تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 7:11
کد خبر : 133120

قطبی شدن و سیاست خارجی آمریکا

قطبی شدن و سیاست خارجی آمریکا

اقتصاددان :  در گذشته، ایالات متحده و چین برای نفوذ در اقیانوس آرام جنوبی تلاش کرده‌اند. چین سال گذشته یک پیمان امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرد که این نگرانی را به وجود آورد که پکن یک پایگاه نظامی در آنجا به دست بیاورد. برای مقابله با این امر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، پس

اقتصاددان :  در گذشته، ایالات متحده و چین برای نفوذ در اقیانوس آرام جنوبی تلاش کرده‌اند. چین سال گذشته یک پیمان امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرد که این نگرانی را به وجود آورد که پکن یک پایگاه نظامی در آنجا به دست بیاورد. برای مقابله با این امر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، پس از اجلاس سران گروه ۷ در هیروشیما، قرار بود از پورت مورسبی، بازدید کند تا توافقنامه دفاعی خود را امضا کند که به ایالات متحده امکان دسترسی به تأسیسات نظامی در آن کشور را می‌دهد.

سفری که به دلیل درگیری‌های داخلی بر سر نکول بدهی ملی ایالات متحده هیچگاه اتفاق نیفتاد. اما کل این حادثه به خوبی نشان می‌دهد که چگونه قطب بندی سیاسی در ایالات متحده، سیاست خارجی در این کشور را تضعیف می‌کند.

بزرگترین بحران جاری امروز، تهاجم روسیه به اوکراین است. پوتین با در پیش گرفتن تئوری پیروزی در این قائله، می‌خواهد که دستاوردهای خود در اوکراین را برای مدت طولانی حفظ کند تا دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۴ به کاخ سفید بازگردد. ترامپ مسکو را دوست خود می‌داند، در حالی که قبلا جمهوری خواهان به شدت از اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نرمش بیش از حد در قبال روسیه و تلاش برای مذاکره برای بازنشانیِ روابط بین واشنگتن و مسکو انتقاد کردند. اگر ترامپ در سال آینده به ریاست جمهوری بازگردد، اوکراین حقیقتاً با مشکل مواجه خواهد شد.

در موضوع چین ظاهراً اشتراک نظر سیاستی بیشتری وجود دارد؛ بایدن بسیاری از ابتکارات ترامپ را ادامه داده و از بسیاری جهات فراتر از وی رفته است. ایالات متحده در حال جدا کردن خود از چین در زمینه‌های خاصی مانند نیمه هادی‌ها، باتری‌ها، خاک‌های کمیاب و سایر کالاهایی است که سیاست‌گذاران واشنگتن معتقدند اهمیت استراتژیک دارند.

در این قضیه، حتی یکی از مبانی انتقاد جمهوری‌خواهان به کمک‌های دولت آمریکا به اوکراین، تخلیه انبار سلاح آمریکا در موقع نیاز در صورت جنگ احتمالی با چین است. با این حال همگرایی آشکار در سیاست خارجی آمریکا مستعد فریب است، چراکه مهم‌ترین نقطه کانونی برای درگیری راهبردی با چین، تایوان است که به هیچ وجه مشخص نیست که جمهوری خواهان محافظه کار، از دفاع نظامی ایالات متحده از تایوان حمایت می‌کنند یا خیر و سیاستِ آمریکا در قبال چین، در آینده بسیار پیچیده خواهد بود.

تحول عجیبی در سال‌های اخیر در آمریکا رخ داده و قبلاً اجماع گسترده‌ای در مورد «استثناگرایی آمریکایی» وجود داشت. در گذشته، این چپ افراطی بود که با این دیدگاه مخالف بود و آمریکا را کشوری متجاوز و امپریالیستی می‌دید، ولی این دیدگاه اکنون به سمت راست افراطی کشیده شده است، جایی که بسیاری از محافظه‌کاران اکنون بر این باورند که آمریکا کشوری خطرناک است که مسئول گسترش ارزش‌های لیبرالِ برآمده از ایدئولوژی موسوم به woke در سراسر جهان است.

انتخابات ریاست جمهوری سال آینده که دونالد ترامپ شانس جدی برای پیروزی در آن دارد، تعیین خواهد کرد که آیا این دیدگاه‌ها در سیاست خارجی واشنگتن گنجانده شده است یا خیر و در واقع این انتخابات، رقابتی است که هر متحد آمریکا در آن سهمی عمیق خواهد داشت.

متن کامل :

https://www.americanpurpose.com/articles/polarization-and-us-foreign-policy/

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....