تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آبان 1401 - 21:10
کد خبر : 107336

مدیران توانمند آینده را پیش بینی می کنند

مدیران توانمند آینده را پیش بینی می کنند

دکتر علی اشرف احمدیان عضو شورای سردبیری طی یادداشتی اختصاصی در اقتصاددان نوشت: در دنیای متلاطم و محیط مرگبار امروز دنیای کسب و کار، باثبات‌ترین مفهوم چیزی نیست جزء عدم اطمینان، پیچیدگی و ابهام. زیرا از یک طرف، رقابت در بالاترین سطح خود قرار گرفته و هر لحظه شاهد حضور و ظهور عناصر جدیدی در

دکتر علی اشرف احمدیان عضو شورای سردبیری طی یادداشتی اختصاصی در اقتصاددان نوشت:

در دنیای متلاطم و محیط مرگبار امروز دنیای کسب و کار، باثبات‌ترین مفهوم چیزی نیست جزء عدم اطمینان، پیچیدگی و ابهام. زیرا از یک طرف، رقابت در بالاترین سطح خود قرار گرفته و هر لحظه شاهد حضور و ظهور عناصر جدیدی در بازارهای مختلف هستیم. از طرف دیگر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و رشد چشمگیر آنها طی دهه‌های اخیر، باعث پیدایش نسل جدیدی از مشتریان شده که متفاوت از نسل‌های قبلی با نیازها و خواسته‌های خود برخورد می‌کنند. نسل جدید خود را تعیین‌کننده موفقیت و شکست بازارها و کسب‌وکارها می‌داند و براین اساس به او لقب “رئیس همه رؤسا” داده‌اند. پس با این گزاره، فعلاً به یک نتیجه اولیه می‌رسیم: برنده ماراتن کسب و کار، کسی است که نیازها و خواسته‌های مشتریان را به شکل بهتری برآورده ساخته و رضایت‌مندی او را ارتقاء بخشد.

3333 اقتصاددان نوشته

اما این همه ماجرا نیست. فضای کسب و کار با بحران‌های متعددی روبه‌رو بوده و هست که از جمله آنها می‌توان به بحران مالی غرب، بحران‌های طبیعی و بشرساخته در یک بازار یا منطقه خاص (بعنوان مثال وقوع سیل یا زلزله، حمله داعش به شرکت خارجی سازنده پل در عراق و …) و در آخرین و عجیب‌ترین مورد آن پاندمی کووید ۱۹، اشاره کرد. با پیدایش هر کدام از بحران‌های فوق‌الذکر، بیزینس‌های مختلف با چالش‌ها و مسائل متفاوتی روبرو شده‌اند که از تعدیل نیرو، کاهش حجم تولید، تعطیلی و نهایتاً تا ورشکستگی را در برگرفته است. پس نتیجه‌گیری دوم ما تا اینجا، اینکه بحران جزیی از دنیای کسب و کار است.

پس چکار باید کرد؟ مدیران توانمند در مواجهه با بحران‌های مختلف چگونه عمل می‌کنند؟ چه دستاوردهایی داشته‌اند؟

برای پاسخ به سؤال اول، می‌توان به مکانیسم‌های مدیریت بحران در حوزه کسب و کار اشاره کرد. اینکه مدیران موفق چکار می‌کنند، هم تجارب موفق در این حوزه حاکی از از تلاش آنها برای طراحی یک راهبرد مدیریت بحران برای مواجهه با آن می‌باشد. دستاورد مهم مدیران چنین بنگاه‌هایی انعطاف‌پذیری، چابک‌سازی سازمان و آمادگی همیشگی برای مقابله با شرایط بحرانی از یک طرف و بهره‌برداری از فرصت‌های نهفته در دل هر بحران بوده است. بعنوان مثال ساده، در شرایط پیدایش ویروس کووید۱۹، در حالیکه شرکتهای مختلف در حال تعطیلی، کاهش و تعدیل نیرو بودند، بنگاه‌های کوچک دانش‌بنیان با توجه به نیاز خاص بازار در آن شرایط به سمت تولید ماسک، ضدعفونی‌کننده‌ها، کیت‌های آزمایشگاهی و … رفته و علاوه بر پاسخگویی بموقع به نیاز بازار، سودآوری و عملکرد بنگاه خود را نیز افزایش دادند. بنابراین بعنوان نتیجه نهایی این مبحث می‌توان گفت: “مدیران توانمند، برای مدیریت به موقع بحران، ظرفیت پیش‌بینی آینده را تقویت می‌کنند”. این مثال ساده بیانگر یک واقعیت بزرگ در دنیای کسب و کار است و آن چیزی جزء مدیریت توانمند و دانش‌محور نیست.

انعطاف‌پذیری اصل مهم دیگری است که برای ساده‌سازی فرایندهای مبهم و پیچیده امروزی در دنیای کسب و کار بسیار حیاتی به نظر می‌رسد. لازمه انعطاف‌پذیری، چابک‌سازی سازمان و زیرساخت چابک‌سازی پیش‌بینی درست آینده بر مبنای تحلیل جامع و همه‌جانبه فضای کسب و کار و همه عناصر اثرگذار و اثرپذیر در این حوزه است.

 

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....