تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 اسفند 1402 - 13:06
کد خبر : 159353

هراس از دیکتاتوری

علی لاریجانی نسبت ‌به «خالص‌سازی» هشدار داد

علی لاریجانی نسبت ‌به «خالص‌سازی» هشدار داد

علی لاریجانی رییس سه دوره مجلس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبری با وجود آنکه یکی از شاخص‌ترین چهره‌هایی بوده که در جریان اجرای پروژه خالص‌سازی، با رویکردی حذفی مواجه شده، کماکان معتقد است: «اگر زمانی یک ساختاری از حکومت اشتباه کرد، مردم باید با حضور خود آن اشتباه را رفع کنند و

علی لاریجانی رییس سه دوره مجلس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور رهبری با وجود آنکه یکی از شاخص‌ترین چهره‌هایی بوده که در جریان اجرای پروژه خالص‌سازی، با رویکردی حذفی مواجه شده، کماکان معتقد است: «اگر زمانی یک ساختاری از حکومت اشتباه کرد، مردم باید با حضور خود آن اشتباه را رفع کنند و به حکومت بگویند ما راه خود را متوجه شدیم. رای ندادن مسیری است که کشور را به سمت سلطه اقلیت خواهد برد.» علی لاریجانی که روز گذشته در گفت‌وگویی مفصل  تاکید کرده نحوه بررسی صلاحیت کاندیداها را مغایر اصول انتخابات رقابتی و مشارکتی می‌داند، در پاسخ به این پرسش که آیا شخصا در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهد کرد یا نه، پرسشی دیگر را مطرح کرده و می‌گوید: «اگر بخواهیم اصلاحاتی در کشور ایجاد شود، راهی جز این وجود دارد؟!» این در حالی است که او در واکنش به جدی شدن بحث «رای اعتراضی» و تمایل‌بخشی از شهروندان برای شرکت در انتخابات و انداختن «رای سفید» در صندوق می‌گوید: «این شیوه را راهبرد موثری نمی‌دانم. این نوع کارها ممکن است کشور را به سمت دیکتاتوری ببرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از خبرآنلاین ،  کشورهایی به سمت دیکتاتوری می‌روند که از طریق قهر مردم، یک اقلیتی سوار بر همه امور می‌شوند یا ساختارهای حکومت گاهی کاری می‌کنند که مردم روش اشتباهی را انتخاب و نتوانند حضور پیدا کنند.» او با اذعان به سرد بودن فضای انتخابات پیش‌رو، درباره دلایل شکل‌گیری این فضای سرد می‌گوید: «برخی معتقدند که شرایط اقتصادی در این وضعیت تاثیر داشت، چون اصلاحات عمیقی در این خصوص نشده و از این جهت مردم در عسرت هستند. برخی دیگر بخشی از رفتارهای دولت را – چه در امر انتخابات و چه امور دیگر- قبول ندارند. فکر می‌کنم همه این حرف‌ها ممکن است در جای خود درست باشد. مشکلات اقتصادی وجود دارد و اگر بخش‌هایی از دولت درست کار نکرده باشند، نمی‌توان تلقی مردم را نادرست دانست. اما سوالی مطرح می‌شود که آیا نتیجه این است که در انتخابات شرکت نکنند یا نتیجه این است که به گونه‌ای در انتخابات شرکت کنند که به اصلاح امور بینجامد؟!» لاریجانی گفت: «اگر مردم با رای خودشان اشکالاتی که دستگاه حکومت دارد را رفع کنند و نشان دهند که رای ما برای رفع مشکلات است، دو سود دارد؛ یک گام اصلاحی برداشتند و دو مشارکت سیاسی موثری که وظیفه یک انسان مسوول است. اگر خدایی ناکرده رای ندادن‌ها شرایط را به سمت یک دیکتاتوری ببرد، خسارت بسیار بزرگی است. نباید برای دولت‌ها زندگی کردن با اقلیت عادت شود و باید بدانند که پشتوانه آنها رای اکثریت باشد.»
این چهره سیاسی میانه‌رو در واکنش به پرسشی ناظر بر ردصلاحیت گسترده کاندیداهای غیرهمسو با جریان حاکم گفت: «این انتقاد به نظر من هم تا حدی درست است، اما هنوز تنوع در انتخابات وجود دارد. باید دستگاه‌های مختلف دولتی توجه می‌کردند که این سلایق مختلف را در صحنه زنده نگه می‌داشتند و بهتر از این نیز می‌توانستند عمل کنند. فکر می‌کنم اکنون هم این‌گونه نیست که سلایق مختلف در انتخابات حضور نداشته باشند، در انتخابات حضور دارند، اما ممکن است متوازن نباشند.» او همچنین گفت: «ممکن است سرخوردگی‌هایی از حل مسائل کشور وجود داشته باشد و مردم احساس کنند رای آنها تغییری ایجاد نمی‌کند. نتیجه آن است که یک اقلیتی در مجلس روی کار خواهند آمد که زمینه را برای دیکتاتوری فراهم می‌کنند.»
لاریجانی که «یکی از رنج‌های مجلس» را «نبودن افراد کارآزموده و متخصص» می‌داند، با تاکید بر اینکه «مجلس وکیل‌الدوله، زیان‌بار بسیار زیاد زیان‌بار است»، نسبت به عملکرد احزاب نیز انتقاد کرده و گفته: «زمانی که احزاب، دولت یا مجلسی را تعیین می‌کنند، نباید رندی کنند و باید هزینه آن را پرداخت کنند. آنها افراد را با علم و آگاهی انتخاب می‌کنند، اگر عملکرد خوبی داشتند، باید به سینه‌شان مدال بچسبانند و اگر عملکرد بدی داشتند، باید مسوولیت را به گردن بگیرند. یک مساله مهم‌تری وجود دارد و آن عدم وجود احزاب قوی در کشور است و آنها بیشتر لیست‌بده هستند.» او با یادآوری نقل‌قولی از شهید بهشتی که گفته بود «اگر در نظام دموکراتیک احزاب و تشکل‌ها نباشند، مافیا جای آنها را می‌گیرند»، می‌گوید: «برای یک نظام مردمسالار ضرورت دارد تشکل‌های معنادار، مشخص و صاحب مرامی وجود داشته باشند که نتوانند از مسوولیت فرار کنند، یعنی فقط لیست دادن در انتخابات نیست، کادر تربیت می‌کنند.»
لاریجانی در بخش دیگر سخنانش در این مصاحبه می‌گوید: «انتخابات پرفروغ، یک سرمایه ملی در کشور است و این مساله در مراودات بین‌المللی لحاظ می‌شود. نکته مهم دیگر این است که نهاد انتخابات را نباید در کشور ضعیف کرد. اگر این نهاد انتخابات ضعیف شد، هم در داخل کشور مشکل‌ساز می‌شود و هم در خارج از کشور. این موضوع در داخل کشور زمینه دیکتاتوری را فراهم می‌کند و مردم مجبورند اقلیت را بپذیرند.» او با اذعان به اینکه «بعضی اعتراضات مردم درست است و باید آن را بپذیریم»، گفته است: «در حال حاضر، زندگی مردم سخت شده و معیشت آنها درست نمی‌چرخد. پذیرش این مساله نقطه‌ای است که مردم متوجه می‌شوند مسوولان درد را فهمیده‌اند، حال باید برای علاج آن تلاش کرد. مساله اول کشور باید پیشرفت اقتصادی کشور باشد و نباید به حاشیه پرداخت. زمانی که مردم مشاهده می‌کنند که در مجلس حاشیه زیاد بوده و توجه دولت به این مسائل کم شده است، آن وقت دچار یأس می‌شوند. اگر در یک چهارراه بایستید و از مردم رهگذر بپرسید که مساله اول کشور چیست، غیر‌ از مسائل اقتصادی می‌گویند؟ همین فهم را مسوولان مختلف کشور باید داشته باشند، یعنی اراده آنها باید بر حل مسائل اقتصادی کشور متمرکز شود.» او در عین حال می‌گوید: «ممکن است سرخوردگی‌هایی از حل مسائل کشور وجود داشته باشد که منجر به یک نوع یأسی شده باشد و مردم احساس کنند رای آنها تغییری ایجاد نمی‌کند و این مسیر ادامه پیدا کند، اما نتیجه آن پس از چند سال چه خواهد شد؟ نتیجه آن است که اقلیتی در مجلس روی کار خواهند آمد که زمینه را برای دیکتاتوری فراهم می‌کنند، زیرا زمانی که اقلیت بر اکثریت تسلط پیدا کند، زمینه دیکتاتوری فراهم می‌شود.»
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتخابات خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: «خبرگان در آینده باید از اینکه فقط فقها در آن حضور داشته باشند، دربیاید، چراکه وظیفه مهم مجلس خبرگان تعیین رهبری است. یک مولفه رهبری در جامعه ایران فقاهت است، یک مولفه دیگر آن مدیر و مدبر بودن و سررشته‌دار بودن در سیاست داخلی و خارجی است. باید افراد خبره و باتجربه در مجلس خبرگان باشند. فقیه بودن رهبر را باید فقها تشخیص بدهند، اما در ابعاد دیگر باید افراد دیگری باشند که نظر بدهند. قانون اساسی همین است که ترکیب مجلس خبرگان از فقها است.» او خاطرنشان کرد: «شاید نیاز باشد که در آینده مجلس خبرگان چندضلعی شود، یعنی برای خبرویت رهبری، تسلط ایشان در مسائل اجرایی و مدیریتی و آشنایی با مسائل بین‌المللی باید خبرگان دیگری وجود داشته باشد و از زیر نظر فقها خارج شود.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....