تاریخ انتشار : دوشنبه 27 فروردین 1403 - 20:24
کد خبر : 163819

  قانون انقلاب کشاورزی به قلم دکتر پیمان فلسفی

  قانون انقلاب کشاورزی به قلم دکتر پیمان فلسفی

اقتصاددان :  دکتر پیمان فلسفی معاون پارلمانی اسبق وزارت جهادکشاورزی، معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی: کشاورزی در کشور ما از دیرباز دارای نقش و اهمیت ویژه ای بوده است. ولی طی سال های متمادی دچار مشکلات عدیده بوده و هست. البته برای حل معضلات بخش کشاورزی  نیز طی سالیان سال

اقتصاددان :  دکتر پیمان فلسفی معاون پارلمانی اسبق وزارت جهادکشاورزی، معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:
کشاورزی در کشور ما از دیرباز دارای نقش و اهمیت ویژه ای بوده است. ولی طی سال های متمادی دچار مشکلات عدیده بوده و هست. البته برای حل معضلات بخش کشاورزی  نیز طی سالیان سال قوانین متعددی در کشورمان وضع شده ولی به اعتقاد بنده ما برای ایجاد تحول در این بخش و ایجاد پایداری در امنیت غذایی کشور و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان و مصرف کنندگان در شهر روستا نیازمند یک رویکرد تحول گرایانه در این حوزه هستیم. از نظر اینجانب برای حل چالش های این بخش باید در مجلس آینده قانون انقلاب کشاورزی تدوین و به تصویب برسد و جایگزین بسیاری از قوانین دیمی موجود بشود. پرداختن به جزئیات این قانون مهم و تحول آفرین از حوصله اعضای محترم این گروه ارزشمند خارج است، لکن برخی از ویژگی‌های قانون انقلاب کشاورزی در ایران را بیان خواهم کرد.

برخی از ویژگی‌های قانون انقلاب کشاورزی در ایران عبارتند از:

۱، چابک سازی نهادی و پاسخگو نمودن ساختارهای موجود در درون بخشی و فرابخشی کشاورزی متناسب با نیاز امروز و آینده کشور.

۲. حمایت از منافع کشاورزان و افزایش درآمد و ارتقاء سطح زندگی و رفاه جامعه روستایی به عنوان گروه حائز اولویت .

۳. ترویج کشاورزی دانش بنیان و حمایت از صادرات محصولات کشاورزی در تمامی زمینه هایی که کشور دارای مزیت است. براساس این قانون، دولت مکلف است برای گسترش صادرات محصولات کشاورزی، حمایت ها و زیرساخت‌های لازم را فراهم نماید.

۴. تضمین خودکفایی محصولات اساسی غذایی: قانون انقلاب کشاورزی در ایران، خودکفایی غذایی را چالش ملّت و چالش استقلال کشور دانسته و آن را مبتنی بر نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می داند و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، با علم به ظرفیت های طبیعی و انسانی استفاده نشده در کشور و با در نظر گرفتن تمام محدودیت های اقلیمی و با الزام به بهره گیری از آخرین فن آوری ها و یافته های تحقیقاتی و دانش روز، ایران اسلامی را به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادر کنندگان محصولات کشاورزی در منطقه و جهان تبدیل خواهد کرد.

۵ . پاسخگوئی به نیازهای امروز و فردای کشاورزان و مصرف کنندگان شهری و روستایی و انگیزه آفرینی و بهره مندی از نیروهای کارآمد و جهادگر وزارت جهادکشاورزی و سایر دستگاهها و نیروهای جوان و پرانرژی خودجوش جهادی به منظور تحقق شعار همه با هم جهادکشاورزی در سراسر کشور نیز از الزامات این قانون فراگیر و تحول آفرین و انقلابی خواهد بود. ان شاءالله از جزئیات این قانون که با مشارکت جمع کثیری از نخبگان و دست اندرکاران قوای سه گانه ویرایش، تکمیل و تدوین خواهد شد در زمان مقتضی رونمایی خواهد شد. با احترام پیمان فلسفی ، ۱۹ دیماه ۱۴۰۲.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....