چیست؟

او گفته است که کدهای توییتر از جمله الگوریتم توصیه آن را منتشر خواهد کرد تا شفاف‌تر شود. او پیشنهاد کرده است که همه کاربران احراز هویت شوند و ربات‌هایی که پست‌های هجو ارسال می‌کنند را حذف کند. او در TED اعلام کرد که “در مورد ممنوعیت های دائمی باید بسیار محتاط بود” و به جای اینکار محدودیت موقت را ترجیح می‌دهد. این موضوع نشانگر یک فرصت برای آقای ترامپ و سایر سیاستمداران ممنوع شده است. این رویکرد توسطه گروه‌هایی از جمله اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا که آقای ماسک یکی از بزرگترین اهداکنندگان آنها است، مورد حمایت قرار گرفته است. علاوه بر این، بر اساس نظرسنجی YouGov در ماه جاری حدود ۵۴ درصد از جمهوری خواهان تصور می‌کنند که خرید توئیتر توسط ماسک اتفاقی مثبت است و برای جامعه اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد؛ اما در سمت مقابل مشاهده می‌شود که تنها ۷ درصد از دموکرات‌ها نسبت به این اقدام مثبت هستند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....