تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 11:57
کد خبر : 142241

قیمت نفت در اما و اگرها گیر کرد!

قیمت نفت در اما و اگرها گیر کرد!

این روزها قیمت نفت شاه بیت اخبار رسانه‌ها شده است و نوسان آن در هفته‌های گذشته منجر به اظهارنظرهای تحلیلگران این حوزه شده است. قیمت نفت که ۹۰ دلار را به چشم دید و به مرز ۱۰۰ دلار هم رسید هفته گذشته تحت تاثیر رشد ذخایر سوخت و نگرانی‌ها پیرامون دورنمای تقاضا، افت چشمگیری پیدا

این روزها قیمت نفت شاه بیت اخبار رسانه‌ها شده است و نوسان آن در هفته‌های گذشته منجر به اظهارنظرهای تحلیلگران این حوزه شده است. قیمت نفت که ۹۰ دلار را به چشم دید و به مرز ۱۰۰ دلار هم رسید هفته گذشته تحت تاثیر رشد ذخایر سوخت و نگرانی‌ها پیرامون دورنمای تقاضا، افت چشمگیری پیدا کرد و به پایین ۹۰ دلار برگشت. به گزارش خبرنگار«تعادل»، پیتر کاردیلو از شرکت اسپارتان کپیتال در این باره گفت: نگرانی‌ها نسبت به عوامل تقاضا دوباره به بازار بازگشته است. موانع اقتصاد کلان جهانی و افزایش بازده اوراق قرضه، نشان می‌دهد ممکن است قیمت نفت به اوج خود در کوتاه‌مدت رسیده باشد.

با این حال، خریداران می‌توانند از این واقعیت که برخی از کارشناسان وال استریت می‌گویند بازارهای نفت آماده بهبود هستند، کمی احساس آرامش کنند. به گفته تحلیلگران کالا در بانک استاندارد چارترد، تحرکات اخیر قیمت، ربط چندانی به عوامل بنیادی ضعیف نداشته و بیشتر مربوط به افزایش نوسانات در بازاری بوده که نوسانات بسیار کمی دارد. طبق گزارش استاندارد چارترد، تغییرات اخیر قیمت به دلیل انقضای قرارداد در بازاری بوده که قیمت معاملات نقدی، بالاتر از معاملات آتی شده است.

در این بین، سقوط شدید قیمت نفت احتمالا فروشندگان را متهور کرده است. با این حال، کارشناسان می‌گویند که قیمت‌های فعلی با توجه به توازن فعلی عوامل بنیادین، اندک و شکننده باقی مانده و احتمال بهبود آن وجود دارد. از سوی دیگر، عربستان سعودی و روسیه، چهارشنبه گذشته اعلام کردند که در تلاش برای حمایت از بازار نفت که در آن قیمت‌ها در روزهای اخیر به‌شدت کاهش یافته است، به کاهش داوطلبانه عرضه نفت تا پایان سال ادامه خواهند داد. عربستان سعودی، تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز پایین برده و همزمان، روسیه صادرات نفت خود را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.  این محدودیت عرضه، علاوه بر کاهش تولید توافق شده این دو کشور تحت توافق اوپک پلاس است. تولید عربستان در ماه‌های نوامبر و دسامبر، در مجموع به حدود ۹ میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، بانک استاندارد چارترد پیش‌بینی خود از میانگین قیمت نفت برنت برای سه ماهه چهارم را در ۹۳ دلار در هر بشکه حفظ کرده است. این سطح قیمتی است که این بانک در ۱۵ ماه گذشته حفظ و اعلام کرده است تعادل عرضه و تقاضای پیش بینی شده برای سه ماهه چهارم، از این قیمت حمایت می‌کند. تحلیلگران کالا می‌گویند انتظار ندارند افت قیمت به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه پایدار باشد و این نشان می‌دهد که روند نزولی بازارهای نفت، بیش از حد بوده است. بر اساس گزارش اویل پرایس، با توجه به اینکه فروشندگان، روی تخریب تقاضا به دلیل قیمت بالای نفت و سوخت جولان داده‌اند، باید دید این وضعیت چطور پیش می‌رود. تحلیلگران بانک جی پی مورگان هشدار داده‌اند که تقاضا برای نفت در سه ماهه جاری، به دلیل رشد حدود ۳۰ درصدی قیمت نفت در سه ماهه گذشته، کاهش خواهد یافت.

 نفت ۱۰۰ دلاری پیش‌بینی می‌شود

اقتصاددان ارشد شرکت نفت و گاز اکینور نروژ از احتمال نفت ۱۰۰ دلاری در پی ادامه برنامه کاهش عرضه اوپک‌پلاس خبر داد. ایریک وارنس در حاشیه نشست سالانه انرژی موسسه بیکر در هیوستون امریکا گفت: با توجه به تصمیم اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش) برای تداوم برنامه کاهش عرضه نفت احتمال می‌رود قیمت‌های جهانی نفت خام به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد. وی افزود: نمی‌توان فرضیه نفت ۱۰۰ دلاری را رد کرد، اما تصمیم اوپک‌پلاس دلیلی برای رسیدن به این هدف نیست، فکر نمی‌کنم آنها به‌دنبال تحقق این هدف قیمتی باشند. کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس چهارشنبه هفته گذشته (۱۲ مهرماه) پس از تصمیم عربستان و روسیه برای تداوم کاهش عرضه داوطلبانه نفت تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی برای حمایت از بازار نفت، بر بدون تغییر ماندن برنامه کاهش عرضه اعضای این ائتلاف تأکید کردند.

اقتصاددان ارشد شرکت نفت و گاز اکینور نروژ تصریح کرد: اکینور در چشم‌اندازش تقاضا برای گاز طبیعی را تا سال ۲۰۳۵ میلادی در بدترین سناریوی ممکن می‌بیند و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی را مبنی بر اینکه مصرف زغال‌سنگ، نفت و گاز ممکن است پیش از سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد به چالش می‌کشد. وارنس گفت: اروپا می‌تواند انتشار دی‌اکسید کربن (CO2) خود را تا سال ۲۰۵۰ میلادی تا ۷۰ درصد کاهش دهد که بیشتر به‌دلیل رشد برق منطقه است. وی تصریح کرد: تقاضای نفت تا سال ۲۰۲۹ به اوج خود می‌رسد، اما رشد تولید ناخالص داخلی مستلزم افزایش عرضه نفت برای سه تا پنج سال آینده است.

نوسان قیمت نفت و بازی دو سر برد عربستان

قیمت نفت در هفته‌های اخیر روند پر فراز و فرودی را به خود دیده است به‌طوری که قیمت نفت برنت که به یک‌باره به مرز صد دلار رسیده بود با اعلام افزایش عرضه نفت از سوی عربستان فروکش کرد. هفته گذشته قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت و تا روزهای پایانی هفته به مرز ۱۰۰ دلار رسید.

افزایش قیمتی که بسیاری از کارشناسان دلایل متعددی را برای آن عنوان کردند از جمله کاهش عرضه نفت توسط اوپک پلاس؛ اما حالا عربستان با افزایش دوباره عرضه خود قیمت نفت را جابه‌جا کرد و به ۸۳ دلار رساند. محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در هیات عامل اوپک در رابطه با این موضوع به مهر گفت: اینکه کاهش عرضه نفت برخی از کشورها منجر به بالا رفتن قیمت شده است. همچنین تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش‌های داوطلبانه نفت و کاهش‌هایی که برای آن تصمیم‌گیری شده است برای برخی از اعضا بیش از تعهدات موجود بوده که در نتیجه منجر به افزایش قیمت نفت شده است.

به گفته این کارشناس نفت افزایش قیمت نفت دلایل دیگری نظیر افزایش تقاضای فصلی نیز دارد که نتیجه این موضوع افزایش قیمت نفت است. محسن قمصری مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از دیگر صاحب نظران در این حوزه است که در رابطه با افزایشی شدن قیمت نفت به خبرنگار مهر گفت: نوسان قیمت نفت عوامل مختلفی مانند نوسان تقاضا، عرضه و تغییرات هزینه‌های حمل و نقل را دارد. به گفته قمصری در کنار عوامل یاد شده سفته‌بازی در بازارهای نفتی هم عاملی برای نوسان قیمت است که سفته بازها سعی می‌کنند قیمت را در سطوحی که مدنظرشان است برسانند و مانع افزایش یا کاهش قیمت شوند.

این کارشناس بازار نفت ادامه داد: از این جهت قیمت نفت را باید لحظه‌ای مورد ارزیابی قرار داد و عوامل تأثیرگذار در آن را شناسایی کرد. اکنون با افزایش عرضه نفت از سوی عربستان به نظر می‌رسد فیتیله قیمت نفت پایین کشیده شده است و دلیل اصلی آن افزایش عرضه مجدد نفت، آن هم از سوی عربستان است. هرچند که پیش بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت نفت در همین سال جاری میلادی به ۱۰۰ دلار باز گردد. ایریک وارنس در حاشیه نشست سالانه انرژی موسسه بیکر در هیوستون امریکا مبنی بر آن است که تصمیم اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش) برای تداوم برنامه کاهش عرضه نفت احتمال می‌رود قیمت‌های جهانی نفت خام به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

این موضوع اگر اتفاق بیفتد عربستان بازی دو سر برد را به خود اختصاص داده است چرا که از یک‌سو قیمت نفت همان صد دلار است و از سوی دیگر عرضه خود را نیز افزایش داده است. البته وارنس در ادامه صحبت‌های خود اذعان کرده: نمی‌توان فرضیه نفت ۱۰۰ دلاری را رد کرد، اما تصمیم اوپک‌پلاس دلیلی برای رسیدن به این هدف نیست، فکر نمی‌کنم آنها به‌دنبال تحقق این هدف قیمتی باشند. کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس چهارشنبه هفته گذشته (۱۲ مهرماه) اوپک‌پلاس پس از تصمیم عربستان و روسیه برای تداوم کاهش عرضه داوطلبانه نفت تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی برای حمایت از بازار نفت، بر بدون تغییر ماندن برنامه کاهش عرضه اعضای این ائتلاف تأکید کردند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....