تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1403 - 20:34
کد خبر : 163975

چرا طرح مالیاتی دولت در بازار مسکن شکست می‌خورد؟

مالیات خانه های خالی در سال ۱۴۰۲ فقط ۵ میلیارد تومان!

مالیات خانه های خالی در سال ۱۴۰۲ فقط ۵ میلیارد تومان!

آمارها نشان می‌دهد طی سال ۱۴۰۲ مالیات دریافت‌شده از خانه‌های خالی مانند سال‌های قبل روند موفقی را طی نکرده و طی این مقطع یک‌ساله دولت توانسته تنها پنج میلیارد تومان از محل خانه‌های خالی مالیات دریافت کند. این آمارها به معنای شکست دولت در اجرای این پایه مالیاتی‌ است. اما چرا هیچ‌گاه دریافت مالیات از

آمارها نشان می‌دهد طی سال ۱۴۰۲ مالیات دریافت‌شده از خانه‌های خالی مانند سال‌های قبل روند موفقی را طی نکرده و طی این مقطع یک‌ساله دولت توانسته تنها پنج میلیارد تومان از محل خانه‌های خالی مالیات دریافت کند. این آمارها به معنای شکست دولت در اجرای این پایه مالیاتی‌ است. اما چرا هیچ‌گاه دریافت مالیات از خانه‌های خالی موفق نبوده است؟

مالیات بر خانه‌های خالی یکی از مصوباتی بود که دولت می‌پنداشت می‌تواند در سال ۱۴۰۲ با تکیه بر آن، به وضعیت عرضه واحدهای مسکونی  سروسامان دهد. مصوبه‌ای که در لایحه بودجه نیز ذکر شده و قرار بود یکی از ارکان دولت سیزدهم برای ماجرای مالیات‌ستانی باشد.

اما آمارها بیانگر عملکردی دیگر در این عرصه است. طی یک سال گذشته دولت توانسته تنها پنج میلیارد تومان از محل خانه‌های خالی مالیات دریافت کند؛ یعنی مبلغی معادل یک واحد ۷۰ متری در تهران!

سال پیش از آن، یعنی ۱۴۰۱، نیز با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد درآمد دولت از این محل به دو هزار میلیارد تومان برسد، مبلغ حاصل تنها یک میلیارد و ۸۵۲ میلیون تومان بود! آمارها نشان می‌دهد مالیات‌ستانی از واحدهای خالی در سال ۱۴۰۰ نیز چندان موفقیت‌آمیز نبوده و آورده دولت از این محل، تنها به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خلاصه می‌شود.

تاریخچه دریافت مالیات از خانه‌های خالی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،   طرح مالیات بر خانه‌های خالی در مرحله اول، تیرماه ۱۳۹۹ به تصویب مجلس رسید و بعد از آن به شورای نگهبان ارسال شد. این طرح در ابتدا تایید نشد، اما بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان به مرحله اجرا درآمد. البته ماجرای مالیات بر خانه‌های خالی پیشینه‌ای قدیمی‌تر در اقتصاد ایران دارد.

برای نخستین‌ بار در سال ۱۳۵۲ این قانون در قالب تعدیل و تثبیت اجاره‌بها وضع شد. بر این مبنا اگر یک واحد مسکونی بیش از ۶ ماه خالی از سکنه می‌ماند، مالک باید مالیاتی معادل ۳۰ درصد ارزش اجاره‌بها را به دولت می‌پرداخت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....